Annons:
Etikettveganprat
Läst 1113 ggr
Smultronfia
2018-04-21 08:04

Frankrike förbjuder kötthärmande vegetarisk mat

Vad tycker ni om detta? Läste redan om det igår på guardian men nu finns även denna svenska artikeln. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/frankrike-forbjuder-kottharmande-vegetarisk-mat

Annons:
[Tänkpådet]
2018-04-21 08:10
#1

Dom förbjuder ju inte själva maten utan vad man får kalla maten… ändå helt sjukt, men det är bara att bli kreativ och kalla grejerna annat…😉

Smultronfia
2018-04-21 08:30
#2

Jag tycker detta visar på hur bra det går för den veganska maten. De känner sig uppenbarligen hotade och försöker att använda alla knep de kan för att försvåra för den veganska marknaden. Känns dock konstigt att inte få använda ordet korv då det endast är ett namn på en form. Då borde ju inte korvbröd få vara kvar heller eller hamburgerbröd som ej innehåller kött.

sp0ngeb0b
2018-04-21 08:58
#3

Men åh så sjukt töntigt. Det är ju sådana argument man ofta får höra från köttisar på internet, att det inte borde få kallas korv om det inte är kött i. Det är ju bara formen det syftar på! Korv, biff, boll, stek osv borde vara ok tycker jag. Bacon kanske är en dum grej att kalla något vegetariskt dock, det kan jag förstå att det blir lite vilseledande. Förstår även om man vill förbjuda ord som ost, mjölk, smör osv då det faktiskt är namn och inte bara form/användningsområde. Men egentligen tycker jag det borde gå bra så länge man tydligt märker produkten med vegetarisk/vegansk/köttfri/mjölkfri och kanske skriver t.ex. "ost-substitut" i stället för bara ost.

veggie4every1
2018-04-21 22:19
#4

Hahaha OMG man kämpar emot så gott man kan antar jag 😃

Jag tycker väl det är lite onödigt, men iofs så kan det kanske bli en rolig grej att hitta på nya namn åt de välkända formerna. Kanske en "långis" istället för "korv"? 😂👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Smultronfia
2018-04-21 22:57
#5

Långis låter ju helt klart ok, hihi. Men tror snarare att det får folk att brinna mer för saken. Att vi blir mer påhittiga. Vem bryr sig egentligen om namnet på sakerna. Så länge jag vet att de är veganska är jag nöjd. Men det roliga i allt detta är ju att de är så rädda. Detta visar att det faktiskt går åt rätt håll. De försöker med alla små knep de kan men de lyckas inte.

Pyttelite
2018-04-22 11:47
#6

Nu handlar detta inte om att hindra vegetarisk eller vegansk mat utan att stoppa fusket med produktdeklarationer och vilseledande reklam. Det gynnar ju även veganer och vegetarianer som är så noga med maten. Inte vill väl ni att vegomaten ska innehålla animalier? Vegetarisk mat behöver inte efterlikna animalisk - den är god som den är och kan marknadsföras efter vad det är och inte efter vad det kan tänkas vara kopia av.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: