Annons:
Etiketterrestaurangfik
Läst 1350 ggr
DesK
2018-04-23 19:23

Tipstråd äta på restaurang

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förstod i presentationstråden att jag är bortskämd med att ha många veganer i familjen och bland vännerna. Så tänkte att vi här kan tipsa om bra matställen, där det serveras minst några veganska rätter. I Göteborg finns en hel del bra matställen, som antingen är helt veganska eller erbjuder veganska alternativ. Vi besöker då och då den etiopiska restaurangen Al Habesha som erbjuder en vegansk special, se bilden och en del andra veganska rätter. Här får man vällagad och god mat med det speciella surdegsbrödet injera, som också funkar som bestick (man får så klart bestick om man så önskar) Just den här restaurangen är inte helt vegansk, men jag tror att många som har problem med att vänner och familj är avvisande mot vegansk mat kan ha glädje av att besöka en sådan här restaurang.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
sp0ngeb0b
2018-04-24 07:59
#1

Men fy vad gott det där ser ut. Jag har familj i Göteborg så om jag åker dit och hälsar på dem snart blir det kanske ett besök på den restaurangen 😍

En restaurang som finns lite här och var är O'Learys där de har flera veganska alternativ. Tror mer eller mindre allt är BBQ-oumph vilket är lite tråkgit för det är oftast det som erbjuds när en typisk köttrestaurang tar in veganskt - men jag tycker personligen det är fruktansvärt gott så jag tackar och tar emot. Vet att de har en burgare med oumph, sen är jag osäker på resten men går säkert att kolla på deras hemsida.

I min hemstad Lund finns det ett café som heter Ebbas skafferi, som är supermysigt för det första, och de har massvis med vegansk mat. De har kött, lakto-ovo-vegetariskt och veganskt på matmenyn, samt de brukar ha flera veganska kakor (de brukar även vara glutenfria så fritt fram även som glutenallergiker) samt kokosgrädde till kakan och växtmjölk till kaffe och varm choklad. Jättegod mat, och många olika sorter. De har burritos, nachos och dylikt men även lasagne, varma mackor och sånt "vanligt" eller vad man ska kalla det haha.

Vi har även Surf Schack om man gillar burgare (vilket är min favoriträtt, he he). Där kan man få veganskt om man väljer vegobiffen med glutenfritt bröd (eller sallad ist för bröd). Deras vanliga dressing är inte vegansk men de har i alla fall guacamole som man kan få i stället, säkert ketchup med och ev någon annan sås men det har jag inte koll på. 

Generellt vill jag tipsa om Happy Cow och TripAdvisor för att hitta restauranger i nya städer, om det är någon som har missat dem! Happy cow är inriktad på vegansk/vegetarisk så det är fokuset liksom. Superbra sida/app. TripAdvisor är för allt (alla restauranger och även hotell och massa sånt där så det är en stor sida) men de har filter för veganvänliga restauranger. Båda har hjälpt mig supermycket när jag har varit ute och rest, besökt nya städer men även i min hemstad.

sp0ngeb0b
2018-04-24 08:01
#2

Åh just det! Glömde en viktig!

I Lund har vi även en restaurang/bar som heter Inferno, supermysigt ställe med jättebra utbud av öl om man gillar det. Men på deras meny har de en veganrätt - ja tyvärr är det bara en men den är sjukt god faktiskt. Det är en vegantallrik med småplock, röror och lite annat. Hade hört att den var bra så jag provade den, hade höga förväntningar men blev verkligen inte besviken!

DesK
2018-04-24 08:26
#3

Många bra tips i Lund. När jag pluggade där på tidigt 2000-tal fanns det en sopprestaurang, som alltid hade minst en vegansk soppa. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

sp0ngeb0b
2018-04-24 12:40
#4

#3 Det är inte möjligtvis Govindas du tänker på? Vet inte om det är en sopprestaurang iofs, har bara varit där en gång men de hade ett Vegan och ett lakto ovo alternativ på soppa tror jag? Eller nåt liknande. Och sen bröd, sallad och lite andra tillbehör. Var billigt också.

MonicaLagerquist
2018-04-27 12:55
#5

#TS Det där såg grymt gott ut.

Stolt ägare till fem La permer

DesK
2018-07-09 18:49
#6

Idag åt jag en supergod vegansk macklunch på Johan&nyström i Göteborg (det är ingen veganrestaurang, men jag tycker att det är bra att de har veganska alternativ)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: