Annons:
Etikettvegankost
Läst 4593 ggr
sp0ngeb0b
2018-04-27 12:32

Fullvärdigt protein

Hej hej här kommer en fråga om protein!

Jag har koll på det här med fullvärdigt protein - till största del i alla fall. Jag vet generellt vilka källor som är fullvärdiga och vilka som inte är det, samt hur man ska kombinera för att få ett fullvärdigt protein.

Men det finns en sak jag har funderat på ett tag nu, och det är ifall man alltid måste äta fullvärdigt protein varje måltid, eller om det räcker med varje dag eller kanske till och med mer sällan än så? Den enda "fakta" jag kunnat hitta om ämnet är 2 personer som påstått ungefär samma sak (dock utan källhänvisning) - men båda sa ungefär samma sak: för de flesta räcker det att få i sig fullvärdigt protein dagligen, alltså behöver inte vara vid varje måltid, men om man vill bygga muskler har man stor nytta av att äta fullvärdigt varje måltid. Jag tycker det låter vettigt, men hittar som sagt ingen fakta som varken stödjer det eller säger emot. 

Jag undrar nu om någon vet mer om ämnet, och kanske till och med har källor på det?

Anledningen till att jag undrar är att jag försöker bygga muskler, men jag vill gärna dela upp min mat på så sätt att jag inte äter fullvärdigt protein till varken lunch eller middag - dock blir de två måltiderna tillsammans fullvärdiga.

Annons:
sp0ngeb0b
2018-04-27 13:13
#2

#1 Tack för länken. Det mesta som står där vet jag sedan länge men texten bekräftar i alla fall att man inte behöver äta alla aminosyror vid en och samma måltid. Däremot står det ingentig om vad som är optimalt för muskelökning - om man måste äta alla aminosyror varje måltid eller om det kvittar. Hoppas att någon annan vet mer om det 🙂

Gen
2018-04-27 18:45
#3

Den här tycker jag är ganska informativ var myten kommer ifrån https://www.forksoverknives.com/the-myth-of-complementary-protein/ Vad gäller muskelökning så finns det protein-pulver som är veganska. Det finns också två skolor: en som går ut på alla aminosyror, en som fokuserar på branched chain amino acids (bcaa). Finns forskning som stödjer båda. När man jämför proteinkällor för muskelökning har jag sett froskning där vassle (mjölk) vinner, sojaprotein är tvåa, casein (mjölk) trea. (får gräva fram referensen sen). Det är ingen jätteskillnad. Man ska också tänka på att äta på ett sätt som signalerar till cellerna ”väx väx väx” också kan öka risken för cancer. Att optimera sitt födointag för att maximera tillväxthormon kanske därför inte är det bästa på sikt. Träning är såklart hälsosamt så jag tror inte det finns några jätterisker med att optimera muskeltiölväxten med maten, men personligen tycker jag det är onödigt.

sp0ngeb0b
2018-04-28 04:43
#4

#3 Nu läste jag inte jättenoga, men som jag uppfattade det så menar de att icke fullvärdigt protein är en myt? eller va? För det måste ju fortfarande vara så att det är viktigt att äta alla essentiella aminosyror. Om man bara äter t.ex. bönor får man ju inte i sig alla aminosyror. 

Jag vet också att det kan öka risk för cancer - jag har läst en hel del om att ett stort proteinintag kan öka risken för cancer. Jag äter ca 1 g protein per kg kroppsvikt så det är inte speciellt mycket - men det jag funderar på är bara om en sådan kostplan (utan fullvärdigt protein varje måltid) skulle vara mindre effektivt än att äta fullvärdigt varje måltid. Kommer fortfarande äta ca 1 g oavsett så kommer inte bli några orimliga mängder protein.

sp0ngeb0b
2018-04-28 04:58
#5

#3 Och för att kommentera på proteinkällorna du nämner, så är det ju faktiskt lite roligt att soja hamnar på andraplats. Köttätare tycker ju ofta att växtprotein inte är bra nog. Soja är ju fullvärdigt protein också, men mina huvudsakliga proteinkällor är bönor och linser (inte soja) och proteinpulver på ris. Jag vill gärna dela upp dem så att en måltid består av bönor med tillbehör och en måltid av smoothie med bl.a. risprotein.

Gen
2018-04-28 14:35
#6

Fullvärdigt protein är en myt i bemärkelsen att den som myntade uttrycket och föreskrev att ha alla essentiella aminosyror med i varje måltid, senare drog tillbaka det. Det finns heller ingen forskning som stödjer att det är något man behöver tänka på när man äter växtbaserat. Take holme är att om man äter tillräckligt med kalorier (och någorlunda varierat) så får man i sig det man behöver. . Essentiella aminosyror är ingen myt. Men det är väldigt svårt att få brist på dessa. Muskeltillväxt gynnas av stort proteinintag generellt. Jag var länge skeptisk till det eftersom det är en rätt simplistisk syn på mat och muskler och skulle kunna vara en myt. Men mitt intryck är att det finns gott om forskning som visar detta. Som du säger kan det dock vara förknippat med andra hälsorisker att löpande äta för mycket protein. Det finns ju även massa individuella skillnader här så det är svårt att forska på mat. Det finns tex genetiska skillnader hur man spjälkar och tar upp näringsämnena och vi har olika bakteriefloror i magen. Jag ville mest göra ett slag för att begreppet fullvärdigt protein inte har vetenskapligt stöd. Så jag tror inte du behöver tänka på detta, det låter som att du äter bra. Är du missnöjd med din muskeltillväxt? :)

Annons:
sp0ngeb0b
2018-04-29 05:15
#7

#6 Okej då förstår jag. Läste även på livsmedelsverket om protein nu precis och där stod typ att så länge man inte äter alltför ensidigt finns det ingen risk att få brist på aminosyror. Men det stod fortfarande inget som direkt svarade på om muskeltillväxten gynnas av fullvärdigt protein varje måltid, eller om det missgynnas av att inte få det. Men jag tolkar det som att det inte spelar någon roll då.

Det är bara nyligen som jag har tagit tag i min kost och träning ordentligt med lite mer fokus på muskeltillväxt. Alltså, mitt största fokus är inte muskeltillväxt. Målet är typ gå ner i vikt/förlora fett men samtidigt bli starkare och få lite mer muskler. Har tidigare försökt mig på att bygga muskler men inte lyckats så bra, förmodligen på grund av lite brist på commitment och tålamod. Nu är jag dock mer motiverad och sköter allting bättre. Så än så länge finns det inte så mycket att vara missnöjd över, då inte så mycket har hänt än. Grejen är bara att jag inte vill att en sån simpel sak som icke fullvärdigt protein (myt eller ej) ska vara anledningen till att det inte går som jag vill och det är därför jag forskar lite i det nu 🙂

nypålchf
2018-05-27 10:21
#8

1 gram protein per kg  kropps vikt är inte det lite ?  Vad jag hört så rekommenderas minst 2 gram om du ska bygga muskler.  Kanske kan man bygga upp den fysik man vill ha med mycket protein för att sedan när man är nöjd äta lite mindre protein. Jag är med intresserad av vad man behöver för ett fullvärdigt protein.  Äter nötter havregryn quinoa  ärtor och bönor.

sp0ngeb0b
2018-05-28 10:14
#9

#8 Nja det är väl inte jättemycket men jag tror det är fullt tillräckligt. Jag har inte speciellt mycket muskler, så då kräver de inte heller lika mycket protein. Men det är en vanlig missuppfattning att man behöver mer protein än vad som är nödvändigt. Dock kan det vad jag vet vara fördelaktigt att öka proteinmängden vid viktnedgång och säkerligen vid muskelökning också, dock kan det vara farligt att äta för mycket precis som nämndes ovan.

Nötter, havregryn och quinoa är fullvärdigt protein vad jag vet. Även hampa. Bönor och ärtor (och andra baljväxter som linser) är inte fullvärdigt - dock i kombination med ris, bröd eller något sådant blir det fullvärdigt.

Upp till toppen
Annons: