Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 995 ggr
DesK
2018-05-09 11:08

Potatissallad recepttråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Potatissallad kan göras så matig att den passar som ensamrätt, men också som tillbehör till t ex grillat. Jag brukar göra ungefär så här:

Skrubba eller skala potatis och skär den i lagom bitar. Koka varsamt i saltat vatten. Gör under tiden en dressing av senap, äppelcider- vinäger med lite sötma i (eller tillsätt en gnutta socker), örtsalt, svartpeppar, blandade örtkryddor ch olivolja. Skiva rädisor eller rättika mycket tunnt. Skär röd lök och god inlagd gurka t ex Mediteran smått. Blanda kapris, lök och gurka med den nykokta varma potatisen och vänd sedan ned senapsdressingen, låt svalna och dekorera innan servering med ruccola eller andra gröna blad.

Skriv gärna ditt favoritrecept på potatissallad här nedanförGlad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
thmz
2018-05-09 17:56
#1

Vill bara vara tråkig och inflika att honung inte är veganskt.

DesK
2018-05-09 18:41
#2

#1Det var just därför som jag skrev att man kan ta annan vinäger och tillsätta en gnutta socker :-)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

sp0ngeb0b
2018-05-10 08:54
#3

#2 Känns väl lite onödigt att ens ha med honung när du lägger ut recept på en vegansajt 🤔 Men bra att du i alla fall la till alternativ :)

Jag gör tyvärr aldrig potatissallad, tycker egentligen det är gott men jag föredrar maträtter som är lite mindre omständiga, haha! Men jag improviserade ihop en matig potatissallad en gång som jag åt för sig själv. Förutom potatis hade jag i färska sugarsnaps, linser och purjolök. Går ju att ha i vilka grönsaker som helst som man tycker om. Sedan tog jag olivolja och någon vinäger (minns inte vilken hehe), samt lite salt och peppar. Blev riktigt gott! 

Förresten tack för tipset, tror jag ska ta och laga potatissallad någon dag.

vendelay
2018-05-11 11:40
#4

Gott recept!

Jag ändrade i texten och tog bort honung, då det inte är ett alternativ som ska nämnas här inne. Honung är inte vår mat.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

FataMorgana
2018-05-11 14:15
#5

Sen kan man ju heller inte veta om äpplena som används till vinägern är vaxade med schellack 😉

Smultronfia
2018-05-11 15:06
#6

#5 så vitt jag vet så brukar man ju vaxa för att man vill att de ska vara fina i affären där de säljes styckvis. Har svårt att tänka mig att man skulle lägga pengar på att vaxa äpplen som ska gå direkt till press och bli vinäger.

Annons:
vendelay
2018-05-12 17:42
#7

#5 Jag tror som Smultronfia, men bra fundering!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

DesK
2018-05-12 18:32
#8

Ber om ursäkt för mitt klanteri i trådstarten😊 Precis som smultronfia säger så vaxas äpplen för att hållbarheten ska öka och de därmed ser finare ut i butikerna.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: