Annons:
Etikettveganprat
Läst 1298 ggr
[Tänkpådet]
2018-05-19 08:05

Karnism

Jag hittar ingen bra definition av karnism och undrar hur ni ser på min egenspunna definition: karnism: uppfattningen att ickemänskliga djur saknar egenvärde. Vet inte vad tycker ni?

Annons:
Gen
2018-05-19 11:39
#1

Kul fråga! Jag snokade upp texten där begreppet först myntades. Där beskrivs lite vad som ringas in med begreppet: http://www.satyamag.com/sept01/joy.html

[Tänkpådet]
2018-05-19 14:27
#2

#1 Melanie joy är rent av grym och jag tycker att begreppet är väldigt effektivt och kraftfullt men jag saknar en bra definition, det känns som att alla (användarna av begreppet) vet vad det innebär men samtidigt så saknas en officiell och tydlig definition vilket i minaögon solkar legimiteten av begreppet. Jag tänker att om vi slår våra kloka huvuden ihop å knåpar ihop nått så kanske det löser sig 😜

Gen
2018-05-19 17:49
#3

Hehe, jo jag förstår. Men jag tänker att begreppet inte behöver en realdefinition, och jag har ingen att bjuda på. Jag tänker att funktionen är att sätta ett begrepp på en rådande kulturell hegemoni. Alltså ett sätt att synliggöra en dominerande norm som majoriteten accepterar utan reflektion. Jag tänker att man kan vara karnist och samtidigt tycka att icke-mänskliga djur har egenvärde. Det är en kognitiv dissonans som de flesta lever med eftersom det är den dominerande kulturen, och lösningen är att undvika att tänka på det.

[Tänkpådet]
2018-05-19 21:34
#4

#3 hmmm… du har säkert rätt, det där måste jag tänka på 😉

[Tänkpådet]
2018-05-20 07:27
#5

Min idé är att använda begreppet som en vattendelare: antingen är du Vegan, karnist eller har kognitiv dissonans. Alltså att du som köttätare måste fundera ut hur du värderar kossan som du tuggar på och bestämma dig för vilket tankesystem du tillhör. Jag kan ju inte ta begreppet ifrån skaparen men jag känner mig inte nöjd med luddigheten 😉 jag kanske får mynta ett eget begrepp…. 🤟✌🏽

Gen
2018-06-13 22:08
#6

Melanie Joy var med i the Ezra Klein show och pratade om Carnism. Lyssningsvärt. ”Carnism is the invisible belief system, or ideology, that conditions us to eat certain animals” Melanie Joy

Annons:
[Tänkpådet]
2018-06-16 12:58
#7

#6 kul, den ska jag lyssna på 🙂

Upp till toppen
Annons: