Annons:
Etikettveganprat
Läst 1913 ggr
[Roe Deer]
5/23/18, 9:34 AM

Veganer i Sverige med smarta miljölösningar!

Hejsan mina kära veganvänner! Jag som både är Vegan och en inbiten miljökrigare har gått i tankarna på hur man som Vegan i Sverige, på ett bra sätt kan minska på långväga mattransporter utan att hälsan tar stryk. Torkugn skulle ju vara ett bra steg mot färre transporter samtidigt som man kan bunkra upp inför eventuella brådtider. Då kan man torka frukt och grönt när de är säsong och sedan ha över vintern, utan att enzymerna tar stryk (om jag har förstått det hela korrekt). Har ingen erfarenhet av torkning dock. Vad är era tankar kring all mattransport till Sveriges veganer? Vad skulle vi kunna göra för att bli mer självförsörjande eller miljövänliga? =) Sverige är dock ett kargt land vintertid, och är det ens möjligt att vara miljövänlig Vegan här gällande frukt, bladgrönt och andra levande enzymrik mat?

Annons:
Maleficum
5/23/18, 11:07 AM
#1

Nu är jag iof inte Vegan men min första tanker är aquaponik (innebär iof att man har fiskar/räkor/snäckor eller liknande vattenlevande djur) eller hydroponik (måste man själv tillsätta gödning) system (om man har plats för det inne) och odla mycket av sin egna mat under vintern.

Finns massa bra lösningar (ett av de "enklaste" och minst platskrävande jag sett var återanvändande av petflaskor hängande i fönstret) Hitta en sida med lite onfo om det också (på engelska) https://flouronmyface.com/create-hydroponic-window-farm/

En fördel med att odla på dessa sett är ju att vattenförbrukningen man behöver använda minskar (till skillnad från "traditionell" odling).

Men detta är ju som sagt en ide om man känner man har plats för (men härligt att kunna ha egenodlade färska grönsaker/örter under vintern).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Roe Deer]
5/23/18, 7:26 PM
#2

#1 Ja, detta med fönsterodling har jag sneglat på för några år sedan, smart faktiskt!
Gällande vattenlevande djur-tekniken så är den ju som du säger inte vegansk, men tack för att du berättade om detta.

[Tänkpådet]
5/24/18, 8:07 AM
#3

Jag undrar hur mycket bränsle som går åt för att föda en person per år på utomlandsmat? (Bränsle för transport)

Tant Grön
5/24/18, 9:29 AM
#4

För djurens skull borde alla odla så mycket som möjligt och köpa närodlat. Mycket regnskog huggs ner för att producera kakao, frukt m.m. och det drabbar djuren där.

[Tänkpådet]
5/24/18, 11:52 AM
#5

#0 miljövänlig ärväl ett ganska luddigt begrepp, allt är relativt och du kan ta dina miljöambitioner väldigt långt. jag upplever det som väldigt positivt när en människa verkligen anstränger sig för att bli mer miljövänlig. Enligt mig är det enkelt att klassa sig själv som miljövänlig Vegan. (Med tanke på att du har en i genomsnitt mindre odlingsyta och lägre växthuseffekt än en standardkost) men kul att du försöker innovera och förbättra! 👏🏼 Vi kan alltid bli bättre…

Gen
5/24/18, 4:54 PM
#6

Jag blir nyfiken på det du skriver om enzymer, vad tänker du på där?

Annons:
TicTac
5/24/18, 8:24 PM
#7

Jag är tyvärr inte alltid så miljömedveten, men närodlat när det finns känns så klart alltid bättre. 🙂


You'll never walk alone

[Roe Deer]
5/24/18, 10:47 PM
#8

Intressant att läsa era förslag, tankar och funderingar! =)

#6 Enzymer är viktigt för vår matsmältning och förekommer rikligt i levande föda (färskt frukt och grönt), och tydligen så ska torkugnar bibehålla mkt nyttigheter av vad jag har förstått. =)

Gen
5/26/18, 11:00 AM
#9

#8 Jag förstår. Men enzymerna denatureras ju ändå i magsäcken av magsyran innan de når tunntarmen. Det är ju snarare så att tillagning förbättrar näringsupptaget. Men jag vill absolut inte kapa tråden med en diskussion om raw-food - ville mest höra hur du tänkte där, eftersom det är svårt i ett nordligt land att äta färska lokalt producerade grönsaker året runt, precis som du är inne på. Jag skulle inte oroa mig för matsmältningen av att äta tillagad mat på vinterhalvåret. Bättre då att fokusera på miljökrigandet tycker jag :)

Syra och fermentera grönsaker är ypperligt om man vill bevara skörden in i vintern. Man kan till exempel syra tomater.  Torkade bönor och ärtor är också lätt-tillgängligt och produceras i Sverige i ökande utsträckning nu igen. Man kan också konservera själv hemma (hermetisk inkokning), men jag antar att du är orolig för att näringsvärdet går ner och visst försvinner vissa vitaminer som C och B av det, men det har man inte problem att få i sig som Vegan. Passar på att göra ett slag för grönkål som ju har finessen med att säsongen är från oktober till februari och är helt fantastiskt gott och nyttigt.

[Roe Deer]
5/29/18, 9:55 PM
#10

#9 Tack för ditt inlägg och öppnande av diskussion av enzymer =) Jag har förstått det hela som så att enzymer finns både i färsk frukt och grönt samt i vår kropp. Men tillförandet av enzymer via maten gör att kroppen kan läka snabbare, då överskottet går till att reparera celler, vävnader och muskler istället för att bara smälta maten. Så ja, det var väl en del raw food-tänk från mitt håll. Jag håller dock med om att vissa grönsaker bör kokas/ångas innan såsom broccoli, blomkål och liknade grödor, som vi inte på ett bra sätt kan bryta ner. En liten mängd går bra. Jag är väldigt intresserad av traditionell kinesisk medicinsk kostlära där detta benämns. Men att just bo i Sverige medför att vi inte kan hålla krubbet färskt, men att syra är väldigt bra för magbakteriefloran! Så detta vill jag prova! =) Grönkål är verkligen en höjdare (finns alltid hemma) <3 
Torkning skulle vara bra inför ev. kommande kriser. Men en ugn är inte billig.

Gen
6/6/18, 9:33 AM
#11

#10 Enzymer bryts ned som alla andra proteiner vi äter och är inte speciella ur den aspekten. Jag tror att släppa den tanken blir det bästa tipset jag har för att bli en bättre miljökrigare, men det är nog inte den typ av tips du ville ha och jag vill ogärna vara oförskämd :)

Som Vegan tycker jag det är förhållandevis lätt att ha mycket torrvaror hemma som håller länge. Jag försöker sedan handla säsongsanpassat, och tycker det är trevligt att längta efter då något är i säsong.

[Roe Deer]
6/8/18, 7:56 PM
#12

#11 Att ha en åsikt är inte att vara oförskämd, så ingen fara! =) Jag är väl inne på levande enzymer, men jag accepterar dina tankar och ditt tycke och finner det härligt med bredare synvinklar genom andras input!
Ja, att äta säsongsanpassat är också något som kroppen mår bra av. På vintern när det är kallare så krävs ju mer energirik mat för att hålla kylan borta. Bor man däremot i ett varmare klimat så suktar nog kroppen efter annat. Finurlig biologi som vi har, anpassningsbar. Ett med omgivningen!

En intressant tanke som följt med mig genom åren är omprioritering av energiförbrukningen. Att vi i Sverige faktiskt kanske kan satsa på växthusodling med gott samvete, om vi skippar merdelen av alla bilar och andra energislukande och nedsmutsande delar av den moderna "livsstilsmodellen". Att lägga krut på sådant som basala nödvändigheter: mat, bra kläder och skor, självhushållning, omsorg osv, jobba mindre= ha råd med mindre icke-livsnödvändiga-ting.

Upp till toppen
Annons: