Annons:
Etiketterrestaurangfik
Läst 2978 ggr
vendelay
2018-06-01 22:36

Mahalo - vegansk restaurang (Sthlm)

Mahalo är nog mitt favoritställe just nu. Helt otroligt mat och trevlig personal. Det finns två ställen, ett i Vasastan (nära Odenplan) och ett på söder, nära Mariatorget eller Zinkensdamm. Jag har bara ätit på den vid Odenplan för det är alltid fullt vid den andra! Menyn finns på deras hemsida och här nedan kommer lite grejer jag har smakat:

Smoothie bowl - Salina med tiki

Smoothie bowl - Pitaya med mahalo

Blåbärspannkakor

Juice - One in a melon

Hallonmousse

Fruktsallad med kokosvisp

Rå blåbärscheesecake

Burgare med sötpotatispommes

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Smultronfia
2018-06-02 07:43
#1

Oj ser väldans gott ut!

DesK
2018-06-03 21:10
#2

Den är ett måste vid nästa besök i vår underbara huvudstad 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ninja99
2018-06-11 09:11
#3

Ser ju spännande ut, framförallt pannkakorna 😍 och det är härligt med nya helveganska restauranger. Men blev förvånad när jag såg bilden på juicen - varför serverar de juice i plastmugg med plastlock på (och plastsugrör antar jag)? Ser ut som att de även serverar någon sås (på burgarfotot) i plastförpackning, stämmer det? Har de helt missat de senaste årens debatter om miljön, om att vi måste minska vår användning av plast, framförallt engångsartiklar? Det hade varit betydligt bättre för miljön och oss alla som lever på denna planet om de hade valt att servera juicen i vanligt glas och såsen i en återanvändbar skål istället. Synd. Tack ändå för tipset. En kan ju gå dit och njuta av vegansk mat och försöka påverka dem till en mer plastfri tillvaro kanske.

Ninja99
2018-06-11 09:11
#4
vendelay
2018-06-11 09:44
#5

#3 Mja, jag skulle nog ändå påstå att de gör bra mycket mer för att minska plasten än de flesta andra ställen. Det är bättre att tjata på typ Max i så fall, Mahalo gör ju ändå absurt mycket för miljön bara genom att inte använda animalier. Jag förstår din kritik, absolut, men jag tycker att den är felriktad. Folk har en tendens att hoppa på de som redan gör en massa istället för de som inte gör någonting.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ninja99
2018-06-11 10:59
#6

#5 Bara för att någon annan är värre ska man väl inte anse att man gör tillräckligt? Ditt argument låter lite likt alla som anser att det vi gör i lilla Sverige inte spelar någon roll i det stora hela för vi är inte så många, eller som de båtägare som tycker att de kan tömma sina toatankar fulla med bajs och kiss till havs trots att det är förbjudet och leder till övergödning och får andra negativa konsekvenser - bara för att de påstår att de stora kryssningsfartygen släpper ut allt rätt i havet. Då spelar det tydligen ingen roll vad de själva gör tycker de. Bara för att någon annan är värre så skall man väl inte själv bete sig fel eller tänka att det inte spelar någon roll vad jag själv - eller som i det här fallet min restaurang - gör? På bara ett år blir det en himla massa plastmuggar om man serverar all dryck i plastmuggar. Bara för att Max är värre blir det ju inte rätt eller bättre, eller hur? Jag går ytterst sällan till Max av flera anledningar, går mycket hellre till restauranger av det slag du föreslår och stödjer dem, men jag måste väl kunna få ha en åsikt och tycka att de kan bli ännu bättre och inte minst få uttrycka det här? Om/när jag går dit så kan jag ta upp frågan direkt med dem också. Kanske har de inte tänkt så mycket på förpackningarna, vem vet? Varför inte försöka förbättra verksamheten ännu mer mot en miljövänligare profil? Vi som kunder/konsumenter kan påverka mycket, ibland är det bara kunskap och utbildning som saknas, får fler kunskap så kan vi göra ännu mer bra för miljön och i längden då även för djuren och oss själva.

Annons:
vendelay
2018-06-11 23:31
#7

#6 Jag uppfattade dig nog fel i första kommentaren. Jag menar såklart inte att det inte går att förbättras, och det är jätteviktigt att prata om frågor som plast. Självklart får du ha en åsikt och uttrycka den! Jag är ju Vegan för att jag tror att lilla obetydliga jag faktiskt kan göra en skillnad för några djur, så jag förstår helt vad du menar.

Du kan ju testa att maila dem och fråga ang plasten. Berätta gärna vad du får för svar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2018-06-17 01:15
#8

Tack för restaurangtipset, Vendelay!

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Upp till toppen
Annons: