Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2824 ggr
Lakritsstjärna
6/5/18, 10:47 PM

Döda mygg?

Här kommer en ganska löjlig fråga kanske, men nyfiken på hur andra ser på att döda mygg. Jag är Vegan och skulle aldrig få dör mig att fiska eller jaga men jag dödar mygg och fästingar utan problem. Jag har mygg fällor och slår ihjäl mygg som försöker suga blod. Hur ser ni på att döda mygg? Jag är bara nyfiken

Annons:
sunshiner
6/5/18, 10:57 PM
#1

Jag dödar och fästingar och mygg.  Kan inte riskera att bli dödlig sjuk..

[Tänkpådet]
6/6/18, 5:21 PM
#2

Jag försvarar mig mot alla djur som skadar mig och min egendom. Försvarsmetod beror på djuret, dels på hur det svarar på mina metoder och även på hur intelligenta/medvetna dom är… myggor är jag väldigt snabb att krossa men människor är jag lite lugnare med 😉

vendelay
6/6/18, 7:28 PM
#3

Jag försöker definitivt, så långt det är möjligt, att inte ha ihjäl någon. Nu har jag sådan tur att efter att jag blev Vegan så har myggor faktiskt slutat gilla mig (???), jag trodde på riktigt att myggorna var typ utrotade (i två år!!) tills min sambo visade alla sina myggbett haha…

Jag vet inte hur jag skulle göra om myggor älskade att bita mig, men som det är nu har jag aldrig anledning att medvetet döda någon insekt. Har fått en fästing när jag var typ 15 och myggor har inte rört mig sedan jag blev Vegan, och om det är läskiga spindlar eller harkrankar (ja, de är hemskt otäcka 😂) så brukar jag helt enkelt gå iväg tills de försvinner 😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kirnzy
6/6/18, 11:11 PM
#4

Jag dödar inte mygg av olika anledningar, eller andra insekter om jag kan undvika det. 1, Har inga jätteproblem med mygg runt mitt hus så behöver inte riktigt fällor. 2, Att vifta bort dem när de är runt är minst lika effektivt, det blir inte "färre" bara för att man dödar några få som sätter sig (när det är många runtom då). 3, Jag vill INTE ha insektsinälvor mosade mot min hud, eller någon annan stans! 4, Jag vill inte döda bara för att. Alla jag känner dödar dem för att "hämnas" efter de har bitit, även om det egentligen inte gör någon skillnad.

sp0ngeb0b
6/9/18, 12:20 AM
#5

Jag tror på att försöka förebygga att insekter/andra djur ens kommer i närheten, snarare än att döda dem. Så med mygg, att t.ex. tända sånna ljus som skrämmer bort dem eller ha på myggmedel. Och för att få bort möss kan man lägga ut pepparmyntsolja i huset. Sånna saker. Vet inte riktigt hur jag skulle göra med mygg då jag inte stött på några på länge, men skulle nog försöka vifta bort dem eller så innan jag dödar dem i alla fall. Andra insekter som typ går in i mitt hus och så plockar jag bara upp och släpper ut.

vendelay
6/9/18, 10:50 PM
#6

#4 #5 Bra skrivet ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Lakritsstjärna
6/10/18, 9:50 PM
#7

Inget mygg medel funkar riktigt för mig och sen bor jag på en ö i Mälaren så bara jag går ut på kvällen så här jag säkert 50 myggor runt mig. Barnens kaniner har en hel svärm av mygg och har hela öronen fulla av myggbett så därför satte jag ut en myggfälla hoss dem. Jag är även smått allergisk mot mygg så ser helt prickig ut :(. Så jag ser tyvärr inget annat val. Att vifta bort innebär att myggan är tillbaka 10 sekunder senare iallafall och sticker en igen och då får jag ännu fler mygg bett. Kanske inte helt moralisk rätt men jag tror jag får dra min gräns vid mygg. Släpper också ut irreterande flugor istället för att döda men med myggor har jag helt tappat tålamodet. I år känns det också som det är ovanligt mycket mygg.

Smultronfia
6/11/18, 8:56 AM
#8

Jag får tyvärr också dra min gräns vid mygg då jag är så oerhört allergisk och får stora knölar av dem som gör fruktansvärt ont och håller i sig ibland mer än en vecka. Men givetvis önskar jag att jag kunde låta bli dem men gör de illa mig så måste jag skydda mig så gott jag kan.

vendelay
6/11/18, 9:46 AM
#9

#7 #8 Det går inte att leva helt veganskt. Vissa är allergiska mot mygg, andra kör bil. Jag är vaccinerad mot TBE (vilket jag tror innehåller ägg?) och för bara några veckor sedan fick jag stelkrampsspruta och åt antibiotika. Det bästa är att göra så gott en kan, och det vet jag ju att ni gör, eller hur? 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ninja99
6/11/18, 10:12 AM
#10

Ser ingen anledning till att döda myggen bara för att de försöker skaffa sin föda. Hellre då undvika dem med hjälp av myggnät eller myggmedel som inte dödar utan får dem att hålla sig borta. De har en plats i vårt ekosystem, de blir föda för fåglar och andra djur. Om jag slår ihjäl dem så får insektsätande djur mindre mat att äta, det vill jag inte bidra till. Finns heller ingen anledning att döda dem, då jag anser att man lika gärna kan blåsa bort dem alternativt använda myggnät/medel av olika slag som gör att de undviker att närma sig överhuvudtaget. #7 Att de kaniner som du har har öronen fulla av myggbett låter verkligen inte trevligt. Har du djuren i bur? Det låter så, eftersom du skriver att du har satt in en myggfälla hos dem. Vore det då inte bättre att sätta upp myggnät? Då undviker du ju att de kommer in hos kaninerna från första början, istället för att de lockas dit av en fälla. Det låter lika brutalt som en musfälla i mina öron, även om det är en annan art. Ett myggnät skulle förmodligen skona kaninerna mer också, eftersom en myggfälla ändå kan innebära att de blir myggbitna, myggen kommer ju ändå in dit.

Ninja99
6/11/18, 10:18 AM
#11

Missade att få med själva huvudanledningen till att jag inte dödar mygg; jag anser att det är fel att döda andra levande varelser och om jag kan undvika det så gör jag det. Myggen kan jag definitivt undvika att döda.

Lakritsstjärna
6/21/18, 9:48 PM
#12

Kaninbuten är över 10m3 och 2 meter hög så att köpa ett så stort myggnät kan bli svårt. Myggmedel funkar inte bra alls på mig. Tack vara det varma väder och torka som varit så verkar det som att myggen har blivit färre :)

Smultronfia
6/22/18, 11:03 AM
#13

#12 man kan köpa myggnät på meter och så får man sy ihop det i så fall och sen häfta upp det. Skönt att de blir mindre av dem iaf.

Annons:
FataMorgana
6/22/18, 4:33 PM
#14

Om det bara skulle finnas ett myggmedel som verkligen skulle hålla  alla myggor borta vore det ju toppen, men ett sådant myggmedel har jag då aldrig haft eller ens hört talas om. Såg något experiment på tv där de testade ut olika sorter och ingen sort höll myggorna borta helt, utan dom vara bara mer eller mindre bra och inte ens det bästa var särskilt effektivt. Lyktorna har också sin brister och man kan heller inte vara inlindat i ett nät hela tiden, så att få dem att hålla sig borta helt är nog omöjligt. Somliga har förstås turen och blir nästan aldrig biten, medan andra verkar vara rikiga myggmagneter trots både lyktor, nät och medel. Så att försöka få dem att hålla sig borta hjälper tyvärr inte alla.

Tant Grön
6/22/18, 5:52 PM
#15

Om ni bodde i ett land där det fanns denguefeber, malaria eller zika, skulle ni då döda mygg?

vendelay
6/23/18, 7:39 PM
#16

#15 Det är ingen Vegan som jag vet om här som inte tycker att självförsvar är rimligt…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
7/4/18, 10:36 AM
#17

Hur fungerar det med alla skadedjur för matproduktion? Dödar ni dom med eller accepterar ni missväxt och låter skadedjuren frodas?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Kirnzy
7/4/18, 11:25 AM
#18

#17 Jag dödar dem om det inte finns något annat sätt att bli av med dem.

[Roe Deer]
7/8/18, 11:44 PM
#19

Jag hatar att ha ihjäl varelser och därmed även insekter. Får så dåligt samvete och ber en tyst bön om att de snabbt får komma "hem" till sitt om jag har har ihjäl dem…. Fick panik idag då jag råkat få med mig myror in från skogen och dammsugade upp dem från spisen… De var för många för att hinna lyfta ut (de kunde ta sig bakom spisen, förökats osv…). Detta tänkte jag på väldigt länge idag. Hugah =(

Ariel86
7/9/18, 6:45 PM
#20

Hejsan, Lakritsstjärna. Jag själv dödar inte myggor. Jag låter dem också suga blod från min kropp när jag ser att dem gör det. Jag dödar dem inte för att jag ser det som något oetiskt eftersom dem också är livsformer här, de här också varelser på jorden. Varför skulle jag döda dem? Jag ser ingen anledning till det. Vilken hemsk värld jag lever i där jag behöver försvara att jag inte vill döda, känner jag nu. Det är min känslomässiga upplevelse och jag är ansvarig för den. Den är inte menad som en anklagelse. Nu kanske jag framställer mig som lite godare än vad jag är, ber om ursäkt för det. Jag har också ondska inom mig, precis som alla andra. Jag låter dem suga blod från min kropp som ett sätt att vara delaktig i naturen och de cykler som råder där. Som ett sätt att vara en del av naturen. Det är också ett sätt att öva ödmjukhet inför min plats i världen genom att se mig som en livsform som andra livsformer kan leva av. Det är också ett sätt att ge till "mina fiender" eller det började så, nu förekommer inte den upplevelsen av "fiender" lika starkt. Alltså den mentala projektionen "fiende" som egot skapar. En konsekvens av givandet av mitt blod som jag gör och tänker fortsätta med. Också ett sätt att se till dem små livsformerna och låta min kärleksfrekvens växa. Ett sätt att öva att vara kärleksfullare på. Jag undviker också att trampa på myror, sniglar och daggmaskar när jag ser dem. Det är så här jag gör. Men det behöver ju inte vara rätt för dig som läser detta. Vi har olika väger att vandra i livet. Vem är jag att bestämma hur någon annan ska bete sig? Samtidigt tackar jag dig ödmjukt för möjligheten att dela med mig av mina erfarenheter och möjligheten att höja kärleksfrekvensen här på jorden. Ha det fint

Annons:
Smultronfia
7/9/18, 7:40 PM
#21

#20 väldigt fint och tänkvärt. Tack för att du delar med dig.

Upp till toppen
Annons: