Annons:
Etiketthälsa
Läst 1002 ggr
Buddha roll
2018-06-08 00:33

Vegetarian, thaiboxare, och byggare.

Hej kära forummedlemmar. Jag har beslutat mig för att bli Vegetarian pga etiska skäl. Jag är en fanatisk träningsnarkoman, väger ca 93 kg, tränar ca 6 ggr i veckan och då är kondition inräknat ( blandar friskt mellan spinning, löpning och simning).

Jag upplever mig som vältränad och "tämligen stark," bänkar 160 samt gillar att träna tungt. Jag brukar ibland ta en match i thaiboxning när jag besöker Thailand för träningsläger. Vad skall jag tänka på som Vegetarian som vill behålla muskelmassa och styrka? Hur lägger man upp en matplan för en vecka och framåt t.e.x? Finns det fler vegetarianer här på forumet som tar sin träning seriöst? Crossfit-folk? Atletic fitnesspersoner?  Kampsportare eller folk som ser gym och atletisk träning som en del av livet? Jag vore väldigt tacksam, väldigt, att få tips av er. Jag är helt ny på det här. Har kollat runt på nätet. Mycket är på engelska och jag blir en aning snurrig. Är det någon som har en matplan/schema färdig och vill klistra in den i ett svar vore det helt fantastiskt.

Om allt detta redan besvarats massor av gånger så ber jag om ursäkt och ni får gärna länka. Annars så dela gärna med er. Alla tips är genuint välkomna. Jag är dock helt ny och väldigt fumlig gällande kök och matlagning men jag är villig att lära mig så djur slipper lida, men var gärna enkla i era förklaringar och råd om det dyker upp några. Tack på förhand!

"Det finns ingen fundamental skillnad mellan människor och djur i de mentala förmågorna. Precis som människan känner djur uppenbarligen njutning, smärta, lycka och olycka. Sympati är en av de ädlaste dygder en människa är begåvad med". - Charles Darwin

Annons:
Boltenskaniner
2018-06-08 02:35
#1

Är Vegan och tränar i vanliga fall 2-3 pass/dag på gym, eller klubb (BJJ/Thai/mma) utan problem. 

Styrkelabbet har gjort ett kostschema för veganer :)

vendelay
2018-06-08 20:40
#2

Hej och välkommen!

Mitt första tips är att kika på Nimai Delgado, han har faktiskt aldrig ätit kött och blev Vegan för några år sedan. Han har ett konto för mattips som du hittar >här< eller genom att söka på "Vegan Bodybuilding Food" på Instagram. Kontona är på engelska visserligen men hjälper dig gärna med att översätta om du undrar något specifikt.

Mitt andra tips, om du har råd, är att snacka med någon som är utbildad och kan hjälpa dig med ett kostschema. Rekommenderar starkt att du inte pratar med någon som själv äter kött, eftersom de sällan har tillräckligt med kunskap (sorry, men det är min erfarenhet).

Men jag har inte så många andra bra tips, tränar inte själv och har ingen koll på sånt här alls.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2018-06-08 20:41
#3

Har du tillåtelse att använda bilden? Annars strider det mot copy right - lagen och måste raderas.

Uppdatering: jag tog bort bilden eftersom jag inte vet om du har rättigheter att använda den.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
2018-06-09 00:16
#4

Finns massvis med folk som du. Om du är med på Facebook, gå med i gruppen "Vegansk träningskost" där folk delar med sig av vad de äter men man kan även ställa frågor om mat om man vill, och om du är/blir Vegan finns även "Tränande veganer" som har fokus på själva träningen.

Upp till toppen
Annons: