Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 9761 ggr
sammy78
2018-06-20 15:50

Bästa veganska osten ?

Halloj ! Behöver lite tips på goda/bra veganska ostar. Letar framförallt efter någon ost som passar till pizza och/eller varma mackor. Vilka tycker ni är bäst/godast ? Tacksam för alla ev svar/tips ! 😀

Annons:
[moizoro]
2018-06-20 15:57
#1

Vet inte riktigt vad den heter men den har en genomskinlig förpackning med blåa kanter kan kolla upp det senare 😉

Namiko
2018-06-20 16:21
#2

Jag är extremt kräsen när det gäller vegansk ost och den enda jag gillat hittills är Jeezly. Funkar utmärkt på både varma mackor och pizza. Jag river och blandar den med lite iMat ibland för att få en ordentligt krämig ost på pizzan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[moizoro]
2018-06-20 16:29
#3

#2 Jeezly är också jätte bra och god

NatasjaHemby
2018-06-20 16:43
#4

Köper aldrig något annat än Violife längre. Enda nackdelen är att den blir lite väl klibbig när den smält så att den fastnar på tänderna. Tycker dock att smältbarheten och framförallt smaken väger upp för det. Tycker Violife är bästa osten både kall på t.ex. mackor och varm på t.ex. pizza. Gillar framförallt "smoky flavour" men även pizzasmaken och "mature cheddar" är stora favoriter.

SE*Simbelmynes

[moizoro]
2018-06-20 17:08
#5

#4 Vart hittar du den? har hittat den en gång och den var hur god som helst.

Annons:
NatasjaHemby
2018-06-20 17:50
#7

#5 Har inte varit i någon butik som inte haft den, åtminstone det senaste året. Handlar mest på Willys men Ica brukar ha fler olika sorter, inklusive deras halloumi, fetaost och dessertostar. Tror även att man kan beställa från Seitanfoods.

SE*Simbelmynes

[Tänkpådet]
2018-06-20 18:11
#8

Violife har en grillost som jag älskar, det är En förpackning med två ”ostblock” som man grillar eller steker likt typ halloumi. Den är supergod!

sp0ngeb0b
2018-06-23 00:10
#9

Jag brukar också köpa Jeezly, den vanliga, mest för att det är den som finns i min affär. Men jag tycker alla "vanliga" ostar smakar samma. Jag använder den uteslutande till varma mackor, funkar superbra att bara hyvla och stoppa in som vanligt. På pizza får man blanda den med någon vätska för att den ska smälta fint. Det finns dock en som är gjord för att läggas på pizza, så den är kanske bättre? Jag har inte provat den. Kan även tillägg att det går jättebra att frysa in Jeezly. Jag använder ju bara den till varma mackor så det går inte åt så mycket, så jag brukar dela upp den i några bitar och frysa in, så tar jag upp och tinar dem när jag ska ha dem.

thmz
2018-06-23 12:51
#10

Om du vill ha ngt feta-liknande rekommenderar jag absolut Sheese Greek Style. Suverän i grekisk sallad mm!

sp0ngeb0b
2018-06-24 08:12
#11

Håller med!! Den är riktigt god. Smälter bra också - jag har använt den i zucchinirullar och quesadillas med bra resultat.

[Roe Deer]
2018-07-08 23:36
#12

Av en slump så råkade jag blanda ihop en sås/röra som smakade exakt som ost! 
Den är kanske inte optimal på smörgåsar eller så, men ett bra och billigt komplement till just ost =) 

Mixa 1 förp. krossade tomater (osötad/naturell), med
1 förp. stora vita bönor och
1 vitlöksklyfta och gärna
en skvätt veg. matlagningsgrädde och örtsalt. 

Det är syrligheten från de naturliga tomaterna som gör tricket här tillsammans med den krämiga konsistensen och kryddstärkan från vitlöken.. Galet vad paff jag blev och lycklig <3 haha påminner mig om den gången då jag av misstag gjorde en hemsk upptäckt i mitt matlagande: mixningen av bruna bönor och fryst spenat i biffar, skapade smaken av korv…. HUGA.

Så slopa den sistnämnda grejen och ös på med den första! <3

VeilofElysium
2018-08-01 00:51
#13

Violife (skivad) och Jeezly perfect pizza

Annons:
Upp till toppen
Annons: