Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Veganska matprodukter

Bästa veganska osten ?

2018-06-20 15:50 #0 av: sammy78

Halloj !
Behöver lite tips på goda/bra veganska ostar.
Letar framförallt efter någon ost som passar till pizza och/eller varma mackor.
Vilka tycker ni är bäst/godast ?
Tacksam för alla ev svar/tips ! 😀

Anmäl
2018-06-20 15:57 #1 av: [moizoro]

Vet inte riktigt vad den heter men den har en genomskinlig förpackning med blåa kanter kan kolla upp det senare Blinkar

Anmäl
2018-06-20 16:21 #2 av: Namiko

Jag är extremt kräsen när det gäller vegansk ost och den enda jag gillat hittills är Jeezly. Funkar utmärkt på både varma mackor och pizza. Jag river och blandar den med lite iMat ibland för att få en ordentligt krämig ost på pizzan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl
2018-06-20 16:29 #3 av: [moizoro]

#2 Jeezly är också jätte bra och god

Anmäl
2018-06-20 16:43 #4 av: NatasjaHemby

Köper aldrig något annat än Violife längre. Enda nackdelen är att den blir lite väl klibbig när den smält så att den fastnar på tänderna. Tycker dock att smältbarheten och framförallt smaken väger upp för det. Tycker Violife är bästa osten både kall på t.ex. mackor och varm på t.ex. pizza. Gillar framförallt "smoky flavour" men även pizzasmaken och "mature cheddar" är stora favoriter. 

SE*Simbelmynes

Anmäl
2018-06-20 17:08 #5 av: [moizoro]

#4 Vart hittar du den? har hittat den en gång och den var hur god som helst.

Anmäl
2018-06-20 17:09 #6 av: [moizoro]

#1 här är den som jag alltid använder https://www.google.se/search?q=vegansk+ost&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj0pKHhwuLbAhXGKywKHd4aA_sQ_AUICigB&biw=1440&bih=900#imgrc=OlWYHWvFpTpttM:

Anmäl
2018-06-20 17:50 #7 av: NatasjaHemby

#5 Har inte varit i någon butik som inte haft den, åtminstone det senaste året. Handlar mest på Willys men Ica brukar ha fler olika sorter, inklusive deras halloumi, fetaost och dessertostar. Tror även att man kan beställa från Seitanfoods.

SE*Simbelmynes

Anmäl
2018-06-20 18:11 #8 av: Tänkpådet

Violife har en grillost som jag älskar, det är En förpackning med två ”ostblock” som man grillar eller steker likt typ halloumi. Den är supergod!

Anmäl
2018-06-23 00:10 #9 av: sp0ngeb0b

Jag brukar också köpa Jeezly, den vanliga, mest för att det är den som finns i min affär. Men jag tycker alla "vanliga" ostar smakar samma. Jag använder den uteslutande till varma mackor, funkar superbra att bara hyvla och stoppa in som vanligt. På pizza får man blanda den med någon vätska för att den ska smälta fint. Det finns dock en som är gjord för att läggas på pizza, så den är kanske bättre? Jag har inte provat den. Kan även tillägg att det går jättebra att frysa in Jeezly. Jag använder ju bara den till varma mackor så det går inte åt så mycket, så jag brukar dela upp den i några bitar och frysa in, så tar jag upp och tinar dem när jag ska ha dem. 

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2018-06-23 12:51 #10 av: thmz

Om du vill ha ngt feta-liknande rekommenderar jag absolut Sheese Greek Style. Suverän i grekisk sallad mm!

Anmäl
2018-06-24 08:12 #11 av: sp0ngeb0b

Håller med!! Den är riktigt god. Smälter bra också - jag har använt den i zucchinirullar och quesadillas med bra resultat.

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.