Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 2093 ggr
molam
8/2/18, 9:21 PM

Mat till djuren

Jag är inte Vegan, inte ens Vegetarian, och vet inte om detta ens är rätt Grupp, men jag hoppas väl xD

Detta är inte för att hoppa på nån, eller irritera nån eller liknande, Jag är bara sjukt nyfiken och har funderat länge på det, men visste inte på samma gång om jag vågade fråga här eller hur jag ens skulle börja, för jag vill absolut inte verka som en besserwisser eller nått, så bear with me om det känns krasst, det är inte menat så xD

Men i år har det varit extrem torka, djuren har till och med blivit skickad på nödslakt för att det finns helt enkelt ingen mat… nu vet jag att djuren äter hö, men borde väl kunna äta annat vegetariskt med. så hur står ni till det? Att det inte finns mat till djuren, men finns till er?

Sen hur har man klarat sig denna sommar som Vegan med torkan och oförmögenheten att odla?

Som sagt frågorna verkar sjukt krassa, och kanske till och med nedvärderande, men jag har funderat på detta länge nu, och vill absolut inte göra nån arg med mina tankar, är bara sjukt nyfiken, för jag förstår inte hur en Vegan eller ens Vegetarian ser på det.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Nordanälvens
8/2/18, 11:08 PM
#1

Jag vet inte om det finns några andra alternativ än hö/ensilage för en del boskapsdjur. Har dock haft både kaniner och marsvin fram tills förra året och jag vet att det inte går att ersätta gräs eller hö med något annat för just de djurslagen. Torkan kan ge förödande konsekvenser för alla som har höätande djur. Vet många kaninägare som knappt har kunnat köpa tillräckligt med hö hittills för att klara vintern :( Hur det står till med skörden av säd har jag ingen aning om, det har varit ganska tyst om det i mina kretsar. Kaniner och marsvin har inget behov av det. De andra arterna jag har (möss, nataler och hamstrar) käkar säd men jag planerade långt i förväg och har utan tvekan så det räcker. Som Vegan käkar jag inte hö och de djuren hos mig som käkar hö klarar sig gott och väl på ICAs dammiga skithö eftersom det inte är den viktigaste delen i deras föda. Med andra ord svälter inte veganerna och vi äter inte upp deras mat :p Omnivor-folk äter också mycket av det som veganer äter, men det glöms ofta bort tycker jag.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Gen
8/4/18, 10:04 AM
#2

Vanlig missuppfattning att veganer behöver mer växter än köttätare. Djurhållning är ett enormt slöseri med mat, eftersom 90% försvinner när man stoppar in växterna i djuren och ”förädlar” dem till kött. Regeringen har nu gått ut med ett stödpaket på 1,2 miljarder som fördelas efter de som har flest djur. Framförallt för att ersätta utebliven vall. Anledningen att köttbönder behöver detta stöd framför växtbönder är att det är ett så enormt föråldrat och ineffektivt sätt att framställa föda. Ett veganskt samhälle behöver mycket mindre vatten. Tyvärr måste vi alla nu vara med och subventionera förtrycket.

molam
8/4/18, 11:52 AM
#3

Krävs det mindre vatten att odla grönsaker framför att föda upp djur?

Som sagt bara nyfiken, inget som emot er eller liknande, vet bara inte hur det är =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Smultronfia
8/4/18, 1:50 PM
#4

Kan titta på denna bilden. Finns massa andra men hade inte tid att leta nu. https://shop.simplehappykitchen.com/products/a3

Stallmima
8/6/18, 8:25 PM
#5

Basfödan för ko, häst, get, får etc är just gräs i form av hö eller ensilage. Sen finns hösilage som är blötare än hö men mycket torrare än ensilage, därtill kan de få havre och korn. Så annat än detta finns inte som alternativ. Tex massa äpplen kan inte något djur överleva på då de behöver tuggtid eller idissla. (Djur kan dö om de äter massa äpplen) Man kan ge gran och de flesta lövträd till djur men uppfyller inte just matbehovet. Vegetarianer kan äta substitut som quorn mm men tyvärr inte höätande djur.

vendelay
8/6/18, 9:27 PM
#6

Som övriga skriver, det är en vanlig missuppfattning att veganer skulle äta djurens mat eller att det skulle vara mindre effektivt att bara odla växter åt människor.

En sak jag inte är lika säker på är det här med basfödan - ni skriver att de flesta äter hö, men jag har hört att de flesta äter sojaprotein? Från Lantmännens hemsida:

https://lantmannen.com/hallbar-utveckling/viktiga-fragor/soja/

"Soja är den mest använda proteinråvaran vid foderproduktion. Den är en koncentrerad råvara med bra sammansättning för de flesta djur, ett effektivt fodermedel som är en viktig del för att svenska lantbrukare ska klara konkurrensen från importerade livsmedel. Inhemska proteinråvaror från exempelvis raps, ärtor och åkerbönor täcker i dagsläget inte behovet av foderprotein i Sverige och har svårt att konkurrera prismässigt med importerad soja."

Angående vatten - JA, det går åt absurt mycket mer vatten om en ska ge det till en ko varje dag i flera år samt vattna alla grödor kon ska äta för att kon sedan ska slaktas. Enligt Svenskt Kött dricker en ko 100 LITER vatten per dag! Det är helt sjuka mängder.

Angående mark - JA, det går åt absurt mycket mer mark om en ska odla växter till djuren att äta varje dag i flera veckor / månader / år (beroende på hur länge djuret får leva, det varierar mellan olika arter) för att sedan bara bli en liten köttbit. FN har faktiskt sagt att om alla skulle bli veganer skulle vi stoppa världssvälten. Om alla slutade äta animalier skulle INGEN människa längre svälta. Så mycket mat skulle bli över.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Stallmima
8/6/18, 10:09 PM
#7

#6 Ja då skulle de "tamboskap" som föds upp till mat reduceras väsentligt.

vendelay
8/7/18, 7:41 PM
#8

#7 Vill du formulera om din kommentar? Jag förstår inte vad du menar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Stallmima
8/7/18, 9:01 PM
#9

#8  om alla skulle bli veganer skulle det inte födas upp ko, tjur och allt kött som äts. Visserligen till tam hundar och katter + ev andra köttätande tamdjur

vendelay
8/11/18, 7:07 PM
#10

#9 Om alla skulle bli veganer skulle vi inte ha domesticerade djur alls (vi skulle såklart ta hand om de som redan finns men inga fler skulle komma till världen)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pyttelite
8/12/18, 11:25 AM
#11

Å vilda djur skulle få svälta ihjäl på ett naturligt sätt när det fattas mat. Ingen skyddsjakt och ingen extra utfodring.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Smultronfia
8/12/18, 12:55 PM
#12

#11 nu diskuteras det om djur som man har för uppfödning till slakt eller djur som ägs av andra orsaker, inte vilda djur och jakt. Gör gärna en ny tråd om du vill diskutera dessa frågor.

Pyttelite
8/12/18, 5:21 PM
#13

Tråden handlar om mat till djur under den torka vi haft i år och pekar inte specifikt ut domesticerade djur i trådstarten. I fortsatta duskussioner näms att veganer motsätter sig domesticerade djur. I andra länder har torkan gjort det nödvändigt att avliva vilda djur eftersom det inte finns tillräckligt med mat i naturen. En lösning som en Vegan motsätter sig. Det handlar inte om jakt specifikt utan skyddsåtgärder för att minska djurens lidande. .


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: