Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1545 ggr
Avah
8/6/18, 5:42 PM

Om skolan vägrar servera vegansk mat?

Om min skola vägrar servera vegansk mat vad ska jag göra då? Leva på pasta och sallad? eller Potatis och sallad?

Dem har väl inte rätt att neka mig?

Annons:
Lexie82
8/6/18, 5:59 PM
#1

https://www.djurensratt.se/blogg/vego-i-skolan

Där kan du läsa lite. Det finns ingen laglig rätt att kräva vegansk mat i skolan, så de har all rätt att neka. Men man kan ju alltid föreslå och önska. Annars får du väl ta med egen mat till skolan-

Vad jag vet däremot så innehåller pasta ägg, vilket väl inte är veganskt?

Avah
8/6/18, 6:00 PM
#2

#1 Nej pasta innehåller oftast inte ägg det är ovanligt

Herveaux
8/6/18, 6:02 PM
#3

Efter att nyfiken i en strut (läs: jag som inte är Vegan själv) googlat lite hittade jag en artikel där det stod att man ska visa upp ett läkarintyg för att få rätt till en spec kost i skolan. 

Artikeln är från 2017 och det kanske gäller olika regler i våra län/kommuner.
http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/ingen-daglig-vegansk-mat-p%C3%A5-skolorna-i-halmstad-1.4433744

Har du pratat med någon i skolbespisningen eller rektorn om saken?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Avah
8/6/18, 6:09 PM
#4

#3 Nej. Fick vegomat engång men sen när jag frågade vart min mat är sa dem detta 

" Vilken mat?"

silverfiisk
8/6/18, 6:16 PM
#5

Prata med rektorn. Som #1 sa så måste dom inte fixa vegansk mat till dig, men vad jag vet så brukar de flesta skolorna göra det ändå. Men som sagt, har du inte pratat med någon på skolan om det (mer än att fråga vart din mat är) så gör det.

Zadeira
8/6/18, 6:30 PM
#6

Du har ingen rätt att få specialkost om det inte finns intyg från läkare om vilka orsaker som gör att du behöver specialkost.

Leta upp andra i skolan som är veganer och prata med rektorn så kanske ni kan komma överens om något tillsammans. Är det bara en eller ett fåtal veganer blir det ofta dyrt för skolan med specialkost, men om ni visar att intresset och behovet finns så ökar chanserna att veganska/vegetariska alternativ kan tas in. Veganska/vegetariska alternativ är inte något som de flesta skolor har som grundutbud, men visar man att man är flertalet elever som skulle vilja ha det brukar det finnas möjligheter att ta in det.

Annons:
Avah
8/6/18, 6:37 PM
#7

#6 Finns bara jag som är Vegan får ofta höra " Du måste äta kött" Det är nyttigt" Fast mina föräldrar betalar ju skatt så att jag ska få mat i skolan och då vill jag ha veganmat.

Lexie82
8/6/18, 7:41 PM
#8

#7 Ja, fast att dina föräldrar betalar skatt betyder att du får gratis skolgång och näringsriktig mat serverad. Sen om du inte vill äta den mat du blir serverad så är det inte skolans skyldighet att anpassa maten efter varje enskild elev. SÅ mycket skatt lovar jag att dina föräldrar inte betalar. 

Men som sagt, du kan alltid framföra för rektorn att du önskar ett veganskt alternativ. Eller prata med skolans elevråd, kanske?

Avah
8/6/18, 7:50 PM
#9

#8 Kött är inte näringsrikt mat! Kom med ett bättre argument.

vendelay
8/6/18, 9:11 PM
#10

Det är helt galet att skolor fortfarande väljer att servera animalier till barnen och ungdomarna som är vår framtid - när vi vet att animalierna förstör framtiden. Jag är så ledsen att skolan inte vill ge dig veganmat. Har du pratat med dina föräldrar, kanske kan de hjälpa dig?

Som övriga säger så har du ingen laglig rätt att kräva veganmat, så vitt jag vet. Däremot brukar väl de flesta skolorna idag jobba med miljö, så du kan ju tala med rektorn om miljöfördelar av en vegetabilisk kost.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Avah
8/6/18, 9:52 PM
#11

#10 Ska be min syster komma och pusha mig då vi har flyttat upp till samma skola fast ny (ifall du förstår)

vendelay
8/7/18, 7:40 PM
#12

#11 Det låter jättebra. Här kan du få fler tips:

https://www.valjvego.se/vego-i-skolan

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lexie82
8/8/18, 9:15 AM
#13

#9 Det var inte ett argument, det var en återkoppling till texten jag länkade till i mitt första svar, samt den formulering som används i skollagen.  Jag argumenterar inte med dig, eftersom jag inte försöker få dig att ändra åsikt om något. Det är inte jag som bestämmer vilken mat som ska serveras i skolorna.

Däremot ÄR många animaliska produkter näringsrika, oavsett om man kan få den näringen på annat håll eller inte.

Går skolan inte med på att servera veganmat, be den som lagar middag hemma hos dig att göra lite extra så det räcker till en matlåda som du kan äta i skolan.

Annons:
Avah
8/8/18, 9:31 AM
#14

#13 Ge exempel tack

Lexie82
8/8/18, 10:03 AM
#15

 #14 Exempel på vad?

Avah
8/8/18, 10:05 AM
#16

#15 Exempel på kött som är näringsrik

Lexie82
8/8/18, 10:11 AM
#17

#16 kött innehåller protein, järn, zink och selen samt B-vitaminer, bl a vitamin B12 som så gott som bara finns i animaliska livsmedel.

Fisk och skaldjur innehåller hälsosamma näringsämnen, som omega 3-fettsyror, selen, jod och D-vitamin. Just dessa näringsämnen kan det vara svårt att få i sig tillräckligt av genom andra livsmedel.

Jag vill dock poängtera att jag inte sa att man MÅSTE äta kött för att få i sig näringsrik mat. Jag sa bara att det enda kravet skolor har är att de ska servera näringsrik mat, vilket de gör även om de inte serverar vegetarisk mat.

Upp till toppen
Annons: