Annons:
Etikettveganprat
Läst 1844 ggr
[Tänkpådet]
2018-08-13 08:18

Vegan?

Jag själv konsumerar inga animalier men jag har en dotter som jag föder upp som ”omnivor”. Kan jag anses vara Vegan då? Vad tycker ni? ✌🏽

Annons:
vendelay
2018-08-13 14:26
#1

Ja, du kan ju inte hållas ansvarig för det liksom.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2018-08-13 16:17
#2

#1 njae det är ju lite kruxigt det där, jag har ju ansvaret över mitt barn och hens kost så det beror väl på hur strikt man ser på definitionen och det är ju en konstant diskussion om hur vi bör tolka ordet/begreppet Vegan. Jag börjar ju bli mer och mer tveksam till min egna mera liberala användning av ordet med tanke på hur diskussionsklimatet ser ut idag på sociala medier och youtube å sånt… kanske är dags att ”break vegan”, vet inte, känns lite sorgligt men det är ju bara ett ord trotts allt…

Wowy
2018-08-14 00:45
#3

Har du varit Vegan under hela din dotters livstid?

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[Tänkpådet]
2018-08-14 07:47
#4

Nej bara dom senaste tre åren, hon är åtta…

[Tänkpådet]
2018-08-14 08:14
#5

Och det finns betydelsefulla (för mig) anledningar till att jag inte ”tvingar” henne att vara Vegan. Men det är praktiskt möjligt att göra så, det skulle vara väldigt svårt men ändå möjligt. Hennes kost består av ganska lite animalier jämfört med en typisk svensonkost men detaljerna är egentligen irrelevanta. Det är som sagt möjligt för mig att ”tvinga” henne att vara Vegan och köper animalier till henne för att konsumera vilket går emot den litterala definitionen Av att vara Vegan så jag är ju då per definition inte Vegan.

Smultronfia
2018-08-14 08:26
#6

Att tvinga ett litet äldre barn känns inte som någon bra lösning. Däremot att upplysa henne om varför du valt att göra dessa valen och visa henne varför man inte bör äta animalier låter vettigare. Både för djur, hälsa och klimat. Din dotter är så pass gammal att man kan börja prata mer ordentligt om det. Sen är det upp till henne att avgöra. Du kan bara visa vägen. Sen kan man alltid säga att du kan vägra handla hem grejer men jag tror inte det är rätt väg att gå. Barn är smarta och har stor empati. Lita på att hon kan ta egna bra beslut.

Annons:
[Tänkpådet]
2018-08-14 08:58
#7

Absolut jag håller helhjärtat med dig att det inte är rätt väg att gå, och det är därför jag inte går det vägen utan jag som du säger pratar om det och låter henne göra sina egna informerade val men problemet är bara med konflikten som uppstår IOM att jag officiellt kallar mig Vegan när jag samtidigt stöttar diverse djurindustrier å min dotters vägnar vilket som sagt enligt den litterala tolkningen av att vara Vegan inte går ihop sig. Jag blir en så kallad hycklare i folks ögon och veganpoliserna smyger runt hörnet. Jag har helt enkelt svårt att förhålla mig till mitt epitet när det bokstavligt talat inte passar mig… nu är inte jag en sån typ av bokstavstrogen person men som sagt många högljudda inom veganrörelsen är det och känslan av att man är ”jagad” av dessa få fundamentalister är stressande… så himla drygt för att jag har en känslomässig koppling till veganrörelsen och vill inte ge upp mitt epitet, jag vet att det låter idiotiskt men i guess im an idiot…

Smultronfia
2018-08-14 12:25
#8

Nä men klart att det är en del av din identitet och när den ifrågasätts så blir det mycket känslor kring det. Antingen så skiter du fullständigt i vad andra tänker/tycker eller så får du helt enkelt ta bort ordet Vegan och säga att du äter en växtbaserad kost. Det är ju bara du som vet vad du gör och var du sätter gränserna. Själv tycker jag att det är väldigt irriterande när folk ska sätta sig på en plats där man ser ner på andra människor. Känns inte som det riktigt hör hemma. Känns som att man som Vegan bör ha lite mer empati även mot medmänniskor, inte bara djur.

Smultronfia
2018-08-14 12:28
#9

Nu vet jag att det handlar om ditt barn men det är väldigt många veganer som lever med partners som inte är veganer. Räknas man inte som Vegan då heller när hushållet köper in icke veganska produkter och bör man således inte heller kallas Vegan?

[Tänkpådet]
2018-08-14 19:24
#10

#8 håller helt med dig, jag får mölja igenom det lite till men framförallt inte bry mig så mycket… #9 bra fråga, men en annan vuxen är inte ditt snsvar på samma sätt. Tack för kloka ord 👍✌🏽 (behövde prata igenom det lite) 😉

Smultronfia
2018-08-14 20:16
#11

#10 haha ja bara skaka av dig och gå vidare. Men ja så klart det är skillnad på barn mot vuxen men man får inte glömma bort att båda är individer som man måste respektera. Det man kan göra hemma om man har barn är att helt enkelt säga att här hemma kommer vi äta endast en växtbaserad kost men du är fri att välja att äta annat i skolan, hos vänner m.m. Det är viktigt att visa att man tror på något också. Men allt handlar om balans. Endast du och din familj kan välja hur ni vill göra.

vendelay
2018-08-14 22:40
#12

I podden Veganprat snackar de ganska mycket om att vara Vegan med ha barn som inte är veganer. De har barn båda två och inget barn är Vegan, kan vara värt att lyssna på!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2018-08-14 22:56
#13

#12 kan vara värt en lyssning, tack för tipset 👍

Annons:
Ninja99
2018-08-17 04:38
#14

Jag förstår inte riktigt hur du skulle kunna tvinga en annan person att vara Vegan. Det är ju ett beslut om en hel livsstil och ett ställningstagande som var och en måste få göra, det kan du ju inte tvinga på vare sig ditt barn eller någon annan. Däremot kan du ju välja att enbart köpa och tillaga helt vegetarisk/växtbaserad kost. Jag förstår inte riktigt varför du köper animalier till ditt barn? Av vilken anledning vill du att ditt barn ska äta animalier och inte en helt vegetarisk kost (åtminstone hemma)? Det är naturligtvis din ensak, men eftersom du tar upp frågan här så antar jag att det är okej att fråga. Jag skulle aldrig själv vilja ge mitt barn något dött djur eller kroppsvätskor från dem, eftersom jag för det första inte vill sponsra dödandet av djur och för det andra är övertygad om att det inte är nyttigt för våra kroppar, inte heller för barns kroppar.

[Tänkpådet]
2018-08-17 12:30
#15

#14 dels för att jag inte vill att hon ska få näringsbrist, dels för att jag inte vill att hon ska bli föremål för mobbing eller utanförskap och dels för att jag vill att hon ska känna en viss egenmakt och dels för att det kan uppstå konflikter med andra som ev är ”barnvakt” och inte vill rätta sig efter mina krav på vad hon får äta. Säkert fler bidragande orsaker men det är dom stora jag kommer på just nu.

Smultronfia
2018-08-17 14:06
#16

Näringsbrist? Det är inga problem alls att få ett bra näringsinnehåll i en vegansk kost. Finns inga hinder för barn att vara veganer. Snarare tvärtom. Idag är det bevisat att den vanliga västerländska kosten ger problem som diabetes, hjärt och kärlsjukdomar m.m. Kan förstå rädslan för utanförskap men om man vänder på det så kan man se det som att man lär barnet att stå på sig och tro på något. Att visa att det är viktigt. Att man inte alltid måste göra som alla andra. Varför skulle inte eventuella personer runt omkring som tex barnvakter acceptera erat kostval? Då skulle jag nog vara rädd att de inte lyssnar på andra regler m.m som man har och då kanske man ändå inte ska ha just dem som barnvakter. Förstår att det är mycket tankar och jag dömer dig inte för dina val. Blir bara nyfiken och vill gärna diskutera kring det.

[Tänkpådet]
2018-08-17 14:31
#17

Det kan visst finnas problem med att få i sig all näring på en helvegetarisk kost, det är självklart inte omöjligt men det är inte alla gånger helt oproblematiskt. Jag uppskattar det faktumet att du har förståelse för att jag är rädd för att mitt kan bli mobbat och jag tänker åxå att ligger något i det du säger om att lära barnet att stå på sig men, i nuläget väljer jag pga (delvis) min rädsla för mobbing att inte föda upp henne som Vegan och det är trotts allt mitt val så tack för ditt ifrågasättande men jag lovar dig att du inte är särskilt övertygande, snarare tvärtom. Vill du verkligen att jag ska förklara varför vissa i min omgivning inte accepterar mina val? Är det verkligen ett genuint intresse och av nyfikenhet eller är det mer ett förljuget dömande? Jag misstänker det senare men du får gärna försöka övertyga mig om motsatsen.

Smultronfia
2018-08-17 19:05
#18

Jag har absolut ingen lust att trycka ner någon eller slå nån på fingrarna. Jag tycker detta är super viktiga frågor och jag är faktiskt intresserad av att se på det i olika vinklar. Men jag märker att du tar illa vid dig och börjar tro att jag vill något negativt så jag låter det vara här.

[Tänkpådet]
2018-08-17 19:13
#19

Ok, tack.

Upp till toppen
Annons: