Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 20672 ggr
Novachan
2018-08-24 12:46

Vegofärs, minimumtillagning, hållbarhet

Hej på er! Har undrat över det här länge och lyckas inte hitta något svar så frågar er; Hur är det med vegofärs (anamma) när det kommer till tillagning - är det noga att allt är ordentligt tillagat för att undvika att bli magsjuk av maten - om man ens kan bli magsjuk av den? Hur länge håller sig tillagad vegofärs skulle ni säga?

Annons:
sp0ngeb0b
2018-08-26 03:47
#1

Alltså den fäsen är ju gjord av sojabönor, och dem kan man ju äta utan att tillaga dem så. Stora fördelen med vegansk mat, man behöver inte oroa sig för sånt!

Har ingen aning om hållbarhet tyvärr då jag sällan köper vegofärs. Men jag brukar tänka att en tillagad maträtt håller i typ en vecka så jag försöker alltid äta upp det innan dess. Frys in det om du är orolig. Annars får du lukta och smaka efterhand.

[Androidtelefon]
2018-08-27 21:09
#2

Vi lagar alltid till så pass många som vi är som ska äta för att slippa behöva spara. Men om du sparar så klarar den sig några dagar i kylen under vintern kanske något kortare under varma tider. Allt beror på kylskåpstemperatur, hur fort du kyler ner och kyler/fryser in den efter tillagning. Men om du hettar upp resterna så behöver du inte alls oroa dig.

Magsjuka är nog mer vanligt för rått kött som exempelvis kyckling om det inte steks tillräckligt, sojafärs är ju gjord från växtriket och går inte riktigt att jämföra. För det första är ju sojafärsen redan behandlad innan den fryses ned.

Novachan
2018-08-28 14:44
#3

Okej det var ju en fördel jag inte visste om! Så det betyder att man alltså kan micra fryst vegofärs och äta direkt?

[Androidtelefon]
2018-08-28 18:43
#4

Ja man kan väl micra men frågan är hur gott det blir, har aldrig lagat mat i micron, men krydda väl och gott så. :)

Upp till toppen
Annons: