Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 1535 ggr
Tusen
2018-08-29 19:58

Äter du svenskt?

Till en början vill jag bara berätta att jag inte är Vegan själv men jag omger mig med veganer/vegetarianer. Jag gillar vegetarisk mat men äter även kött.

Vad jag däremot är väldigt noggrann med är att jag äter svenskt i så stor utsträckning som möjligt. Det har jag tyvärr inte märkt att så många av mina vego-vänner gör. De tycker bara att kött är en miljöbov men sen kan de utan att blinka äta mat som producerats i vilket land som helst på jorden och som sedan har fraktats långa vägar till Sverige. Dessutom kan de utan att blinka ta flyget till olika nöjes- och semesterresor. 

Jag tycker personligen att det är falskt och bedrägligt. Vad tycker ni?
Hur gör ni? 
Äter ni svensktillverkad mat? Om inte? Hur försvarar du det?

Annons:
Gen
2018-08-29 21:04
#1

Kött- och mejeriprodukter påverkar klimatet lika mycket som världens alla bilar, bussar, båtar och flygplan tillsammans.

Här kan du jämföra lite siffror för olika livsmedel, transporter  inräknat: http://www.stockholm.se/ByggBo/Leva-Miljovanligt/Det-smarta-koket/Livsmedels-klimatpaverkan/

Här kan du också läsa mer: https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/klimat/faqvego

Så dina vego-vänner gör helt rätt i att inte blinka när de äter mat som producerats i vilket land som helst på jorden. 

Sen kanske dina vänner heller inte är vego främst av miljöskäl? Det spelar ju ingen roll inom vilka gränser som oskyldiga kännande varelser plågas och dödas - det är liksom fel oavsett.

vendelay
2018-08-29 21:45
#2

Bra förklarat, Gen! Att äta animalier är så dåligt för miljön att transporterna för att skicka hit mat från andra sidan jorden inte ens är jämförbart. Det vet folk inte eftersom ja, inga politiker eller medier vågar prata om det. Så det är mycket bättre att äta ananas än nötkött, även om kon levt i Sverige. Men sen är jag ju inte Vegan pga miljön, det bara kommer som ett plus.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2018-08-30 09:31
#3

Titta gärna på denna videon som beskriver problemet väldigt bra också även om Gen som vanligt ger oerhört bra svar :) https://youtu.be/2VXXwsPIMls

Tusen
2018-08-30 19:15
#4

Okej! Då vet jag hur ni resonerar.

sp0ngeb0b
2018-08-31 14:50
#5

Jag har läst någonstans att den veganmat som är sämst för miljön, är fortfarande bättre än bästa möjliga köttkost. (hoppas det låter vettigt haha) Har tyvärr ingen källa dock. Jag har personligen aldrig brytt mig så mycket om att köpa närproducerat då jag går mest efter priset. Så det är inget som jag börjat med som Vegan. Så klart vill jag göra det bästa för miljön men jag har inte så stor budget. Men hoppas kunna köpa mer närproducerat i framtiden.

Tant Grön
2018-08-31 14:57
#6

Många veganer är ju yngre och har inte så bra ekonomi. Konstigt att TS känner så många veganer som flyger kors och tvärs. De jag känner som flyger så mycket är alla köttätare.

Annons:
Tusen
2018-08-31 21:00
#7

#6 Självklart har jag bekanta som äter kött och även de flyger. Men jag tycker det rimmar illa om man klagar på köttätare och sedan flyger. 

Jag äter svensk mat, närproducerat och avstår att flyga samt låter bilen stå i den mån jag kan. Cyklar och går till och från jobbet trots att jag bor på landet en mil utanför stan. Därför tycker jag att jag kan äta kött då och då. 

Men det var egentligen inte det jag ville prata om. Endast hur veganer tänker kring min fråga. Inget annat.

Tant Grön
2018-08-31 21:24
#8

Jag är Vegetarian och flyger inte. Undrar om veganerna här brukar flyga utomlands. I annat fall är det ju lite svårt för dom att svara. Varför frågar du inte dina många veganska vänner hur dom ser på detta?

Tusen
2018-09-01 09:47
#9

#8 Det har jag gjort men tror jag når fler i ett forum.

Gen
2018-09-01 11:55
#10

#0 Den svenska matnationalismen är ganska intressant ändå. 

Å ena sidan gillar vi, och tar snabbt åt oss, matkultur från andra delar av världen. Pizzeria, kinakrog och indisk mat är ofta de första restaurangerna som etablerar sig i en nybliven tätort. De har alla sin säregna svenska tolkning såklart. Det för utlänningar helt bisarra i att servera bearnaisesås och vitkålsallad till pizza är för svensken helt naturligt. Vad vi däremot ser som traditionell svensk mat förpassar vi helst till högtiderna, som jul och midsommar. Överlag så uppskattar vi osvenska inslag när det kommer till matkultur, och personer som bemästrar utländska mattrender njuter stor respekt i vår kultur. 

Å andra sidan, när tankarna istället går mot effektivitet, organisation och ordningssamhet inser svensken intuitivt sin nästintill medfödda förträfflighet på området: "svenskt kött", "svensk lag", "svensk teknik"… etc. Ingen svensk skulle komma på tanken att uppskatta osvenska inslag här. Vi vet bäst. Vi kan det här med att ordna och organisera. 

Varför blev det så? Ja, vad jag förstår går det tillbaka till att vi förlorade Finland 1809, och sedan ägnade ett sekel åt att återupprätta vårt självförtroende. Linné och Polhem hade banat vägen för att från statligt håll odla bilden om svensken som organiserar och uppfinner. Finns mycket att säga om det såklart men …

… min poäng är att frågan "äter du svenskt" inte så mycket handlar om klimatet som det handlar om nationalism. Den svenska animalieindustrin är hemsk som alla andra. Hemsk för djuren, hemsk för klimatet och hemsk för hälsan.

Tusen
2018-09-02 14:16
#11

#10 Nu är jag nära vän med ett ungt bondepar som odlar ekologiskt och som även har nöt- och grisuppfödning. Dessa djur går fritt året runt, grisarna "bor" på somrarna i husvagnar som de med jämna mellanrum flyttar till nya ytor där de får böka så mycket de vill. Dessa ytor används sedan till odlingsmark. De har enbart kor så de föder upp egna kalvar som får gå med sina mammor tills de avvänjs vid c:a 6 månaders ålder. De har en  eller två tjurar varje sommar som fribetäcker korna och alla går på stora beten.

De har ansökt om att få slakta sina djur på gården men de har ännu inte fått tillstånd men hoppas på det i framtiden. Idag åker djuren till närmsta lilla slakteri som är godkänd att ta emot ekologiskt uppfödda djur och de skjutsar dit djuren själva.

Så  NEJ! ALLA djur som går till människoföda har det inte hemskt. Det är dessa bönder jag tycker att vi ska stödja. Det är det som är "svenskt" i min värld. Uppfödning av matdjur behöver inte och SKA INTE vara hemsk. 

Dessa bönder är mina köttleverantörer.

Gen
2018-09-02 16:35
#12

Det är intressant det du skriver nu tycker jag, som också breddar perspektivet till rättighetsfrågan snarare än bara klimatfrågan. Jag tror man dock bör vara öppen med att sättet dessa vänner till dig föder upp djur på är väldigt osvenskt sett till hur majoriteten kor och grisar lever sina korta liv i Sverige. Kan det någonsin vara rätt att i onödan döda oskyldiga kännande varelser? Ett sätt att tänka på detta är kanske hur du tolkat dina vänners verksamhet om det varit t.ex. hundar eller schimpanser som föddes upp på detta sett för att du skulle äta dem? Det känns oftast mer problematiskt eftersom dessa djur har högre status i vår kultur, och vi inte är lika vana att se dem som produkter på samma sätt. Tycker du att det vore ett bra sätt att producera föda också? Jag undrar också, så ödmjukt jag kan, om det verkligen stämmer att all din animaliekonsumtion kommer från den här gården? All mjölk, all ost, all korv, skinka, ägg, kyckling, yoghurt, fil, smör, etc. Att du aldrig äter animalier på restaurang, eller ute på lunchen, inte tar mjölk i kaffet på caféet etc. För i så fall är du ju snubblande nära Vegan tänker jag. Det är inte många som kommit så långt, och samhället skulle behöva transformeras i grunden för att vara uppbyggt så. För att inte släppa klimatfrågan helt så undrar jag om du tänker att gårdar som du nu beskriver har mindre negativa effekter för klimatet och i så fall på vilket sätt?

Tusen
2018-09-03 12:40
#13

#12 Nu var det ju du som tog upp den frågan. Men i vilket fall så ska jag svara på dina frågor.

Nej, jag kan inte köpa allt animaliskt från denna gård, tyvärr, då de inte har mjölkkor. Annars hade jag gärna gjort det.

Gällande miljön så bidrar den typen av gårdar positivt genom att det är mindre frakt av både foder, levande djur och kött. Så ja, jag tycker det är ett bra sätt att föda upp djur.

Då det gäller uppfödning av andra djur för köttkonsumtion har jag inga problem med det. Nu vet jag inte om hundar och katter smakar så bra men visst. Skulle de födas upp enbart för sitt kötts skull så absolut. Dessa djur skulle ju inte ha fötts alls annars, eller hur? 

Men nu var det väl inte det som skulle diskuteras.
Jag avslutar nu denna diskussion och tackar för alla svar. 
Jag förstår att ni inte håller med mig men det är helt okej. Vi tänker alla på olika sätt och denna sajt är ju för er veganer. Jag klampade in i er värld (som jag inte riktigt förstår men som jag respekterar) och nu lämnar jag er ifred.

Tusen tack för att ni orkat svara och att ni hållit en så god ton i diskussionen.

All lycka till med er mission.

Kramar till er alla.

Annons:
[Androidtelefon]
2018-09-14 22:35
#14

Hur är det med svenskt kött egentligen? För vad jag förstod det så kan hönor exempelvis få majs som odlats i annat land och sedan körts hit på annat vis. Eller antibiotika som kor får kan vara tillverkat i ett annat land och körts hit. Så det blir ju ändå en del. En bondgård nära oss hämtade hem mat från andra länder till deras djur, är de djuren inte en del av transporten ändå? Hur svenskt är det och hur kan det kontrolleras? Tror det blir svårt.

vendelay
2018-10-02 22:52
#15

#14 Jag undrar samma sak, någon som vet om foder och liknande till "svenskt kött" kontrolleras så de faktiskt bara äter svenskproducerat mat?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
2018-10-03 07:10
#16

#14 Det var ju en intressant tanke! Om det stämmer att svenska djur äter mat odlad utomlands måste det ju bara vara sämre än att importera till människor, med tanke på att en portion växter för människor inte är i närheten av så mycket växter som behövs för att producera en portion kött. Hoppas någon har svar på detta, vore intressant att veta.

Upp till toppen
Annons: