Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1675 ggr
CFIT
2018-09-30 03:48

nybörjare

Jag har precis bestämt mig för att bli Vegan. Men jag blir ifrågasatt ifrån mina föräldrar och mina bästa kompisar. Finns där några tips för hur jag ska bemöta alla som ifrågasätter mig?

Annons:
sp0ngeb0b
2018-09-30 06:13
#1

Det är väldigt vanligt att bli ifrågasatt. Jag tror det är bra att vara påläst så att du kan svara på alla frågor de ställer. Många brukar ju undra om man får i sig alla näringsämnen, om man får protein, om man inte kommer sakna kött/ost/mjölkchoklad eller vad det nu kan vara. Så mitt tips är att läsa, se på videos, filmer, lyssna på poddar. Allt du kommer över. Det är väldigt lärorikt och kul och du kommer få mycket mer kött på benen (vegokött då så klart 😉) och det blir lättare att bemöta dem.

Mina föräldrar har varit ganska okej, mest sagt att jag får laga min egna mat bara. Men min pappa har sagt att han förstår att man vill va Vegetarian, men Vegan, det är alldeles för extremt! Mitt svar på det är hur kan det vara extremt att inte vilja skada djur? För mig är det extremt att på löpande band inseminera, föda upp, plåga, döda och ÄTA djur. DET är extremt för mig.

Många undrar varför jag är Vegan. För djurens skull säger jag. För att jag anser att det inte är människans rätt att utnyttja djuren så som vi gör, det är inte vår rätt att bestämma när någon ska dö, än mindre att äta deras kadaver.

Sen är det ju vanligt att få frågorna om man får i sig tillräckligt med näring och/eller protein. Denna är lite jobbigare tycker jag men det är ju sant att det kan vara svårare att få i sig lika mycket protein som i en blandkost. Vissa tror att inga växter innehåller protein haha. Faktum är att alla växter har protein, mer eller mindre. Mest har ju typ bönor, tofu, nötter, frön om du vill nämna exempel. Även havregryn och dylikt innehåller en hel del protein. Dessutom behöver man inte så mycket protein som många tror. Det är ju nån trend nu att man ska äta hutlösa mängder protein för att va hälsosam eller bygga muskler, men det behövs då inte. Jag har ingen källa nu men jag läste nånstans att även om man bara åt typ ris eller potatis skulle man ändå inte få proteinbrist. Ingen får proteinbrist utan att ligga på väldigt stort kaloriunderskott. Och vad gäller annan näring, visst vissa grejer kanske är svårare att få i sig. B12 är omöjligt att få i sig som Vegan utan tillskott, men det är inte för att vegankost är onaturligt/dåligt utan snarare för att B12 är en bakterie och finns i smuts och så, och nuförtiden tvättas allt så noga så det försvinner från grönsakerna. Djuren däremot äter smutsig mat och får därför i sig B12. Sen är det många som tar tillskott av järn, D-vitamin, kalcium och annat. Men det är inte nödvändigt bara för att man är Vegan. De flesta köttätare skulle nog också behöva en vitaminboost, men många verkar ju tro att bara för att man äter kött och sådär så får man i sig allt man behöver. Det är även värt att nämna att näringen man får från kött osv är "andrahandsnäring" så att säga. Det är djuren som har ätit växter med massa näring, och det är därför man får den näringen från köttet. Så varför inte bara äta växterna själv i stället för att låta dem gå igenom djurens tarmsystem först? 

Annars kan jag bara säga att när du får en fråga, svara bäst du kan och gå sedan hem och googla efter svaret. Eller ställ frågan här på iFokus eller någon annanstans. Så har du svar på tal till nästa gång någon frågar samma sak. För tro mig, folk kommer ställa SAMMA jäkla frågor. Så till slut har du stenkoll på allting 🙂

Jag skulle kunna skriva hur långt som helst och svar på hur många frågor som helst. Efter något år har man fått höra det mesta. Du får gärna skriva vilka frågor du brukar få så kan jag hjälpa dig komma på något smart att säga :) kan även leta upp källor om du vill ha.  Sorry för uppsatsen men jag har som sagt mycket att säga haha.

[Androidtelefon]
2018-10-01 14:14
#2

Det är bara att säga att du inte ser ner på hur de äter eller vad de äter. Att om de inte har något bättre för sig att behöva diskutera vad man väljer att byta ut eller välja bort i kosten. I känner folk som jobbar med äldre, de har sämre upptag av b12 så oftast är veganer som äter b12-tillskott oftast friskare längre. Dessutom sitter b12 i skal i rotfrukter m.m. och det som finns i djuren kommer från växtriket från början. I inte tal om proteinhysterin, vi får oftast i oss för mycket protein och det gick ju man ut med varning för inte så länge sedan att överdosera på protein, det är absolut en viktig del men finns så mycket annat som är minst lika viktigt i byggstenarna av vad vi äter.

vendelay
2018-10-02 22:43
#3

De andra har gett jättebra tips på argument men mitt enda ordentliga argument har alltid varit: 

Därför att jag inte anser att mina smaklökar är mer värda än ett liv.

Om det kommer följdfrågor (t.ex. protein… 🤪) så besvarar jag dem eller säger att "jag vet inte, ska vi googla tillsammans?". Jag tror att det kan vara bra att visa att en inte kan allt, men visa att en vill lära sig. Om du har mer specifika frågor eller om du behöver stöttning eller vad som helst är du hemskt välkommen att skriva mer!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2018-10-06 00:06
#4

Tack för alla svar, speciellt du "Svampbob" ☺. Jag har gått igenom hela protein och b12 debatten med allt och alla. Och det var väl en sak. Men sedan har de (mina föräldrar) en massa filosofiska ifrågasättanden så som att liv föds av liv osv…. Riktigt tröttsamt….

sp0ngeb0b
2018-10-09 18:29
#5

#4 Inga problem! Vet hur det är, man får hjälpas åt för att komma på bra svar. Tröttsamt är det verkligen, det håller jag med om. Alla tror att dom är så originella i sina frågor också…

koppargaller
2018-10-14 14:22
#6

#4 Växter är också levande organismer.

Annons:
CFIT
2018-10-21 01:20
#7

Du förvirrar mig Koppargaller?! Menar du att jag även ska avstå växtriket? Finns där något motsvarande konstgödsel för människor?

sp0ngeb0b
2018-10-22 17:05
#8

#7 Vissa människor säger sådär när någon tar upp veganism, men det är ett urdåligt motargument om du frågar mig. Det de menar är ju i princip "växter lever också så därför är det okej att döda djur". Det är ju självklart att växter också lever, men de har inget centralt nervsystem så de känner inget när man plockar och tillagar dem. Det går inte att jämföra med vad djur får gå igenom när de föds upp, separeras från sina mammor och slaktas på löpande band BARA för människors aptit och girighet. 

Ungefär lika dumt argument som när folk säger att man inte kan va Vegan för då äter man ju upp alla djurens mat. Eller typ "min mat äter din mat". Då vet de uppenbarligen inte att en sjukt stor majoritet av alla växter som odlas är mat till industridjur. De djuren kräver så sjukt mycket mer mat än vi människor gör så det är mycket mer hållbart att bara skippa djuren och odla all vår egen mat i stället. Då kanske jorden inte går under om några hundra år heller:))) nä fy vad provocerad jag blir av sådana argument, som du kanske märker! Och ofta tror jag folk säger sånt där bara för att de får dåligt samvete över sin egna köttkonsumtion (även om de aldrig erkänner det).

CFIT
2018-10-28 02:20
#9

Jag har funderat lite över det här med konstgödsel. Det är ju något som generellt sett anses negativt, men egentligen är det ju det ultimata!! Tänk om både växter och djur kunde få sin näring utan att det vore på bekostnad av någon annan levande organism. Någon som vet nått mer om detta? Man har ju lyckats framställa både växt- och köttceller i laboratoriemiljö.

sp0ngeb0b
2018-10-28 23:12
#10

#9 Jag vet inte mycket om det där, förutom att konstgödsel heller inte är veganskt. Det brukar innehålla ben från djur tror jag. Sen vet jag inte vad som är bäst, allt är ju förmodligen slaktavfall alt. annat avfall från animalieproduktion som kommer ske oavsett om vi gödslar eller ej.

Smultronfia
2018-10-29 07:01
#11

Kan rekommendera bokashi om man vill få ett veganskt sätt att kompostera och få oerhört näringsrik jord. Sen är det lakvatten från den samt kissvatten som går utmärkt att gödsla med. Även nässelvatten och gräsvatten är utmärkt. Finns inga positiva saker med konstgödsel om man ser långsiktigt på odling.

Noctis
2018-11-04 17:38
#12

Så här resonerar jag:

en människas godhet och moral utgörs från dennes grundagenda samt utifrån vilken kunskap man besitter i alla situationer och ämnen. Ju mer du vet desto svårare blir det att göra val som går emot vad du tror på. 

En Vegan vet oftast att det finns valmöjligheter i födoväg för att äta hälsosamt och hållbart. Men en köttätare har oftast en annan kunskapsbank och resonerar därför annorlunda. I dagens samhälle kan vi överleva utan att djuren behöver dö för detta- i kalla Sverige. Förr var det kanske knepigare (utan alla böcker vi idag har i ämnet). Många har fasen åsikter om ALLT, bara för att inte verka velig. Deras ego mår bra av att tycka till och "vinna energi". Synd. Alla val vi gör som går emot andras val kan ses som "hot" och därför vill många gå till försvarsattack utan att man som i detta fall: Vegan har sagt ett knyst. Så ja… du kan ju helt enkelt säga att du inte har hjärta nog att låta andra dö för att du ska få leva när det IDAG FINNS ALTERNATIV!

CFIT
2018-11-11 00:02
#13

Noctis, ska jag tolka ditt resonemang som att: "Det är j-vligt lätt att vara Vegan så länge där finns en möjlighet att vara det" (Citerat min egen far) ?

Annons:
SanningsTourettes
2018-11-19 22:49
#14

Det första du måste göra är att bli kvitt rädslan för vad andra tycker, och även respektera andra som väljer att äta kött. Om du respekterar andras val så har du rätt att äta hur du vill själv, även om inte alla respekterar dig. Det här med vegetarisk mat är ett känsligt ämne och det väcker alltid starka känslor hos många människor, det är något vi får leva med. Men att våga gå din egen väg är att vara stark och sann mot dig själv. Gör alltid det som känns rätt för dig oavsett vad andra tycker. Gör aldrig något du känner är fel, och låt aldrig bli att göra något du känner är rätt, bara för att andra tycker annorlunda, då kommer du bara må dåligt själv. Om någon inte vill umgås med dig längre pga dina val så gör inte det något, då sållar du bort dom som ändå inte är riktiga vänner. En riktig vän respekterar dig. Men du måste även respektera andra, även dom som äter kött.

Ett annat tips är att inte prata så mkt om det, inte alls egentligen om inte samtalsämnet kommer upp. Låt det bli något du gör själv i bakgrunden och prata om andra saker när du umgås med personer som äter kött. Låt det inte bli din identitet som alla ska belysas om. Ingen behöver veta vad du äter! Och tänk inte att du gör rätt och alla andra gör fel, låt andra döma sig själv, komma fram till vad som är rätt för dom. Kärlek och respekt!
Om dina föräldrar säger något igen, så säg bara att det är vad du vill och be dom låta dig göra det du känner att du vill. "Hur skulle ni känna om jag kritiserade era kostval? Kan vi inte bara få äta som vi vill allihopa utan att kritisera varandra?" Berätta om alla föräldrar som respekterar sina barns kostval. Jag känner en familj (3 barn) vars ena dotter vill äta vegetariskt medan resten av familjen äter "som vanligt". Dom lagar alltid ett vegetariskt alternativ till dottern och gör ingen stor grej av det. Alla har naturligtvis inte sådana föräldrar så jag förstår att det inte är så lätt för alla, men då kan du kanske laga maten själv? Men visst, det kan vara tufft.

I vilket fall finns det många många människor över hela jorden som äter vegetariskt så du är långt ifrån ensam! Vi är fler som känner att vegetarisk mat är rätt. Och du har alltid vårat stöd!

sp0ngeb0b
2018-11-20 18:29
#15

Håller med om att inte prata om det är en bra strategi. Jag nämner bara att jag är Vegan om det är nödvändigt, t.ex. om någon ska bjuda mig på mat eller så. Pratar aldrig om veganism på lunchrasten till exempel, eller berättar om det för random köttisar, om inte de ställer frågor. Då svarar jag naturligtvis. Så har jag alltid gjort. Men nu efter två år som Vegan kan jag säga att det händer ändå relativt ofta att man får denna typ av frågor, och när man inte är påläst är det väldigt svårt att stå till svars. Även om jag så klart inte tycker att det ska behövas. Sen kan man ju även vända på många av frågorna. "Får du verkligen i dig alla näringsämnena?" "Öh, inte vet jag. Har du koll på dina eller?" (för många köttätare verkar tro att man på något magiskt sätt får i sig allt bara för att man äter kött)

CFIT
2018-11-30 23:57
#16

Ok, men nu är detta en ganska stor grej för mig. Och att då aktivt välja att inte prata om det känns faktiskt ganska fel? För att inte säga mycket fel! Att välja att inte prata om något, är lite som att erkänna för sig själv att man faktiskt inte är 100% säker på att det man valt att tro på verkligen är rätt….

[moratjejen]
2018-12-01 09:26
#17

Nu är jag dåligt påläst om konstgödsel, men är det inte det som gör att tungmetaller har ökat i jorden? Vi odlar med egen kompost och aldrig behövt köpa gödsel.

koppargaller
2018-12-01 13:11
#18

#16 Du får vara hur frälst du vill, men varför måste du prata om det i tid o otid?

#17 Att använda konstgödsel är inte en hållbar odlingsmetod, vi behöver färre, inte fler kemikalier i odlingslandskapet.

vendelay
2018-12-01 13:26
#19

#16 Jag håller inte heller tyst. Tycker att #18 har "fel" som säger att det "pratas om i tid och otid". Det är väldigt sällan som jag anser att det inte är tid att prata om orättvisor. Det är ju fruktansvärt det vi gör mot djur och natur. Jag pratar om det så ofta jag vågar (folk tenderar att bli arga, så jag blir en fegis, men det är ju inte en anledning för att sluta prata om det!).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2019-01-06 02:00
#20

Nu är det ju så att det inte råder nån direkt brist på orättvisor i den här världen, vare sig mot djur, natur eller människor. Veganism är ingen religion för mig utan något jag valt så länge jag ges en möjlighet till det. Och jag tänker inte hymla med att jag är fullt införstådd med att jag nån dag skulle kunna tänkas tvingas omvärdera mina livsval om frågan (gud förbjude) skulle ställas på sin spets. För jag vet vilka jag älskar, Men faramför allt………………….. så vet jag nu vilka som älskar mig! : )

Annons:
Upp till toppen
Annons: