Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Djurrätt & Veganism

nyburgare

2018-09-30 03:48 #0 av: CFIT

Jag har precis bestämt mig för att bli vegan. Men jag blir ifrågasatt ifrån mina föräldrar och mina bästa kompisar. Finns där några tips för hur jag ska bemöta alla som ifrågasätter mig?

Anmäl
2018-09-30 06:13 #1 av: sp0ngeb0b

Det är väldigt vanligt att bli ifrågasatt. Jag tror det är bra att vara påläst så att du kan svara på alla frågor de ställer. Många brukar ju undra om man får i sig alla näringsämnen, om man får protein, om man inte kommer sakna kött/ost/mjölkchoklad eller vad det nu kan vara. Så mitt tips är att läsa, se på videos, filmer, lyssna på poddar. Allt du kommer över. Det är väldigt lärorikt och kul och du kommer få mycket mer kött på benen (vegokött då så klart Skämtar) och det blir lättare att bemöta dem.

Mina föräldrar har varit ganska okej, mest sagt att jag får laga min egna mat bara. Men min pappa har sagt att han förstår att man vill va vegetarian, men vegan, det är alldeles för extremt! Mitt svar på det är hur kan det vara extremt att inte vilja skada djur? För mig är det extremt att på löpande band inseminera, föda upp, plåga, döda och ÄTA djur. DET är extremt för mig.

Många undrar varför jag är vegan. För djurens skull säger jag. För att jag anser att det inte är människans rätt att utnyttja djuren så som vi gör, det är inte vår rätt att bestämma när någon ska dö, än mindre att äta deras kadaver.

Sen är det ju vanligt att få frågorna om man får i sig tillräckligt med näring och/eller protein. Denna är lite jobbigare tycker jag men det är ju sant att det kan vara svårare att få i sig lika mycket protein som i en blandkost. Vissa tror att inga växter innehåller protein haha. Faktum är att alla växter har protein, mer eller mindre. Mest har ju typ bönor, tofu, nötter, frön om du vill nämna exempel. Även havregryn och dylikt innehåller en hel del protein. Dessutom behöver man inte så mycket protein som många tror. Det är ju nån trend nu att man ska äta hutlösa mängder protein för att va hälsosam eller bygga muskler, men det behövs då inte. Jag har ingen källa nu men jag läste nånstans att även om man bara åt typ ris eller potatis skulle man ändå inte få proteinbrist. Ingen får proteinbrist utan att ligga på väldigt stort kaloriunderskott. Och vad gäller annan näring, visst vissa grejer kanske är svårare att få i sig. B12 är omöjligt att få i sig som vegan utan tillskott, men det är inte för att vegankost är onaturligt/dåligt utan snarare för att B12 är en bakterie och finns i smuts och så, och nuförtiden tvättas allt så noga så det försvinner från grönsakerna. Djuren däremot äter smutsig mat och får därför i sig B12. Sen är det många som tar tillskott av järn, D-vitamin, kalcium och annat. Men det är inte nödvändigt bara för att man är vegan. De flesta köttätare skulle nog också behöva en vitaminboost, men många verkar ju tro att bara för att man äter kött och sådär så får man i sig allt man behöver. Det är även värt att nämna att näringen man får från kött osv är "andrahandsnäring" så att säga. Det är djuren som har ätit växter med massa näring, och det är därför man får den näringen från köttet. Så varför inte bara äta växterna själv i stället för att låta dem gå igenom djurens tarmsystem först? 

Annars kan jag bara säga att när du får en fråga, svara bäst du kan och gå sedan hem och googla efter svaret. Eller ställ frågan här på ifokus eller någon annanstans. Så har du svar på tal till nästa gång någon frågar samma sak. För tro mig, folk kommer ställa SAMMA jäkla frågor. Så till slut har du stenkoll på allting Glad

Jag skulle kunna skriva hur långt som helst och svar på hur många frågor som helst. Efter något år har man fått höra det mesta. Du får gärna skriva vilka frågor du brukar få så kan jag hjälpa dig komma på något smart att säga :) kan även leta upp källor om du vill ha.  Sorry för uppsatsen men jag har som sagt mycket att säga haha.

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2018-10-01 14:14 #2 av: [Androidtelefon]

Det är bara att säga att du inte ser ner på hur de äter eller vad de äter. Att om de inte har något bättre för sig att behöva diskutera vad man väljer att byta ut eller välja bort i kosten.

I känner folk som jobbar med äldre, de har sämre upptag av b12 så oftast är veganer som äter b12-tillskott oftast friskare längre. Dessutom sitter b12 i skal i rotfrukter m.m. och det som finns i djuren kommer från växtriket från början.

I inte tal om proteinhysterin, vi får oftast i oss för mycket protein och det gick ju man ut med varning för inte så länge sedan att överdosera på protein, det är absolut en viktig del men finns så mycket annat som är minst lika viktigt i byggstenarna av vad vi äter.

Anmäl
2018-10-02 22:43 #3 av: vendelay

De andra har gett jättebra tips på argument men mitt enda ordentliga argument har alltid varit: 

Därför att jag inte anser att mina smaklökar är mer värda än ett liv.

Om det kommer följdfrågor (t.ex. protein... Galen) så besvarar jag dem eller säger att "jag vet inte, ska vi googla tillsammans?". Jag tror att det kan vara bra att visa att en inte kan allt, men visa att en vill lära sig. Om du har mer specifika frågor eller om du behöver stöttning eller vad som helst är du hemskt välkommen att skriva mer!

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2018-10-06 00:06 #4 av: CFIT

Tack för alla svar, speciellt du "Svampbob" ☺. Jag har gått igenom hela protein och b12 debatten med allt och alla. Och det var väl en sak. Men sedan har de (mina föräldrar) en massa filosofiska ifrågasättanden så som att liv föds av liv osv....

Riktigt tröttsamt....

Anmäl
2018-10-09 18:29 #5 av: sp0ngeb0b

#4 Inga problem! Vet hur det är, man får hjälpas åt för att komma på bra svar. Tröttsamt är det verkligen, det håller jag med om. Alla tror att dom är så originella i sina frågor också...

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2018-10-14 14:22 #6 av: koppargaller

#4 Växter är också levande organismer.

Anmäl