Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 15967 ggr
tlover
2018-10-12 09:46

Funkar "eget kikärtsspad" lika bra som köpt?

jag såg på ett matlagningsprogram om hur en kille gjorde maränger på kikärtsspad istället för äggvita och då det känns mycket mer ekonomiskt och mindre "slit och släng" blev jag nyfiken.

Men jag köper sällan kikärter på burk. Går det och använda det som blir då man kokar kikärter? Går spadet att frysa?

l'm back

Annons:
Smultronfia
2018-10-12 09:56
#1

Ja det ska fungera utmärkt. Det man kan få göra är dock att när kikärtorna är kokta så får man sila av dem och sen kan man behöva koka ner vätskan. Det kan vara bra att köpa en färdig burk för att se hur tjock vätskan ska vara. Så vet du hur länge du måste koka ner den. Lycka till hoppas det blir bra :)

tlover
2018-10-12 09:59
#2

#1 Ok tack, vet du om det funkar att frysa?

Vad motsvarar ett ägg i bakning?

l'm back

Carmarino
2018-10-12 10:31
#3

Hittade det här på Mitt Köks hemsida:

_Förhållandet mellan ägg och kikärtsspad är 1:1 vilket gör bakningen jättesmidig. Ett ägg är ca 3 msk, så du kan enkelt ersätta varje ägg med 3 msk spad.
_

Där finns även lite tips på vad man mer kan använda kikärtsspadet till.

Även på ICA Buffés hemsida finns lite recept.

På vegoparadiset.se finns en beskrivning hur man gör egen "aquafaba" (som kikärtsspadet heter som ingrediens).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
2018-10-12 17:03
#4

Här är förretsen receptet på marängerna

https://www.svt.se/recept/veganska-maranger

l'm back

tlover
2018-10-12 17:07
#5

#3 tack där fanns bland annat svaret om frysen

l'm back

Carmarino
2018-10-12 17:17
#6

Senast jag öppnade en paket kikärtor så tyckte jag att spadet både såg äckligt ut och luktade äckligt, så jag undrade om det verkligen kunde stämma att man kunde använda det till maränger. Kände mig inte precis inspirerad att använda det i alla fall.

Kanske det känns bättre att använda eget spad. Vad jag minns så luktade det inte så konstigt som det konserverade, och såg inte lika "slemmigt" ut heller. Har ju en rätt stor påse torra kikärtor i skafferiet, så jag kanske skulle koka en omgång och se hur spadet blir. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
vendelay
2018-10-14 11:57
#7

#6 Min erfarenhet är att det alltid ser och luktar illa?! Men det spelar ingen roll. Mamma gjorde maränger och de smakar verkligen som de gjorda på ägg.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Carmarino
2018-10-14 11:59
#8

#7 Bra att veta. Då ska jag inte slänga spadet nästa gång. Tummen upp


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
2018-10-14 12:00
#9

Jag tror även att det funkar att göra grejer med spad från andra bönor? Vet inte hur smaken blir dock!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Carmarino
2018-10-14 12:11
#10

Här står det att man kan använda spad från kikärtor eller bönor, så det verkar funka. 👍
https://www.allas.se/vad-ar-aquafaba-fa-koll-pa-senaste-halsosnackisen/

Hittade också det här, som kan vara bra att veta.

Mängd aquafaba per ägg:
1 helt ägg = 3 msk aquafaba
1 äggvita = 2 msk aquafaba


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Smultronfia
2018-10-14 12:32
#11

#9 ja det går utmärkt. Använder faktiskt mest spad från stora vita bönor. De har inte mycket smak heller. Alla bönor fungerar men de ljusa är ju bättre om man inte vill ha konstig färg. Men till bröd eller bak där det inte spelar någon roll så är det bara att ta det man har eller om man ska använda någon i matlagning samtidigt.

adejn
2018-10-14 20:24
#12

Hemmakokt är alltid bäst om man har tid. Fräschare, bättre fräschhet i pektinet (som blubber/gel vs slime) och friskare, (fruktigare?) smak

Blötläggning kortar koktid å bra på fler sätt :-)

Kan du hitta ett tetrapak utan tillsatt salt så har jag för mig dom har haft spad med god smak förut. Var nåt märke som hade eko och saltfritt? (inget fel med salt för mig men minns att det smakade så friskt att jag glatt drack upp det istället för att hälla ut som de flesta andra :-))

Carmarino
2018-10-15 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Har en stor påse kikärtor i skafferiet, så det kan nog bli en del aquafaba av dem. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Smultronfia
2018-10-15 15:19
#14

Den enda man kan tänka på om man har känslig mage är att man kan få mer gaser av bönvattnet. Bara en tanke om man skulle äta väldigt mycket.

Carmarino
2018-10-15 15:21
#15

Ett ägg motsvarar ju tre matskedar spad, så risken är nog inte jättestor. Fast det beror ju på hur många "ägg" man behöver till det man bakar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Smultronfia
2018-10-15 19:05
#16

#15 nä det är oftast ingen risk men de finns de som är extra känsliga och lider av IBS m.m och då kan det vara bra att ha det i åtanke.

Carmarino
2018-10-15 19:08
#17

#16 Ja, det är klart.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-10-31 17:01
#18

Hittade ett recept på hur man gör veganska marshmallows. Det kan ju vara kul att göra nu till jul. Har översatt från engelska, så ni får ha överseende om jag gjort någon översättningsmiss här och där. 🙂

Länk till originalreceptet finns under filmen på Youtube, så vill ni se det får ni klicka på Youtubeikonen så att filmen öppnas med där istället.

Veganska marshmallows

Ingredienser:
2,4 dl socker
1,2 dl glukossirap
1,2 dl + 0,6 dl vatten
1,2 dl aquafaba
2 tsk agar agar (pulver, inte flingor)
½ tsk xanthangummi
½ tsk citron- eller limejuice
1,2 dl florsocker
1,2 dl majsstärkelse

Gör så här: 
1. Häll 1,2 dl vatten och agar agar i en liten kastrull. Ställ åt sidan.

2. Häll aquafaba, xanthangummi och citron- eller limejuice i en värmetålig skål. Vispa med en elvisp eller assistent i två minuter. Ta sedan en matsked av sockret och tillsätt det i smeten. Fortsätt vispa tills smeten är blank och styv.

3. Häll resten av sockret, glukossirapen och 0,6 dl vatten i en liten kastrull. Använd en sockertermometer (se till att den inte rör botten av kastrullen) och sätt kastrullen på en platta på hög värme. Koka tills smeten är 120°C. Ta bort från plattan.

4. Sätt kastrullen med agar agar-smeten på en platta på hög värme och koka i en minut. Ta bort från plattan och ställ till sidan.

5. Häll sakta ner sockerblandningen i aquafabablandningen under vispning. Vispa i två minuter.

6. Tillsätt nu sakta agar agarblandningen under fortsatt vispning. Se till att ALL agar agarblandning vispas ner. Annars kommer inte marshmallowen att stelna ordentligt. Fortsätt vispa tills skålen inte längre är varm. Blandningen ska vara väldigt tjock.

7. Fodra en form med bakplåtspapper. Blanda florsocker och majsstärkelse och sikta ner i formen så att bottnen täcks.

8. Häll ner marshmallowsmeten i formen och jämna till smeten. Sikta florsockerblandningen över smeten. Låt torka i rumstemperatur minst två timmar, gärna över natten. Sätt den inte i kylen.

9. När marshmallowen har torkat, sikta florsockerblandningen över en skärbräda. Placera marshmallowen på skärbrädan sikta över florsockerblandningen på smeten och på kniven. Skär i valfri form och storlek. Täck varje bit marshmallow med florsockerblandningen.

Om du vill lagra marshmallowen, låt den torka i rumstemperatur ytterligare 24 timmar innan du förpackar den.

Vill man ha färgade marshmallows så kan man säkert tillsätta lite färg. Tror att det funkar bäst med geléfärg eller pulver. Den flytande färgen kan spä ut smeten lite för mycket.

Titta gärna på filmen, som visar hur man gör.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

SanningsTourettes
2018-11-19 23:08
#19

Självklart är ditt eget spad lika bra som det köpta, t.o.m. bättre skulle jag säga då mkt av det vi köper innehåller tillsatser och annat. Det är bara en illusion att det vi lagar sjä'lv inte är tillräckligt, att vi måste köpa fonder och buljong m.m. som NÅGON ANNAN har kokat. Varför skulle deras vara bättre än ditt? Du är säkert jättebra på att laga mat, du behöver bara lite självförtroende, tro på dig själv. Och va inte rädd för att det inte blir gott, jag är övertygad om att din familj och dina vänner uppskattar din mat jättemkt!

tlover
2018-11-19 23:15
#20

#19 jag tänkte mer att det köpta kanske hade tex någon tillsats som gör att man kan göra maräng (m.m) på det

l'm back

Annons:
SanningsTourettes
2018-11-19 23:18
#21

#20 Ok men frågar du mig så skulle jag isåfall kolla ingredienserna på det köpta och se vad det är för tillsats, och tillsätta det själv, eller hitta ett alternativ till den tillsatsen. Men jag är dålig på bakning och sånt så jag vet inte.

SanningsTourettes
2018-11-20 09:10
#22

Förlåt, jag läste inte ditt inlägg helt. Men nej det är inga tillsatser i kikärtsspadet från köpta färdigkokta k-ärtor. Så kan använda detta köpta spad till bakning så kan man även använda sitt eget spad.

Carmarino
2019-01-10 16:32
#23

Hittade den här videon hur man gör eget aquafaba med kikärtor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-01-17 12:29
#24

#18 Länken funkar tydligen inte längre. Tror att den här funkar bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=qRU9J6YEoNM


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-01-19 17:39
#25

Hittade ett recept på veganskt smör, gjort på aquafaba. Även detta är översatt från engelska och amerikanska mått, så kolla gärna måttangivelserna så att jag inte räknat fel.

Recept:
ca 1,7 dl (8,3 msk) aquafaba
2 tsk äppelcidervinäger
1 tsk havssalt
2 ½ msk extra virgin olivolja
ca 1,9 dl (12,6 msk) smält kokosolja (neutral, doftfri)

Häll aquafaba, äppelcidervinäger och salt i en mellanstor skål. Vispa antingen för hand, med stavmixer eller elvisp ca 1 minut.
Häll sakta i olivolja och kokosolja. Fortsätt vispa ca ca 1-2 minuter.
Om det är varmt i rummet, fyll isbitar i en stor skål och sätt vispskålen på isen. Fortsätt vispa tills smeten är fluffig och fast. Detta tar en stund (minst 5 minuter), så ha tålamod.
Flytta smöret till en burk och förvara det antingen på köksbänken (mjukt) eller i kylskåp (hårt). OBS! Lägg inte på lock medan det stelnar. Vill du täcka över det så använd en bit rent tyg. När det väl har stelnat kan du sätta lock på burken.

**Länk till originalreceptet. Detta är inte helt samma som ovan, och måtten är både amerikanska och europeiska. Läs gärna detta för det står en hel del tips här.
https://plantepusherne.dk/vegan-aquafaba-butter/**


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-06-02 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Idag testade jag att baka sockerkaka med aquafaba. Det blev riktigt bra faktiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-07-07 15:24
#27

Det går tydligen att använda aquafaba även som ersättning för vispgrädde. Se drygt fem minuter in i filmen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: