Annons:
Etikettvegankost
Läst 1610 ggr
tlover
2018-10-13 21:27

Hjälpmedel i köket för den veganska kocken

För att laga mat behövs ju bra redskap. Är det något speciellt redskap eller maskin du tycker är lite extra viktig i det veganska köket (såklart måste man inte vara Vegan, jag är inte det men något som kanske hjälper lite mer när det gäller just grönsaker/baljväxter/svampar än kött).

Nu tänker jag inte knivar (som såklart är viktigt) utan annat.

Tex det jag vill bidra med är en sojamjölksmaskin, absolut inget måste men det är underbart att kunna göra tofu på under 30 min.

l'm back

Annons:
Smultronfia
2018-10-13 22:55
#1

Nötmjölkspåse, för att göra egen växtmjölk är himla bra att ha. High speed blender, för växtmjölk, nötsmör, smoothies, soppor, glass, egna mjöler m.m. Använder min dagligen.

vendelay
2018-10-14 11:59
#2

Mixer tänker jag. En bra, som kan mixa "hårda" grejer som fryst frukt eller nötter. Eller kanske en elvisp, om en gillar (vegansk) vispgrädde. Jag har en nötmjölkspåse, köpte den för säkert ett år sedan, har inte ens tagit upp den ur förpackningen… ÖNSKAR att jag vore mer pepp på matlagning och sånt!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
2018-10-15 08:29
#3

En sak som jag tycker är väldigt användbar är en matberedare. Jag har även blender och stavmixer men tycker ändå matberedaren behövs. Brukar använda den till att göra t.ex. nötsmör, dadelbollar och smeten till bönbiffar/bollar. Man kan förmodligen använda blender till allt det, men jag föredrar matberedare.

adejn
2018-12-09 02:31
#4

Hej!

Kan de som har sojamjölkmaskin uttala sig om ev skillnad mellan resultatet från sådan för naturell ris-, havre-, sojamjölk och köpt variant (exv Garant eko 2.3g fett% sojadryck, oatly, provamel rismjölk).

De tillsatsfria och bäst smakande köpta smakar jättegott medans jag aldrig lyckats göra något mer än halvt drickbart hemma förutom hampa så letar uttalande :-)

(Har rostat först, provat frysa, upphettat mm, aldrig lyckats).

[vegan76]
2018-12-15 07:35
#5

Matberedare och elvisp

[vegan76]
2018-12-15 15:04
#6

Hemmagjord sojamjölk är gott men man får inte löglägga mer än runt 5-6 timmar. De kan bli lite sura eller beska i smaken då. Varför vet jag inte. Läste här inne för några år sedan att man kunde ha i lite salt men det har jag aldrig testat så kan inte uttala mig om. Har en sojamjölksmaskin jag fick i present för några år sedan. Används ibland, tycker den är svår att rengöra och skummet från sojamjölken bränner fast så man får skrubba för att få bort och värmedelen får man göra rent manuellt och går inte köra i diskmaskin.

Annons:
Upp till toppen
Annons: