Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 935 ggr
FataMorgana
2018-10-18 11:14

avokados, meloner, kiwis, pumpor

Visste ni att avokados, meloner, kiwis, pumpor m.m inte alltid är veganska? Läste en artikel helt nyligen där det stod att  man använder bina på ett onaturligt sätt för att pollinera växter som annars är svåra att kultivera. De kör runt med lådor med bin i som de flyttar på från ett fält till ett annat. Om man som Vegan avstår från honung pga av bihållningen så borde man inte som Vegan avstå från alla dessa växter också? 

Här är artikeln, men den är tyvärr på tyska.  

https://www.merkur.de/leben/genuss/gurken-avocados-sind-nicht-vegan-grund-niemand-vermutet-haette-10329506.html

Annons:
Smultronfia
2018-10-18 13:27
#1

Här är en artikel där de tar upp varför detta är ok för veganer: https://www.plantbasednews.org/post/avocados-butternut-squash-not-vegan-bbc-qi

FataMorgana
2018-10-19 18:25
#2

Nu kunde jag inte någonstans läsa att detta skulle vara ok för veganer, utan det står ju bara att man som Vegan undviker nyttjandet av djur så långt som det är praktiskt möjligt och att man inte kan leva veganskt till 100%. Tänker då att om det alltså är praktiskt möjligt för en att välja andra alternativ  eller alternativt odla själv, men inte gör det, att det då inte är ok.

Gen
2018-10-20 02:51
#3

Det sjuka med den här diskussionen som blossat upp efter inslaget i BBCs humorprogram QI, är att den handlar om vilka som är veganer eller ej. Grundfrågan är ju hur fruktansvärt vidrigt det är hur bin behandlas i en del storskalig livsmedelsproduktion. Det gäller inte bara honungsbin, utan även humlor som produceras i fabriker som en slit-och-släng-produkt för bland annat växthusodling. Jag lovar att om någon genuint bryr sig om de här problemen så är det veganer, men det är orealistiskt att tro att lösningen på pollineringsproblemet ligger hos konsumenterna. Det behövs politiska reformer för jordbrukssektorn till fördel för vilda polinatörer. Att inte äta honung är ett sätt att bidra till den utvecklingen, om än marginellt, men att inte äta grönsaker är bara ologiskt. Jag får intrycket att hela diskussionen bara är ett försök för icke-veganer att lindra sina dåliga samveten. Och att det finns så många med dåligt samvete för sin köttkonsumtion bådar gott för framtiden :)

FataMorgana
2018-10-20 11:32
#4

#3

Naturligtvis behövs det politiska reformer, men jag som konsument vill ju ändå lämna ett så litet fotavtryck på vår planet som möjligt och därför är alla frågor som handlar om vår matproduktion  viktiga frågor för mig. Finns det jordbrukare som inte använder sig av en onaturlig bihållning för att pollinera sina växter och var får man tag på dessa grönskar i såfall? Jag skrev aldrig att man inte ska äta grönsaker alls. Frågan är bara vilka grönsaker och från vem. 

Själv är jag väldigt mån över att köpa ekologiskt eftersom det dör en massa insekter och pollinatörer när fälten besprutas med giftiga medel. Men jag känner tyvärr en hel del veganer som ändå köper icke ekologiska grönsaker. Varför skulle det vara bättre att köpa icke ekologiska grönsaker än att köpa honung? Om någon dessutom har möjlighet att odla grönsaker själv, men inte gör det, utan ändå väljer att handla en massa icke ekolgiska grönsaker, så kan man då snacka om att det är ok ur en vegansk synvinkel?

Condor
2018-10-20 13:13
#5

Bara för att klarlägga saken, så är ja ingen "icke-vegan som vill lindra sitt dåliga samvete", utan en "nästan-vegan" som "bara" får kalla sig "vegetarian", för att min matsedel bara är ungefär 99 % Vegan och bland de 1 % som är icke-vegan faller också honung (men egentligen struntar jag i vad jag kallas). T.ex. dricker jag varje dag en kopp ingefärate som jag sötar med honung.

Men hur som helst, så är jag övertygad att min matsedel är bättre för djur och natur än matsedeln av de flesta 100 %-iga veganer. Anledningen till det är att jag äter ekologiskt så gott det går och till 95 % är det också möjligt. Varje Vegan som har en betydligt mindre andel ekologiska grönsaker i sin kost än jag, skadar djur och natur mer än jag med min tesked honung och 2 skivor ost på frukostbrödet.

Jag tycker att ni veganer borde lägga mer vikt på att äta ekologiskt än att banna saker som honung.  Grönsaker som besprutas med bekämpningsmedel skadar inte bara pollinatorerna och andra insekter, utan även de djur som äter dessa insekter, t.ex. fåglar och till slut hamnar gifterna i hela näringskedjan i naturen.

Honungen ser jag inte lika illa och att odla bin kan man ju inte jämföra med t.ex. köttproduktionen, för jag tror inte att bin lider av att man håller sig dom. Jag tror heller inte att bihållning minskar naturliga pollinatorer lika mycket som bekämpningsmedel.  Jag läste häromdagen om en bonde som besprutade sina äppleträd medan det fortfarande fanns blommor kvar på träden. Konsekvensen var att biodlaren som fanns i närheten hade en totalskada.  Undersökningen visade vilket bekämpningsmedel hans bin dog av och sen kunde dom spåra upp bonden som var skyldig.  Så klart flög också naturliga pollinatorer på äppleträden som också dog, men utan biodlaren skulle det aldrig ha kommit fram.  Säkert hamnade ett par av hans äpplen även hos veganer.

Om man verkligen är så petnoga att man måste banna honung för att kalla sig Vegan, så borde man heller inte få kalla sig Vegan om man inte väljer ekologisk kost. Men för mig är beteckningen inte så viktig.  Ibland måste man väga upp hur meningsfullt det är att äta någonting som inte är Vegan. Att äta kött och orsaka stort lidande bland djur bara för att stimulera sina smakkörtlar är inte etiskt. Men att ta en tesked honung om dagen, för att den är nyttig och för att  alla alternativ är onyttiga är en helt annan sak.

Det värsta för djur och natur är nog köttproduktionen. Men redan på plats 2 kommer icke ekologiska växter, inte bara mat utan speciellt bomull.  Men ändå skadar ett par jeans om året naturen inte lika mycket som en matsedel som till största delen består av icke ekologisk mat.

Gen
2018-10-20 18:36
#6
Annons:
Gen
2018-10-20 19:03
#7

Blev visst nåt knas med mitt inlägg #3 vill bara förtydliga att jag är inte kritisk mot ditt inlägg, bara debatten som helhet. Tycker det blivit för mycket fokus på vem som är Vegan eller inte, och för lite på bina. Det finns ingen hållbar livsmedelsproduktion idag skulle jag säga, men att diskutera ekologisk odling här känns logiskt, som du och Condor gör. Ekologisk odling är bra eftersom det handlar om att odla i balans - så mycket som möjligt ska återföras till markerna. Tyvärr kan mänskligt avfall återföras endast i liten utsträckning eftersom avloppssystem inte är byggda för det. Så något riktigt kretslopp blir det inte förrän det är löst. Istället är befintlig praxis i stor utsträckning beroende av att utnyttja och döda djur, vilket såklart är helt förkastligt, men något vi övat på i tusentals år och som tar tid att gå bort ifrån. Jag köper ekologiskt ibland, men känner inte att jag på något nämnvärt sätt bidrar till att göra jordbruket bättre genom det. Regleringar av vad som får användas i icke-ekologiskt jordbruk har då större effekt. Sen är vi fortfarande dramatiskt beroende av konstgödsel, och systemet skulle kollapsa om alla skulle äta ekologiskt. Så damned if you do, damned if you don't. Men jag är ändå optimistisk att det blir bättre, nu när fler och fler lever som veganer så drivs samhället i en utveckling mot ett djurfritt jordbruk där nya hållbara lösningar i sin tur drivs fram. Och jag går tillbaka till att det är något fint i att avokadons veganska status eller ej väcker så mycket känslor.

Condor
2018-10-21 12:51
#8

#7

Kretsloppet kommer vi nog aldrig att lösa och jag tror heller inte att det är bra att använda sig av mänsklig avföring som gödsel, med tanke på EHEC.

Det måste heller inte vara koskit, utan det finns tillräckligt med alternativ som t.ex. alger, bakterier eller guano. Jag tror att om man samlar in fågelskiten, att man inte utnyttjar djuren för den sakens skull och att det även är ok för veganer.

Sen tror jag att man skulle klara sig bättre utan konstgödsel om man inte behövde odla så mycket djurfoder.

Men den bästa anledningen till att äta ekologiskt är att man inte förgiftar djur och natur. Bekämpningsmedel är ett större problem än konstgödsel och dessa kommer aldrig att förbjudas så länge företag som Monsanto är så mäktiga att de kan styra politiken.  Vi kan bara förändra saken om vi undviker mat som blir besprutad med gifter och man kan bara vara säker om man äter ekologiskt.

Gen
2018-10-21 14:51
#9

EHEC kommer från djur https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/enterohemorragisk-e-coli-infektion-ehec/fragor-och-svar-om-ehec/ Inget fel på mänsklig avföring, men det är mycket gifter i avloppssystemen som behöver renas bort innan det går att använda. Här kan du läsa mer om du är intresserad: http://www.svensktvatten.se/vattentjanster/avlopp-och-miljo/kretslopp-och-uppstromsarbete/revaq-certifiering/ Helt enig om att behovet av konstgödsel minskar av att leva som Vegan, så ju fler som är det ju större del av jordbruket kan vara ekologiskt, vilket är bra. EU är faktiskt bra på att reglera besprutning. Nu senast var det neonikotinoider, just för bina. Svenska rapsbönder var inte alls nöjda, men fick finna sig i det, och konsumenter får vara beredda att betala mer för raps. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-forbjuder-insektsgift-pa-grund-av-bidoden

Condor
2018-10-21 16:54
#10

#10

Bakteriestammen som var ansvarig för EHEC epidemin 2011 var en stam som tills nu bara hittades i människor, men inte i djur:

https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Germany_E._coli_O104:H4_outbreak

"According to the head of the national E. coli lab at the German Federal Institute for Risk Assessment, the strain responsible for the outbreak has been circulating in Germany for 10 years, and in humans not cattle. He said it is likely to have gotten into food via human feces"

Besprutning: I alla fall anser EU att Glyfosat inte behöver att förbjudas, så det är tydligt att de inte har vår hälsa eller naturskydd lika mycket i fokus som att tillfredställa Monsanto. Vi kan bara stoppa förgiftningen om vi inte köper besprutade livsmedel.

FataMorgana
2018-10-21 17:37
#11

#7 

För min del handlar det inte om vem som är Vegan eller inte och inte heller om avokadons veganska satus eller ej, utan om vad som är praktiskt möjligt för mig att göra för att bidra så lite som möjligt till lidande och död av djur och natur. Bara för att det står Vegan på produkten eller handlar om en grönsak betyder det ju inte per automatik att det har producerats på ett djur och naturvänligt sätt och bara för att  livsmedelsproduktionen inte är hållbar som den är idag betyder det inte att det inte finns livsmedel som producerats på sätt som är bättre för djur och natur än andra livsmedel.  Undrar därför bara hur folk resonerar kring sådana här frågor som jag tagit upp i mina inlägg.

Smultronfia
2018-10-21 19:50
#12

#11 själv försöker jag att äta så mycket ekologisk som möjligt samt äta i säsong. Äter väl ca 95% ekologisk eller mer. Försöker odla ekologiskt själv med för att försöka slippa köpa allt från affären. Spar både resurser och annat samt att jag vet precis vad det är jag odlar samt hur. Det är inga problem att odla ekologisk och veganskt. #10 kan bara hålla med om vad gäller Glyfosat. Läste senast för en vecka sen nya studier som visar att det tar död på bina. Så jag hoppas verkligen att de förbjuder det så fort det bara går. Kan inte ens förstå hur man kan tillåta nåt sånt. Känns så tragiskt att man fortsätter att förstöra jorden och djurlivet på detta sättet när man faktiskt vet hur mycket det förstör.

FataMorgana
2018-10-22 11:11
#13

#12 

👍 🙂

Annons:
Condor
2018-10-23 11:24
#14

#12

Glyfosat är ett av de värsta bekämpningsmedel och för tillfället är det 8700 människor som just stämmer Bayer (som köpte Monsanto) pga hälsoskador. Tyvärr finns det ingen känneteckningsplikt på varor som blev besprutade med glyfosat, så om man vill vara på den säkra sidan ska man köpa ekologiskt.

Men det finns mycket mer som man bör vara medveten om. Vill man skydda djur och natur och i slutändan osss själva,  ska man även se till att undvika mat i plastförpackningar så gott det går. T.ex. ska man köpa äpplen lösa och inte i färdiga plastförpackningar. Mikroskopiskt plast från förpackningar hittar man till och med i mänsklig avföring nufortiden. Det här är en helt ny studie:

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-10/sh-mdi101518.php

Aluminium från förpackningar hamnar också i livsmedel som förpackas med det.

Helst borde man odla allt själv, men de flesta har inte möjligheten till det. Kanske någon bonde någon gång har ideen att använda sig av någon åker för att dela upp den i små avdelningar med stängsel som man hyr ut till folk där de kan odla deras egna grönsaker. Självodlat är alltid bäst och alltid färskt.

Upp till toppen
Annons: