Annons:
Etikettersättningsprodukter
Läst 600 ggr
Tindravictoria
10/28/18, 12:00 PM

Vill bli Vegetarian/vegan men är allergisk

hej!

Jag är 14 och har så länge jag kan minnas velat bli vegetarian/vegan men det finns ett problem. Jag är allergisk mot nötter och baljväxter och hyperallergisk mot jordnötter. Finns det någon möjlighet att jag kan bli vegetarian/Vegan utan att det rubbar min hälsa totalt?

Annons:
SoulPain
10/28/18, 1:17 PM
#1

Lär dig laga maten själv, så du hela tiden kan använda råvaror du vet att du tål.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime - Lao Tzu

parsley
10/28/18, 2:40 PM
#2

Finns det någon vegansk proteinkälla som du tål om du inte tål nötter och inte baljväxter?

sp0ngeb0b
10/28/18, 11:14 PM
#3

Seitan (veteprotein) och quorn (svamp) kan du ju äta :) seitan är relativt enkelt att göra själv

SanningsTourettes
11/19/18, 11:14 PM
#4

Oj, om du är allergisk mot både baljväxter och nötter kan det bli lite tufft. Frön är en bra proteinkälla, men det kan vara så illa att du är tvungen att äta lite kött.
Men försök tänk att du ska äta mer hälsosamt istället för att du ska äta just vegetariskt. Vi är gjord för att äta alla sorters grönsaker (blad-, stjälk-, blom-, frukt-, och rotgrönsaker), Frön med stort F (linser, bönor, nötter, frön och korn), och frukt o bär. Så försök satsa på att äta grönsaker alla sorter, frön, frukt o bär, men tyvärr tror jag du behöver äta lite ägg, kött och mjölkprodukter. Det är naturligtvis bäst med vegetariskt men kan man inte leva så pga allergier så måste man förlåta sig själv och acceptera läget. Du kan ju alltid prova att äta enbart frön som proteinkälla men jag tror faktiskt inte att det är så hälsosamt i längden eftersom du kommer behöva äta relativt stora mängder.

[moratjejen]
11/25/18, 8:31 AM
#5

Nu är jag som sagt fortfarande inte Vegan men vi har lite allergier men vi tål sojabönor. Vilka nötter och frön tål du inte? Tål du ärtor? Cashew brukar få vara allergiska emot och det kanske kan vara ett alternativ?

Vi brukar göra biffar eller falafel på vanliga hederliga gula ärtor. Man bara blötlägger de under natten och mixar i en matberedare med kryddor enligt smak.

Kan du äta groddar? I så fall kan man grodda massor, vi har en liten låda vi köpte på IKEA och den fungerar super.

Vi gör biffar av rotselleri och kålrot, hittade ett recept för flera år sedan i en tidning from coop eller ica, minns inte riktigt. Man skivar dem, kokar dem med grönsaksbuljong tills de börjar bli mjuka och grillar de i ugnen eller i stekpannan med goda kryddor.

Man kan även göra korv stroganoff på kålrot:

400 g kålrot
1 st gul eller röd lök
400 g krossade tomater (1 burk)
1 dl havregrädde
2-3 msk tomatpuré
0.5-1 tsk salt
lite grönsaksbuljong

Skär kålroten till "pommesbitar" och låt koka tills de börjar bli mjuka (15-20 minuter). I en kastrull, fräs kålroten tillsammans med lök i 5 minuter. Häll över resten av ingredienserna. och låt koka i 5 minuter.

Blomkål är rätt dyrt nu då det varit dålig skörd men finns ju fryst, det är bara att ta och tina fryst blomkål, bara doppa i något (måste finnas alternativ till ägg, vi kryddar med lite ketchup och aromat och örtsalt) och panera med ströbröd gjord på majs (om du nu inte tål det annars finns ju vanligt ströbröd på vete). Grilla i ugnen till det fått färg. Tror det kallas för cauliflower wings, är jättegott och det finns andra recept.

Upp till toppen
Annons: