Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 719 ggr
Belleochteddie
11/4/18, 4:15 PM

Proteinpulver, vilket är det bästa?

På jakt efter ett proteinpulver, vill veta vad ni tycker är det bästa? Vaniljsmak! :)

Annons:
sp0ngeb0b
11/5/18, 12:49 PM
#1

Menar du att du vill ha vaniljsmak på pulvret? Lite oklart, hehe… 

Men det beror ju på vad du vill ha det till. Ska du dricka det blandat med vatten? Då kan du leta länge. Det är ofta inte speciellt gott, och åsikterna skiljer ju sig åt väldigt mycket. Jag använder inte proteinpulver längre men jag brukade alltid köpa naturellt risprotein som jag hade i smoothies. Har även testat hampa men jag föredrar ris för att det har mer neutral smak och färg samt är billigare. Risprotein ska även vara snällt mot magen om man har problem med sånt. Har också testat någon sorts blandning av olika proteinkällor, med smaksättning som jag blandade med vatten. Den var odrickbar. Men finns ju bättre så klart. Tror nog det som smakar bäst är just sådana blandningar.

Belleochteddie
11/6/18, 7:22 PM
#2

Ja menade vaniljsmak, haha! Planen är att ha lite i smoothies och då känner jag att vanilj smakar bäst 🤔 aldrig provat risprotein, vart kan man köpa de? 😍

sp0ngeb0b
11/6/18, 7:42 PM
#3

#2 Ja det har du nog rätt i! Men finns annars många naturella så det kan ju vara värt att kolla på 🙂 jag har köpt risprotein på flera sidor, t.ex. Bodystore och Myprotein. Sist jag köpte (var säkert 1,5 år sedan, eller mer) var det billigast på Myprotein men då fanns bara stora påsar. Vill du testa mindre påse kan du köpa nån annanstans ifrån först. Gjorde en liten googling nyss och ser att det finns på Apotea, Bulk powders, Stark Vegan och till och med på Matsmart!

SanningsTourettes
11/19/18, 11:02 PM
#4

Alla proteinpulver är dyrt, värdelöst, näringsfattaigt skräp. Jag gjorde en efterforskning på olika proteintillskott då en vän bad mig ta reda på vilket som är bäst, eftersom jag har kunskap om näring, protein och aminosyror m.m. Det visade sig att alla tillskott jag kollade hade en fruktansvärt dålig aminosyresammansättning, och dessutom var det dyrare än riktig mat. Ät mer av dom naturliga proteinkällor vi är gjord för att äta istället, d.v.s.  linser, bönor, nötter, frön, och gröna bladgrönsaker. Då får du inte bara i dig mkt bättre protein än tillskott, utan även alla andra ämnen som krävs för att bygga muskler. Protein är bara en av byggstenarna, de övriga är fett och mineraler. Ska du bygga ett hus så spelar det ingen roll hur mkt plank du öser på, du behöver isolering (fett), spik (mineraler), och arbetarna (dina celler) måste ha energi. Du kommer aldrig kunna bygga större hus snabbar bara för att du öser på med mer brädor!

Nä, inga tillskot klår riktig mat!! Och så mkt protein behöver man inte. Den mängd vi behöver får vi lätt i oss från riktig mat, utan att äta ihjäl oss.

SanningsTourettes
11/19/18, 11:03 PM
#5

Extra protein i smoothies? Gröna blad och lite frön (ett par-tre matskedar) är fullt tillräckligt!

Smultronfia
11/20/18, 1:31 PM
#6

Kan rekommendera att ha i silk tofu i smoothies om man vill ha extra protein. Gör den också mer krämig.

Annons:
Belleochteddie
11/20/18, 5:04 PM
#7

Detta var absolut ingenting för att se ifa jag får tillräckligt mycket protein i mig! Får mer än tillräckligt i min dagliga kost. Det vet jag, är väl mest jag som vill experimentera lite 🤔 Sen jag vet inte varför men mig mage reagerar extremt dåligt på tofu, får väldigt ont av någon anledning. Klarar sojaprodukter annars, bara tofu som är ett problem.

sp0ngeb0b
11/20/18, 6:04 PM
#8

Jag brukar ha vanlig tofu i min smoothie (bra tillgänglighet och billigare än silkes har jag för mig, blir massa vita prickar men annars märks det inte). Vet inte om du vill ha fler tips på protein till smoothie som inte är pulver, men ifall du vill så kan du testa att ha i lite bönor. Det är ju billigt och smakar typ ingenting. Testade med vita bönor en gång, blev super!

Belleochteddie
11/20/18, 6:18 PM
#9

Ja, jag har sett andra används bönor i smoothies på youtube 🤔 men blir det inte grynigt?

sp0ngeb0b
11/20/18, 6:22 PM
#10

#10 Helt ärligt minns jag inte exakt för det var så längesen hehe, men nej, tror jag hade kommit ihåg om det blev äckligt. Om man mixar länge är det säkert lugnt!

Smultronfia
11/20/18, 8:20 PM
#11

#9 beror nog mycket på hur stark mixer du har. Har du en high speed blender Kan du ha i vad som helst nästan och allt går att få som purée och silkeslent.

sp0ngeb0b
11/21/18, 10:40 PM
#12

#11 Ja, det stämmer förstås. När jag testade med bönor i smoothien hade jag den billigaste av stavmixrar, inte alls speciellt bra med andra ord men den mixade ner bönorna bra. Tror inte det är någon fara med just bönor. Ha i avokado och/eller banan också så blir det krämigare.

[moratjejen]
11/22/18, 8:19 AM
#13

Jag tränar lite utan extra protein. Hemma så klart. Varför behöver man det? SVTplay hade en dokumentär om detta att det inte gör så stor skillnad på att äta extra mer än att man ökar risken för cancer för att man överdosera protein.

Annons:
Smultronfia
11/22/18, 11:07 AM
#14

#13 har faktiskt ingen aning. Är väl ännu en sån där sak som marknadsföring har lyckats med. De flesta äter för mycket protein idag. Man ska träna extremt mycket, typ elit nivå för att verkligen behöva äta mycket mer mat. Men är ju som kvarg. Där har de verkligen lyckats tyvärr. Är en helt onödig produkt som bara gör skada tyvärr.

sp0ngeb0b
11/22/18, 4:07 PM
#15

Ja, extra protein är egentligen helt onödigt för de allra flesta. Ändå klämmer många kvarg och proteinshakes till höger och vänster. Jag var likadan, gymmade några ggr i veckan och drack alltid proteinshake efter, åt kvarg typ varje dag, proteinbars osv. Man blir hjärntvättad, och de flesta går ju på det. Den enda vän jag har som (trodde jag iaf) hade mer kunskap om näring än mig tyckte att jag skulle äta typ 1,5-2 g protein per kg kroppsvikt. Nu har jag ju tack och lov fått mer kunskap om ämnet, egentligen mest tack vare att jag blev Vegan och alltid fick frågan om protein. Jag fortsatte med proteinpulver även efter jag lärt mig om detta men det var mest för att jag ofta åt smoothie som lunch eller middag, ja i stort sett varje dag. Och då hade jag i proteinpulver och någon fettkälla för mättnadens skull. Nu har jag slutat med det dels för att det är onödigt och dels för att det är dyrt och, let's face it, ofta ganska äckligt om man tar mycket. Men jag orkar inte dra igång den diskussionen varje gång någon nämner protein så jag låter bli. Nu brukar jag bara ha i tofu ibland för mättnadens skull.

Belleochteddie
11/22/18, 6:28 PM
#16

Detta var inte för att jag tror att jag får för lite protein! Endast jag som ville experimentera lite! 😅 men är fortfarande tacksam för alla tipsen!

[moratjejen]
11/22/18, 6:52 PM
#17

Hälsan ska man aldrig experimentera med. Nu är jag inte Vegan men lyssnade på föreläsning om just protein och senaste studier bara för något år sedan samt sett på svtplay med han den där mosley?

Upp till toppen
Annons: