Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Veganska matprodukter

Proteinpulver, vilket är det bästa?

2018-11-04 16:15 #0 av: Belleochteddie

På jakt efter ett proteinpulver, vill veta vad ni tycker är det bästa? Vaniljsmak! :)

Anmäl
2018-11-05 12:49 #1 av: sp0ngeb0b

Menar du att du vill ha vaniljsmak på pulvret? Lite oklart, hehe... 

Men det beror ju på vad du vill ha det till. Ska du dricka det blandat med vatten? Då kan du leta länge. Det är ofta inte speciellt gott, och åsikterna skiljer ju sig åt väldigt mycket. Jag använder inte proteinpulver längre men jag brukade alltid köpa naturellt risprotein som jag hade i smoothies. Har även testat hampa men jag föredrar ris för att det har mer neutral smak och färg samt är billigare. Risprotein ska även vara snällt mot magen om man har problem med sånt. Har också testat någon sorts blandning av olika proteinkällor, med smaksättning som jag blandade med vatten. Den var odrickbar. Men finns ju bättre så klart. Tror nog det som smakar bäst är just sådana blandningar.

Anmäl
2018-11-06 19:22 #2 av: Belleochteddie

Ja menade vaniljsmak, haha! Planen är att ha lite i smoothies och då känner jag att vanilj smakar bäst 🤔 aldrig provat risprotein, vart kan man köpa de? 😍

Anmäl
2018-11-06 19:42 #3 av: sp0ngeb0b

#2 Ja det har du nog rätt i! Men finns annars många naturella så det kan ju vara värt att kolla på Glad jag har köpt risprotein på flera sidor, t.ex. Bodystore och Myprotein. Sist jag köpte (var säkert 1,5 år sedan, eller mer) var det billigast på Myprotein men då fanns bara stora påsar. Vill du testa mindre påse kan du köpa nån annanstans ifrån först. Gjorde en liten googling nyss och ser att det finns på Apotea, Bulk powders, Stark vegan och till och med på Matsmart!

Anmäl
2018-11-19 23:02 #4 av: SanningsTourettes

Alla proteinpulver är dyrt, värdelöst, näringsfattaigt skräp. Jag gjorde en efterforskning på olika proteintillskott då en vän bad mig ta reda på vilket som är bäst, eftersom jag har kunskap om näring, protein och aminosyror m.m. Det visade sig att alla tillskott jag kollade hade en fruktansvärt dålig aminosyresammansättning, och dessutom var det dyrare än riktig mat. Ät mer av dom naturliga proteinkällor vi är gjord för att äta istället, d.v.s.  linser, bönor, nötter, frön, och gröna bladgrönsaker. Då får du inte bara i dig mkt bättre protein än tillskott, utan även alla andra ämnen som krävs för att bygga muskler. Protein är bara en av byggstenarna, de övriga är fett och mineraler. Ska du bygga ett hus så spelar det ingen roll hur mkt plank du öser på, du behöver isolering (fett), spik (mineraler), och arbetarna (dina celler) måste ha energi. Du kommer aldrig kunna bygga större hus snabbar bara för att du öser på med mer brädor!

Nä, inga tillskot klår riktig mat!! Och så mkt protein behöver man inte. Den mängd vi behöver får vi lätt i oss från riktig mat, utan att äta ihjäl oss.

Anmäl
2018-11-19 23:03 #5 av: SanningsTourettes

Extra protein i smoothies? Gröna blad och lite frön (ett par-tre matskedar) är fullt tillräckligt!

Anmäl
2018-11-20 13:31 #6 av: Smultronfia

Kan rekommendera att ha i silk tofu i smoothies om man vill ha extra protein. Gör den också mer krämig.

Anmäl
2018-11-20 17:04 #7 av: Belleochteddie

Detta var absolut ingenting för att se ifa jag får tillräckligt mycket protein i mig! Får mer än tillräckligt i min dagliga kost. Det vet jag, är väl mest jag som vill experimentera lite 🤔

Sen jag vet inte varför men mig mage reagerar extremt dåligt på tofu, får väldigt ont av någon anledning. Klarar sojaprodukter annars, bara tofu som är ett problem.

Anmäl
2018-11-20 18:04 #8 av: sp0ngeb0b

Jag brukar ha vanlig tofu i min smoothie (bra tillgänglighet och billigare än silkes har jag för mig, blir massa vita prickar men annars märks det inte). Vet inte om du vill ha fler tips på protein till smoothie som inte är pulver, men ifall du vill så kan du testa att ha i lite bönor. Det är ju billigt och smakar typ ingenting. Testade med vita bönor en gång, blev super! 

Anmäl
2018-11-20 18:18 #9 av: Belleochteddie

Ja, jag har sett andra används bönor i smoothies på youtube 🤔 men blir det inte grynigt?

Anmäl
2018-11-20 18:22 #10 av: sp0ngeb0b

#10 Helt ärligt minns jag inte exakt för det var så längesen hehe, men nej, tror jag hade kommit ihåg om det blev äckligt. Om man mixar länge är det säkert lugnt!

Anmäl
2018-11-20 20:20 #11 av: Smultronfia

#9 beror nog mycket på hur stark mixer du har. Har du en high speed blender Kan du ha i vad som helst nästan och allt går att få som purée och silkeslent.

Anmäl
2018-11-21 22:40 #12 av: sp0ngeb0b

#11 Ja, det stämmer förstås. När jag testade med bönor i smoothien hade jag den billigaste av stavmixrar, inte alls speciellt bra med andra ord men den mixade ner bönorna bra. Tror inte det är någon fara med just bönor. Ha i avokado och/eller banan också så blir det krämigare.

Anmäl
2018-11-22 08:19 #13 av: [moratjejen]

Jag tränar lite utan extra protein. Hemma så klart. Varför behöver man det? SVTplay hade en dokumentär om detta att det inte gör så stor skillnad på att äta extra mer än att man ökar risken för cancer för att man överdosera protein.

MvH Ida

Anmäl
2018-11-22 11:07 #14 av: Smultronfia

#13 har faktiskt ingen aning. Är väl ännu en sån där sak som marknadsföring har lyckats med. De flesta äter för mycket protein idag.
Man ska träna extremt mycket, typ elit nivå för att verkligen behöva äta mycket mer mat.

Men är ju som kvarg. Där har de verkligen lyckats tyvärr. Är en helt onödig produkt som bara gör skada tyvärr.

Anmäl
2018-11-22 16:07 #15 av: sp0ngeb0b

Ja, extra protein är egentligen helt onödigt för de allra flesta. Ändå klämmer många kvarg och proteinshakes till höger och vänster. Jag var likadan, gymmade några ggr i veckan och drack alltid proteinshake efter, åt kvarg typ varje dag, proteinbars osv. Man blir hjärntvättad, och de flesta går ju på det. Den enda vän jag har som (trodde jag iaf) hade mer kunskap om näring än mig tyckte att jag skulle äta typ 1,5-2 g protein per kg kroppsvikt. Nu har jag ju tack och lov fått mer kunskap om ämnet, egentligen mest tack vare att jag blev vegan och alltid fick frågan om protein. Jag fortsatte med proteinpulver även efter jag lärt mig om detta men det var mest för att jag ofta åt smoothie som lunch eller middag, ja i stort sett varje dag. Och då hade jag i proteinpulver och någon fettkälla för mättnadens skull. Nu har jag slutat med det dels för att det är onödigt och dels för att det är dyrt och, let's face it, ofta ganska äckligt om man tar mycket. Men jag orkar inte dra igång den diskussionen varje gång någon nämner protein så jag låter bli. Nu brukar jag bara ha i tofu ibland för mättnadens skull.

Anmäl
2018-11-22 18:28 #16 av: Belleochteddie

Detta var inte för att jag tror att jag får för lite protein! Endast jag som ville experimentera lite! 😅 men är fortfarande tacksam för alla tipsen!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.