Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 498 ggr
Aasi1
2018-11-04 20:32

Bästa metoden att påverka folk att välja vego

Vilket sätt tror ni är det bästa sätter att sprida kunskap om uppmuntra andra att välja vego framför kött? Och vilken metod tror ni är det minst effektiva sättet? Jag var på vegovisions mässa i helgen där jag träffade lite olika personer jag lärt känna genom mitt vego engageman. Vi diskuterade bland annat detta och jag är väldigt övertygad om att vissa metoder som vissa använder snarare resulterar i att folk tar avstånd från vego och veganism istället för att inspirera. Tex när folk sätter upp klistermärken på reklamaffischer eller andra opassande ställen eller står maskerade med skrämmande och avskräckande bilder. Jag tror istället på samtal, information eller inspiration av tex Vegan mat. Vad tycker ni?

Annons:
Aleya
2018-11-04 20:37
#1

Så man ska skrämma folk till att bli Vegan? Du tänker då inte på dom med andra trauman som kan börja må dåligt av att se djurkadaver? Eller barn om det är kanske så lämpligt att kanske se en sådan sak ute på stan? Kan ju säga att bilderna på cigaretter nog inte skrämt många rökare som redan röker. Så varför skulle detta funka tänker du?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lavine
2018-11-04 20:55
#2

#1 Det står tvärtom! 🙂  TS tror att sånt gör att folk snarare tar avstånd.

Aasi1
2018-11-04 21:12
#3

#1 läs mitt inlägg en gång till! Jag tror inte på skrämseltaktik. Tvärt om jag tror att skrämseltaktik kan få motsatt effekt.

sp0ngeb0b
2018-11-05 12:45
#4

Jag tror lite som du, hellre inspirera än skrämma. Men det kanske behövs lite både och. Jag tror inte att många blir veganer av att bara inspireras till att välja mer vego. Om det nu är Vegan som är målet men det antar jag. Jag tror folk behöver både inspiration (framförallt när det gäller mat) men också att man måste prata om djurrätt, miljö och/eller hälsa för att de ska puttas över kanten. Sen kan det ju  vara att en person redan vet om hur hemskt djuren har det men inte vet vad hen ska laga, eller att den är jättebra på att laga vego men inte är övertygad att det är bäst - så att bara en av delarna behövs. Och då är det nog oftare som inspirationen behövs.

Sen har jag hört rätt många som blivit veganer efter att ha sett t.ex. Cowspiracy vilket ju är typ som att skrämmas. Få folk att inse sanningen liksom. Så det är säkert olika för alla.

Chimi
2018-11-05 21:13
#5

Ta med lunchlåda till jobbet(på mitt jobb är iaf alla ständigt nyfikna på vad vi veganer äter), bjuda vänner på middag, vara chill och inte predika. Min erfarenhet är som sagt att folk är nyfikna och själva ställer frågor.

vendelay
2018-11-05 22:10
#6

Det beror på. Jag hade aldrig blivit Vegan utan "skrämselpropaganda", så jag är all for it. Jag behövde se vad jag betalade för, för att fatta vilken sjuk grej det är att konsumera djur.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: