Annons:
Etikettveganprat
Läst 708 ggr
[NeferNefer]
2018-11-13 07:24

Vilket barn vill äta djur?

Ja, säg det … mycket bra krönika som jag hoppas att många läser.

https://www.vegomagasinet.se/vilket-barn-vill-ata-djur/

Annons:
Emptymoment
2018-11-13 08:33
#1

Jag väljer ingen sida när det gäller Vego VS Kött, det enda viktiga för mig är att djurs lidande minskar och/eller försvinner helt. Men jag skulle vilja påstå att barn äter djur utan problem. Jag själv och en del av mina vänner satt och åt myror under rasten på dagis och förskola. För den som undrar, det smakar lite citrusfrukt om dem. Grannbarn i området där jag bor nu har dragit i sig daggmaskar, sniglar och en groda 🤮. Så jag tror inte barn tänker så mycket på det, och de ska inte behöva oroa sig för eller se de hemska saker djur utsätts för bara för att hamna på vår tallrik, tills de är mogna nog för att hantera en sådan sak. Nyfikenhet skall uppmuntras(om det inte leder till lidande eller grymhet). 🙂

Med det sagt, vare sig ni äter djur eller inte, behandla dem så bra som det bara är möjligt!

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Smultronfia
2018-11-13 09:53
#2

Fast man behöver inte visa hemska bilder eller film för små barn för att de ska förstå. Räcker med att prata om det. Barn tycker väldigt mycket om djur och när de väl förstår att ett djur måste dö för att man ska äta upp den så brukar de inte vilja äta djuret. Barn har väldigt stor empati.

Emptymoment
2018-11-13 10:05
#3

#2 Jag håller med om att barnet ska informeras om vad som faktiskt händer, men inte innan barnet har mognat nog för att ta in informationen. Jag vill inte att mitt barn ska gå och oroa sig för mat, vilket kan skapa problem i framtiden. Och sedan tycker jag inte att man ska göra en så stor grej av det. Låt vegetarisk och vegansk kost vara något som är standard från början om det är möjligt. Om barnet sedan ändå visar att det vill äta animaliska produkter, då tänker jag inte förhindra det :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Smultronfia
2018-11-13 10:24
#4

Som förälder ska man visa vad som är rätt och fel. I min värld är det fel att döda djur. Då blir det rätt självklart att man förhåller sig till det. Likadant som det är fel att slåss eller att man inte ska skrika fulla ord eller att skydda dem mot farliga saker. Det är väldigt intressant att det är bra att man lär sina barn rätt och fel men när det kommer till mat är det helt plötsligt upp till barnen. Är dock inte bara vegetarianer eller veganer som undviker viss mat. Finns många religiösa familjer som väljer bort saker. Är det inte heller ok? Detta är intressant och man bör prata mer om det. Är viktiga saker och det kommer alltid att finnas olika åsikter om hur man ska göra när det gäller barn. Det viktigaste är att man respekterar varandra.

Emptymoment
2018-11-13 18:37
#5

#4 Haha, jag tror du argumenterar med mig om ingenting 😛Jag säger ju att jag skulle informera barnet när det har nått en bra mental mognad, så där är vi ju av samma åsikt :) Sen kan man lära , visa och önska hur mycket man vill, det kommer ändå alltid vara individens egna val om hur denne lever sitt liv.  Jag kan lära mitt barn att det är fel att slåss, eller att jag inte gillar att barnet äter viss mat men till sist så har jag ändå inget att säga till om, om jag inte vill spika upp ungen på väggen😂

Och vart jag än står i frågan så ser jag det som viktigare att mitt barn äter över huvud taget än att det är "rätt".

Men ja, respekt för varandra och minimalt lidande för alla individer är prio 1 :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

SanningsTourettes
2018-11-19 22:29
#6

Vem överhuvudtaget, barn som vuxen, vill äta djur egentligen?? Tänk er vad mumsigt att äta rått kött full med blod. Har ni känt lukten av rått kött någon gång? Eller blod? Är det något som får era munnar att vattna?? Och hur skulle det kännas i samvetet och hjärtat att slå ihäl den där söta snälla kon som gosar och pussar på sina kalvar? Och som tar hand om andras kalvar som sina egna ifall deras föräldrar dött? Som kommer fram och slickar dig på handen?

Vi är inte gjord för att äta kött. Vi har inga klor, vi har inga huggtänder, och vi tål inte rått kött. Vi är beroende av vapen, verktyg och eld för att kunna äta kött, och enda anledningen till att vi började äta det var för att vi lämnade våran naturliga hemmiljö regnskogen där allt växer året om, och således blev vi "tvungen" att äta kött. Om vi var gjord för att äta kött, hur fan överlevde vi i nästan 6 miljoner år innan vi lärde oss tillverka vapen och verktyg och lärde oss att göra eld?? Vi skulle ha dött ut för länge sen i så fall. Det vi är gjord för att äta måste rent logisk vara nåt som inte kräver vapen, verktyg och eld!

Annons:
Emptymoment
2018-11-20 03:19
#7

#6 Hej :)

Detta kanske är lite OT men jag tror att den offensiva och nästintill aggressiva retorik du använder dig utav är det som får folk att dra sig från att bli veganer och får klorna ut så fort ämnet ens nämns. Ironiskt nog tror jag att du ska till dig av ordspråket "man fångar fler flugor med honung än med ättika".

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

[moratjejen]
2018-11-26 08:50
#8

#7, man har väl sunt förnuft att ta egna beslut utan att man ska styras över hur man upplever någon annan. Finns fler aggressiva icke veganer i världen, då kan vi vända på det och tänka att det är därför jag inte vill bli köttätare. Tror veganer oftast blir kritiserade, nedtryckta och får hatiska kommentarer och blir ställda mot väggen över vad man de vill och inte vill äta. Jag är sedan igår Vegan och inte varit det innan men ätit mycket vegetariskt. Blir ifrågasatt då och då, när man frågar tillbaka om de får i sig alla vitaminer och frågar tillbaka vad som innehåller vad så vet få något om det. Brukar även få höra saker som "är du proteinexpert eller?". Det är den inställningen som får en att tröttna, då äter vi inte 100% vegetariskt ens. Man blir lite offended när någon öppnar munnen, läst tidningar med kränkande kommentarer och okunnighet om vad man äter och inte äter och smutskastning. Visst det sker nog inom veganerna också men främst är det för okunskap sprids som sanning av de som inte är.

Emptymoment
2018-11-26 10:41
#9

#8 Jag är väldigt trött och lite hjärndöd för tillfället, så jag förstår inte exakt vad du menar med det du skriver. Förklara gärna lite tydligare om du orkar och har tid :)

Det enda jag förstår är att du är missnöjd med något av det jag skrev. Jag måste dock få skratta lite, du säger att du (i skrivande stund) har varit Vegan i 36 timmar….hahaha. En missbrukare som är utan droger i 36 timmar är inte en rehabiliterad människa eller ens nykter.

Du förutsätter dessutom att jag inte är Vegan, vilket du inte har en aning om. Det enda jag har sagt är att jag inte väljer en sida i debatten kött VS Vegan. Och slutligen upplever jag ditt inlägg offensivt, nästan anklagande, precis som den som jag först skrev till.

Hur som helst, önskar dig en trevlig dag :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

[moratjejen]
2018-11-26 11:45
#10

Vad har saken med att göra att man precis bestämt sig för att bli Vegan? Det jag menar är att det finns likadana människor på båda hållen köttätare och veganer. Tar inte föregivet av vad du äter för det har inte jag med att göra då man måste respektera vad andra äter. Menar på att man undviker att bli Vegan bara för man ogillar hur någon uttrycker sig.

Upp till toppen
Annons: