Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 765 ggr
Tant Grön
2018-11-13 10:52

Ris med arsenik

Såg nyss att halten arsenik i ris har ökat tyvärr mest i ekologiskt. Äter ni mycket ris? Själv har jag minskat, äter sällan ris numera. Det finns ju många andra alternativ, som också är bättre för miljön.

Annons:
Smultronfia
2018-11-13 10:56
#1

Ja jag drog ner på riset när de först kom ut med det för några år sedan. Tyvärr nåt som oftast inte kommer med är att om man tvättar riset och blött lägger det samt kokar i mycket vatten så blir man av med väldigt mycket. Utomlands tvättar man ju oftast riset väldigt noga. Men precis som du säger så finns det väldigt mycket alternativ idag och väldigt goda med. :)

Magi-cat
2018-11-13 10:58
#2

Häller man bort överflödigt kokvatten efteråt, lär man minska arsenikhalten till hälften.

Jag använder basmatiris (som lär ha haft bättre värden, i alla fall förr) och blötlägger det noga och häller av överflödigt vatten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2018-11-13 11:04
#3

Visste inte att det hjälper att tvätta. Jag tvättar det alltid och har gjort i många år. 

Undrar hur det kommer sig att det ökar och att det är mest i ekologikt?

Sindri
2018-11-13 11:14
#4

Jag slutade äta ris för många år sedan - det är inte ens gott och onyttigt av flera anledningar. (Julgröten är ett undantag)
Maken envisas med att äta, vi lägger i blöt och sköljer, men kokar inte med mycket vatten, för det blev som gröt.
En del  "experter" säger att det inte spelar någon roll heller.
Såna här smarta rissköljare hittade jag på min City Gross i 10-kronorslådan
https://www.ebay.ie/itm/Plastic-Rinse-Fruit-Vegetables-Basin-Wash-Rice-Sieve-Bowl-Drainer-Kitchen-Basket-/381404378371

Läste för länge sedan en undersökning om basmatiris och då hade Garants ekologiska basmati lägst halter arsenik.

Magi-cat
2018-11-13 11:19
#5

Riset tar upp arsenik ur jordarna. Kanske det ekologiska riset odlas mest på jordar med hög halt arsenik i berggrunden eller så har man tagit mer jord i bruk där arsenikhalten är hög.
Eller om odlingsmetoden skiljer sig åt och är ofördelaktig i det här avseendet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2018-11-13 11:26
#6

Vattnet kan ju innehålla arsenik och ris odlas ju mest i vatten. Det ökar nog då år efter år när nytt vatten förs på.

Annons:
starhawk
2018-11-13 11:45
#7

När jag flyttade hemifrån (föräldrarnas hem alltså) så lovade jag mig själv att aldrig mera ris! och på dom 40 år ungefär som jag levt sedan dess så har vi inte kokat ris en enda gång. Jag saknar det inte alls, aldrig tyckt om ris oavsett sort.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Magi-cat
2018-11-13 11:49
#8

Många människor på jorden har ris som sin huvudsakliga föda och de kan inte välja. För deras skulle måste riset vara så hälsosamt och oskadligt som möjligt.

Själv gillar jag f.ö. ris…🙂 Äter det flera gånger i veckan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2018-11-13 11:59
#9

Jag äter ris då och då, några gånger i veckan. Jag äter ju glutenfritt och ris är billigt. Men jag tvättar riset innan

l'm back

Namiko
2018-11-13 12:40
#10

Jag äter lika mycket ris som innan jag fick reda på arsenikhalten. Den enda skillnaden är att jag kokar riset i mycket vatten numera.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

sp0ngeb0b
2018-11-13 17:53
#11

Periodvis har jag ätit mycket ris eftersom det är billigt. Men nu brukar jag inte alls äta ris, delvis på grund av arseniken och delvis på grund av att jag föredrar andra alternativ för hälsans och miljöns skull. Även för min egen lathets skull: jag äter typ alltid grytor och jag är för lat för att koka ris också så jag brukar slänga ner potatis eller något i grytan för att göra den lite mer mäktig så jag slipper ha tillbehör.

[moratjejen]
2018-11-19 08:55
#12

Jag vet inte riktigt vad jag tror. Man äter ris i många länder dagligen och blir ordentligt gamla och har mindre sjukdommar. Så jagär nog delad. Men kokar alltid ris som pasta med massa vatten o buljongtärning, sedan sila bort vattnet. Mycket skit försvinner ju då, fattar inte att många kokar med så lite vatten som möjligt, känns så onödigt. Lärde mig det av en kompis från iran. Fast de kokar utan salt och har i gurkmeja o tror de röker riset också, gillar inte röksmaken på persiskt ris. Finns ju mathavre och matvete och har sett i turkiska och persiska influerade butiker ha "ris" gjord på vete. Ser ut som ris men är vete, durumvete kanske till och med.

Tant Grön
2018-11-19 10:49
#13

#12 Det kanske inte är arsenik i alla jordar i alla länder. Kanske är det ett nytt fenomen. Såg ett program på TV för några år sedan, minns inte vilket land det var, kanske Indien eller Pakistan, dom hade fått djupborrade brunnar som en svensk hjälporganisation ordnat. Så kom det fram att det var arsenik i vattnet. Dom hade att välja på att dricka smutsigt flodvatten, eller vattnet med arsenik. 😮

Vad jag tänkte är att om dom använder vatten från djupborrade brunnar till risfälten så kan arseniken komma därifrån. Arsenik lagras ju i kroppen, så man dör ju inte omedelbart. 

Som du skriver så finns det ju mycket annat man kan äta istället.

Såg en test på ris och Lidls ris hade inte arsenik, men då var det bekämpningsmedel i det istället.

Annons:
Magi-cat
2018-11-19 11:02
#14

 Besvärligt det där. 😢 Rent vatten och vatten utan gifter är så grundläggande…

https://www.svd.se/svenska-forskare-gor-giftigt-vatten-rent

Jag har läst någonstans att man på sina håll i Indien har starkt alkaliska jordar som gör att tungmetaller löses ut i vattnet.

Vi har ett val, men på många ställen på jorden har man inte det utan ris är basen i matlagningen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2018-11-19 11:17
#15

#14 En väldigt bra artikel.

[moratjejen]
2018-11-19 12:14
#16

Är ingen forskare eller expert. Men det finns ju arsenik naturligt i naturen också. Små mängder som är nästan mikroskopiska är väl inte så farligt, äter man varierat och liknande. Har aldrig hört talas om någon som dött av ris på grund av arsenik. Odlar lite annorlunda hemma, i stenull som har vatten under sig. Växer till sig ordentligt, speciellt sallad, kräver inte så mycket och finns en näring till och med på ikea man kan ha i för att de ska växa ännu bättre. Hydroponisk odling tror jag det heter.

SanningsTourettes
2018-11-19 22:15
#17

Jag äter nästan aldrig ris då jag inte mår bra av för mkt stärkelse.

Men att arsenik har ökat i ekologiskt ris är förmodligen bullshit! Ekologiskt ris odlas av många olika bönder i många olika länder över hela jorden. Det finns ingen logik eller sannolikhet i att arsenikhalten skulle ha ökat hos alla dessa bönder i alla dessa länder över hela jorden!

Det sprids väldigt mkt desinformation i syfte att smutskasta både vegetarisk och ekologisk mat, och skrämma oss och få oss att tappa motivationen att äta hälsosamt så vi fortsätter äta livsmedelsindustrins skräp.

Ät ekologiskt ris om ni känner för det och va inte orolig för arsenik. Vi behöver dessutom lite arsenik precis som vi behöver järn, magnesium m.m. Det är arsenik i all mat som innehåller mineraler, dvs framförallt linser, bönor, nötter, frön och korn. Vegetarisk mat gör oss dessutom mer motståndskraftig mot skadliga ämnen. Det är bara om det blir för mkt som det är farligt och jag tvivlar på att något livsmedel skulle innhålla sådana mängder om det inte odlas på ett ställe där det släppts ut från fabriker m.m. och det kan inte hända hos ALLA ekologiska bönder!!

Men man ska naturligtvis äta allting med måtta, så även ris.

En tumregel; kommer det en "nyhet" som skrämmer er från ekologisk eller vegetarisk mat så är det med största sannolikhet skrämselpropaganda som härstammar från livs- och läkemedelsindustrin, som skulle konka fullständigt om alla åt eko- veg- mat!!!

Var aldrig rädd för den mat vi är gjord för att äta, vad det än kommer för "nyheter"!! Vad är vi gjord för att äta? Grönsaker alla sorter (blom-, blad, stjälk-, frukt-, och rotgrönsaker), Frön med stort F (linser, bönor, nötter, frön och korn), och frukt och bär. Sen är vi även gjord för att äta insekter, och eventuellt ägg och smådjur men dessa sistnämnda är inte nödvändiga ur näringssynpunkt, därför väljer vi bort det av etiska skäl. (Döda djur när det inte är nödvändigt).

Vegetarisk och ekologisk mat är kärlek till er själva, naturen och djuren!! Va aldrig rädd för det!!

Upp till toppen
Annons: