Annons:
Etiketterreceptefterrättförrättgodis
Läst 829 ggr
[moratjejen]
11/19/18, 9:05 AM

Pepparkakor som är veganska.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde ett par pepparkakor som jag insåg är veganska. Så tänkte dela receptet. Har en dålig ugn så ha lite koll på tiden då den kan vara lite fel. 2 dl havregryn 3 msk olja 0.5 dl aquafaba eller vatten från bönor/ärtor 0.5 tsk kanel 0.5 tsk kardemumma 0.5 tsk ingefära 1 dl vatten 0.75 tsk bakpulver 1 krm salt Rosta havret i en stekpanna utan fett. Låt svalna och misa till ett mjöl. Blanda ihop alla ingredienser. Den ska vara fuktig och lätt, inte hård och kompakt för då lyfter den sig inte. Så tillsätt vattnet i omgångar. Ibland behövs mer ibland mindre. Den ska alltså inte vara rinnig. Klicka ut på bakplåtspapper 8 klickar. Grädda i cirka 20 minuter på 200 grader. Låt svalna.

Annons:
[moratjejen]
11/19/18, 9:07 AM
#1

Det är viktigt att havret rostas innan. Annars blir det grötpluttar och inga goda kakor. Originalreceptet är från krigstiden och där skulle mankoka lite vatten med stärkelsen men gick utmärkt med aquafaba och ett steg mindre. Går säkert ersätta med något annat. Äter inte ägg här så testade efter man i flera århört talas om aquafaba.

vendelay
11/19/18, 9:09 AM
#2

Spännande recept, tack för att du delade! Blev de goda? Smakar de som vanliga pepparkakor? :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[moratjejen]
11/19/18, 12:21 PM
#3

Har aldrig ätit vanliga pepparkakor då vi har celiaki i familjen där vi blir ordentligt sjuka så hållit mig undan. Brukade baka på bovete normalt. Men dessa smakar som…ja som vanliga tjocka krispiga kakor som bondkaka fast som pepparkaka. Äsch, vet inte hur jag ska förklara, de smakar pepparkaka i alla fall. 🤪😃 De går inte så bra att kavla ut tyvärr, men om man vill ha den riktigt tunna kan man klicka ut en tsk och trycka till med plastfolie för att få de tunna. Men tycker de går sönder lätt och blir oftast ojämna då.
Har även testat utan kryddorna och haft i lite vaniljpulver och hackad blockchoklad, vet inte om det är veganskt men stod ingenting konstigt på eldorados i alla fall. Blev som chocolate chip cookies.

vendelay
11/19/18, 1:12 PM
#4

Okej, låter awesome! Blockchoklad är veganskt om det inte innehåller mjölk.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[moratjejen]
11/19/18, 2:58 PM
#5

Men va bra, har lite dålig koll på vad som är i blockchoklad. Då kan jag tipsa om det, helt vetefri. Dock brukar vi vara noga med att köpa havre som är helt glutenfri, tydligen odlar man vete innan ibland och då kan det följa med lite av misstag.

[moratjejen]
11/21/18, 8:40 AM
#6

Oj, missat, det ska vara 1 dl socker i och 3 tsk olja inte msk. Försökte ändra men knappen som dyker upp när man går över inlägget har försvunnit märkligt nog.

Annons:
[moratjejen]
11/22/18, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Testade nu att ha i 1 tsk fett och tillsatte vatten en msk åt gången. När den blev formbar men inte för hård så gick det utmärkt att kavla ut fast med plastfolie på.

Upp till toppen
Annons: