Annons:
Etikettvegankost
Läst 592 ggr
[moratjejen]
11/22/18, 8:15 AM

tofu o tre saker till.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar göra tofu men haft uppehåll då vi inte sett sojabönor på ett tag eller till rimligt pris. Men nu finns det på Apotea med gratis frakt för 14 kronor 500g. Hade dock några hemma kvar från kung markatta. Gjorde först tofu, silade bort vassle och ska koka messmör på det, o sojabönormixen som blev klar gjorde jag en gul ost på. Köpte en ny tofupress då den gamla va sprucken. Den va dubbelt så stor så måste göra mer tofu nästa gång.

Annons:
[moratjejen]
11/22/18, 8:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Osten, messmör ett har jag inte kokat än, ska göra en sylta först. Tre grejer får man av att bara göra tofu. :)

[moratjejen]
11/22/18, 9:27 AM
#2

Inte den vackraste tofun. Behöver nya ostdukar vågar man köpa från wish? Har sett några få i stan men det är mest på hälsokost. Tyckte de fanns överallt förut. Handduk vågar jag inte använda på grund av tvättmedel o har testat o fick massa katthår på då vi har flera katter.

Smultronfia
11/22/18, 11:03 AM
#3

Kul att man kan göra så mycket av samma sak när man ändå gör en sak. Brukar själv försöka använda allt när jag gör saker. Blir jätte nyfiken på hur du gör messmör?

[moratjejen]
11/22/18, 11:58 AM
#4

Jag följer detta ultralätta recept: https://dalmatianmom.blogspot.com/2013/01/hemmagjort-messmor.html?m=1 Fast med vassle från tofu. Brukar få söta lite dock. Det tar ett par timmar o man bör köra fläkt på högsta o kanske öppna ett fönster.

[moratjejen]
11/22/18, 11:59 AM
#5

Dock bör man övervaka o röra lite då o då och slutet går det riktigt fort så sänker plattan till lågt för det bränner lite lättare än "vanlig vassle".

[moratjejen]
11/22/18, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Stekte tofun med tacokryddor. Så gott. :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: