Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1049 ggr
[moratjejen]
2018-11-25 08:39

Nu jädra anamma!

Nu upprepar jag mig lite men jag har bestämt mig för att nu bli Vegan, pratade med min sambo igår och vi är båda peppade på detta. Han ville det nog till och med mer än vad jag trodde. Vi brukar äta kyckling och ägg ibland, har ibs-magar båda två men röda linser som får blötläggas, gula ärtor och tofu/soja har märkligt nog gått bra. Har släktingar som har veteallergi så vi tar inte hem vete alls på grund av att vi inte vill att någon ska bli sjuk, vet inte riktigt heller om jag har det men alla mina syskon och mor har det. Så inte vågat chansa eller titta upp, tycker det är lite läskigt. Så har jag klarat mig rätt bra. Äter inte något med mjölk heller då magen brukar ge upp helt, säkert på grund av ibs.

Kyckling kan man nog ersätta med någon rotfrukt, men ägg!!! Hur ersätter man ägg? Aquafaba har vi testat men inte gått så bra. Älskar omelett och stekt ägg på morgonen. Finns det något alternativ? Gillar inte löst stekt tofu utan den brukar vi steka rätt hårt för konsistensen är lite sådär annars. 

Är det något som inte är veganskt som man tror är det? Grönsaksbuljong är den helt vegansk? Vad har de för fett i den i så fall som inte är från djur? Vad ska man steka i? Någon sa att det är någon vitamin i som kommer från djur, vilket djur är det ifrån? Vad är utan denna vitaminen?

Äter b12 då vi har problem med magen och gör att kroppen tar upp lite sämre, så det har vi koll på. Det står till och med Vegan på burken.

Annons:
dixieQ
2018-11-25 08:55
#1

Läs om Teff finns både korn gryn o som mjöl,den ersätter ägg vitaminmässigt,teffgröt är supergott o supernyttigt,innehåller oxå massa järn,kalcium o mineraler bla…

[moratjejen]
2018-11-25 09:16
#2

Teff är relativt dyrt här så använder havregryn som jag rostar och maler till mjöl. Ja teff är underbart, gjorde välling på det förut.

Men är just stekt ägg jag saknar.

Smultronfia
2018-11-25 12:11
#3

Jag brukar göra omelett på kikärtsmjöl. Blir lite nånting emellan pannkaka, omelett. Men med massa kryddor och nån god fyllning till så blir det väldigt gott. Man tar lika delar mjöl som vätska(vatten eller växtmjölk), vispa ihop med kryddor, häll i en varm panna och ha ett lock över. Locket gör att den blir lagad på båda sidorna samtidigt och man slipper vända på den.

sp0ngeb0b
2018-11-25 20:02
#4

Välkommen till veganvärlden! Ni kommer älska det.

Det finns många grejer som inte är veganska, men som man tycker borde vara det. Till exempel aromat och vissa andra kryddblandningar, många chipssorter, snabbnudlar, vissa mörka chokladsorter m.m. Jag har aldrig hittat grönsaksbuljong som inte är vegansk, vad de har för fett i det vet jag inte men det är ju bara att läsa på innehållsförpackningen. Även urtekrams umami-buljong är vegansk ifall det är intressant.

Du kan steka i alla vegetabiliska oljor och mjölkfritt margarin. Jag brukar använda rapsolja till stekning. Ibland margarin men jag brukar oftast inte ha det hemma.

Vitaminen du tänker på är D-vitamin, den kan utvinnas ur fårull. Om du beställer tabletterna online kan du på många sidor filtrera bort de icke-veganska produkterna och på så sätt bara få upp veganska D-vitamintabletter. En sak att vara uppmärksam på också är att D-vitamin ofta finns i andra produkter med, så som växtmjölk, margarin m.m. Då är det lite svårare att veta om det är veganskt eller inte, man får maila tillverkaren helt enkelt. Sen om det är vitaminkapslar kan de ibland vara gjorda av gelatin, vilket kan vara bra att veta.

Att ersätta ägg kan vara lite klurigt. I bakverk osv går det ofta bra att antingen skippa äggen, använda äggersättning eller ta t.ex. aquafaba, banan eller chiafrön beroende på vad det är för något. Majonnäs kan du göra av aquafaba och olja. Äggsmaken kan du få till med hjälp av något som heter svart salt, jag har aldrig själv smakat men det ska tydligen smaka ägg. Gillar du inte konsistensen på tofu kanske du kan testa silkestofu. Kan tänka mig att det borde funka att göra "äggröra" på. Smaksätt med svart salt och ta på lite gurkmeja för den gula färgens skull. Annars vet jag inte hur du ersätter ägg på bästa sätt - jag har aldrig gillat det så jag har inte brytt mig om att leta efter alternativ.

[moratjejen]
2018-11-25 21:37
#5

Jag gillar tofu som är välstekt eller griljerad men just som scramble tofu har jag aldrig gillat. Hittat lite recept på engelska sidor som man kan göra ätt med något som heter Heart Vegan Egg, men det är bara äggula och verkar vara dyr på de ställen den finns här i Sverige tyvärr. Fanns en till där de använde sojamjölk med något märkligt i som jag inte kunde förstå vad det var, sökte på det men hittade inte mycket men gissar på att det är samma som man använder när man gör tofu.

[moratjejen]
2018-11-27 09:02
#6

WOW, ser ut som ägg. Måste testa https://www.youtube.com/watch?v=XqoEyPw_vQ0 hittade också denna video https://www.youtube.com/watch?v=3JCq_1QQ8UE

Annons:
[moratjejen]
2018-12-02 10:09
#7

En liten uppdatering från min sida. Har ätit upp allt som varit kvar som inte är veganskt nu, kommer bara köpa in veganskt framöver. Känns på något sätt som att man har lite koll på saker men har märkt att det är mycket som man inte hört talas om tidigare som tempeh som är någon form av svamp med soja. Hittat flera recept som jag måste prova. Men tycker tyvärr att många recept kräver vete eller färdiga produkter vilket jag inte är ett så stort avgudade av. Visst kan jag tänka mig som jag läste i någon tråd att det kan vara bra till en början. Men nu känner jag att jag gärna tar på mig mer avancerat recept och lagar från grunden. Känns billigare och lättare.

sp0ngeb0b
2018-12-02 12:11
#8

#7 Härligt! Skönt att du har ätit upp allt det gamla nu. Tempeh tycker jag är väldigt gott men enda gången jag har lagat det själv blev det inte alls speciellt gott. Åt det mycket när jag var i indonesien och där var det supergott. Lite mer tuggigt än tofu, men ändå liknande användningsområden. Och jag är heller inte som du säger något fan av färdiga produkter - antar att du menar typ sojakött och liknande? Köper i princip aldrig det. Men det går väl oftast att byta mot bönor, eller göra egna bollar/biffar av bönor och grönsaker tänker jag.

[moratjejen]
2018-12-02 12:32
#9

Precis sojakött och och konstiga pålägg. Det enda undantaget är havre och sojamjölk som vi köper (vilket vi gör normalt också). Hittade ett recept på ärtfärsås som jag ska testa också. Låter jättegott och lätt att göra. Bara blötlägga, mala och koka med tomatsås. Låter rätt gott och ätit ärtlassagne på en restaurang i Borlänge och den var jättegod. De hade gjort den med kikärtspasta och hade någon veganost med spenat i men inte sett något recept på det förens någon vecka sedan.

[moratjejen]
2018-12-02 12:33
#10

Testade kikärtsomelett och det smakade lite för mycket kikärtor om det och inte alls så äggig. Tror inte jag kommer vänja mig. Vi brukar äta ett kikärtsbröd som görs på samma sett fast utan tomat och sånt i. Så vi får se.

Smultronfia
2018-12-02 15:09
#11

#10 kul att du prövade. Kryddade du upp den ordentligt? Samt hade någon god fyllning till? Att bara äta den som den är blir nog lite tråkigt. Man kan ha svart salt i om man vill ha lite mer ägg smak också.

[moratjejen]
2018-12-02 19:33
#12

#11. Jo jag kryddade men tror det blir lite svårt eftersom jag brukar göra bröd på precis samma sätt. Pratade med min sambo, vi testade tydligen svart salt för inte så länge sedan, trodde det var något örtsalt men var visst svart salt, det luktar lite möka och smakar ännu mer möka? Blev apkass i magen och den gjorde maten oätbar. Så den håller vi nog oss undan från.

Får hoppas heart vegg kommer ut med hela veganska ägg någon gång. Läste att Bill Gates skulle göra veganska ägg också.

Hittade en blogg med detta receptet kanske ska testa men sojamjöl måste man hitta då, men det finns säkert på apotea, inte hunnit kolla än. Man kanske kan göra scrable egg av det också.

Smultronfia
2018-12-03 11:20
#13

#12 ja det blir ju liksom nåt mitt emellan bröd, pannkaka, omelett. Svårt att göra om något till nåt annat. Svart salt är väl nåt man antingen gillar eller inte. Själv tycker jag inte om det alls eftersom jag inte alls kan med ägglukt eller smak men jag vet andra som gillar det jätte mycket. Jag tror dock att enklast egentligen är att inte försöka hitta något som ska efterlikna ägg utan istället försöka hitta något annat gott som frukost. För det är svårt att få något likadant och man blir lätt besviken. Finns så oerhört mycket annat gott man kan äta istället.

Annons:
[moratjejen]
2018-12-03 14:47
#14

Aha men det är inte bara till frukost utan även till maträtter, tänker på carbonara brukar vi ett stekt ägg på och till baconbitar vi gör av tofu i ugn och liknande. Vet inte vad som man ska ersätta med bara. För jag klarar inte av rå tofu dock annars hade det varit ett alternativ med heartly vegg på.

Upp till toppen
Annons: