Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 587 ggr
Nyvegan
11/26/18, 11:28 AM

Istället för smör i bakning?

Vad har ni istället för smör i bakning? Och smörkräm gör ni det med margarin?

Annons:
tlover
11/26/18, 11:38 AM
#1

Det beror på vad det är. Ofta går det att använda olja istället tex i mjuka kakor, bröd m.m Går inte det så använder jag mjölkfritt margarin

l'm back

[moratjejen]
11/26/18, 11:49 AM
#2

Bestämde oss för igår att bli Vegan. Fast vi äter inga mjölkgrejer. Har aldrig gjort. Vi bakar på jordnötssmör, margarin eller olja. Men nu är tydligen inte allt margarin veganskt då det är fårull i fick jag nyligen veta.

[moratjejen]
11/26/18, 11:49 AM
#3

Alltså något från fårull.

Nyvegan
11/26/18, 11:59 AM
#4

Jag använde t.ex kokosolja i en kladdkaka och den blev allt annat än kladdig trots minskad gräddningstid :/

Smultronfia
11/26/18, 2:14 PM
#5

Man får experimentera lite. Men kan tipsa om kakboken utan ägg och mjölk på Facebook. Man kan se utan att ha Facebook. Där lägger karolina tegelaar upp massor med recept. Vill man kan man köpa hennes böcker på kakboken.se

sp0ngeb0b
11/26/18, 4:54 PM
#6

Jag har alltid använt coops mjölkfria margarin, nu bakar jag i princip aldrig men jag har i alla fall gjort chokladbollar, tårtbottnar och kladdkaka av det och det har blivit bra. Kanske inte det godaste margarinet men jag är inte så kräsen. Annars finns något veganskt margarin från Milda (minns inte namnet) och ett från Carlshamn. De ska allihopa vara veganska vad jag vet.

Annons:
vendelay
11/26/18, 10:23 PM
#7

Jag använder alltid mjölkfritt margarin, oavsett om receptet är veganskt från början eller ej, och det har aldrig varit ett problem.

I vissa mjölkfria margariner kan det förekomma animaliskt D-vitamin (från fårull), men jag tror att det är ganska ovanligt. T.ex. Carlshamn och ICA har veganska mjölkfria bakmargarin, men det finns fler.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: