Annons:
Etiketthälsa
Läst 1550 ggr
Belleochteddie
2018-12-06 18:51

Skillnader på vitamin d?

Hejsan, vet inte om jag frågar detta i rätt grupp just nu men jag undrar vad som är skillnaden på vitamin d, d2, d3 osv. Jag letar efter ett bra tillskott att ta och vet inte vilken typ utav vitamin d jag ska ta.

Annons:
sp0ngeb0b
2018-12-06 19:47
#2

Jag var hos en dietist en gång pga besvär men snackade lite om min kost när jag ändå var där. Visade mina D2-tabletter (tror det var D2 iaf hehe) och hon undersökte saken och kom fram till att det inte spelade nån direkt roll vilken av dem man tog. Har för mig att veganska ofta är en annan typ än de ickeveganska. Men det spelar alltså ingen roll!

Sabah
2018-12-07 15:25
#4

Jag blev också förvirrad när jag för några år sedan skulle börja med D-vitamin, jag ringde till Apotea där jag skulle beställa och fick förklaringen att skillnaden på veganska (kallas ibland D2) och icke veganska är att de sistnämnda är utvunnet från fårull.


💖🧡💛💚💙💜

Smultronfia
2018-12-07 15:29
#5

Förut var skillnaden att d2 var veganskt och d3 icke veganskt. Men nu har man kunnat få fram veganskt d3 också. Men det som är veganska har tydlig märkning där det står Vegan på. Så gå efter det. Det är även detta som gör att visa vegetabiliska margarin inte är veganska då de haft icke vegansk är det vitamin i. Ja d3 som är icke veganskt kommer från fettet i från fårull.

Belleochteddie
2018-12-08 14:17
#6

Jag upptäckte de med fårullen när jag googlade vitamin D, fy satan vad äckligt! Men så det spelar inte så stor roll vilken vitamin D jag tar?

Annons:
Smultronfia
2018-12-08 15:56
#7

#6 nej så länge de är veganska så spelar det ingen större roll om det är d2 eller d3. Tror att d3 kanske tas upp lite bättre men är inte hundra på det. Men med tanke på att de oftast innehåller mycket mer än vad man behöver per dag så brukar spelar det ingen roll.

Namiko
2018-12-10 19:11
#8

Skillnaden är att D2 måste omvandlas till D3 (som är den aktiva formen) i kroppen, medan D3 kan användas av kroppen direkt. Men det går bra att ta vilket som. Man får dock kolla vilken mängd det är i tabletterna eftersom många tillskott, speciellt dom jag sett med icke-vegansk D-vitamin, ofta har alldeles för låg dos. 3000-4000 IE per dag är lagom. Själv äter jag D3 från Helhetshälsa som länkats i #1

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

sp0ngeb0b
2018-12-10 20:34
#9

Jag kollade precis på min burk efter att ha läst #8. Det är D2 från Helhetshälsa, innehåller 3000 IE, 75ug vilket är 1500% av RDI. Tycker det är knäppt att det är så hög procent av rekommenderat dagligt intag om nu den dosen är lagom. Det är ju rätt vilseledande. Obs, jag säger inte emot dig #8, ifrågasätter bara märkningen.

Namiko
2018-12-10 23:08
#10

#9 Det är rekommendationerna som är utdaterade. Rekommendationen ligger på en nivå för att undvika brist, inte för optimal hälsa.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[vegan76]
2018-12-11 19:09
#11

Den där holistic kan jag få diarré av. Men vet flera som äter den utan några problem. Nu äter jag någon med orange lock. Minns inte namnet för jag fyller på fina medicinglassburkar som de hade förr på apoteket.

Upp till toppen
Annons: