Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 812 ggr
vendelay
2018-12-13 00:08

Varför har folk så skeva fördomar om veganism?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några av de vanligaste argumenten som jag hör mot veganism är så absurt korkade (ursäkta, men läs klart så kommer ni förstå) att jag inte ens vet vad jag ska svara så jag tänkte göra ett försök här.

1. Jag blir inte mätt på vegetarisk mat.
ÄT MER?! Hur har du ens överlevt till idag om du inte vet att du ska äta om du är hungrig???

2. Men växter har ju känslor ocksåååååå.
Menar du på fullaste allvar att det är samma grej att hoppa på en gräsmatta och att stampa på en hund eller gris? Och om du nu anser att det är samma sak, så dödar du färre växter om du väljer veganskt så you're not making any sense.

3. Jag vet inte vad som går att äta.
Detta kommer komma som en chock, men det finns någonting som heter GOOGLE och där kan en få svar på bokstavligen alla frågor i hela världen.

4. Okej, fast om ingen äter upp korna så kommer ju de ta över världen.
Är du seriös? Om ingen äter korna kommer ingen föda upp korna. Ingen ko är intresserad av att ta över världen, lugna ner dig.

5. Så du tycker att lejon ska bli veganer?!
Är du ett lejon? Nä? VAD ÄR DITT PROBLEM DÅ?

Jag fattar att frågorna inte kommer av dumhet utan därför att de flesta helt enkelt aldrig funderat över om en bör äta djur och därför slänger en bara ur sig det första som dyker upp i skallen men det är okej att säga "oj, jag har aldrig tänkt på detta, vill du berätta lite så jag kan skapa mig en uppfattning?" eller bara gå hem och googla själv. Det är inte så svårt att googla. Och om du tycker att det är svårt att googla så hjälper jag dig jättegärna, just let me know ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Lona
2018-12-13 07:46
#1

Får jag som icke-vegan ge lite input? Det är väl som med så mycket annat, de som hörs mest märks mest. Med andra ord, de "köttisar" som veganer främst lägger märke till är de som kommer med idiotiska argument - och gärna slänger sig med dem på sociala medier. På motsvarande sätt är det "militanta veganer" som märks mest när de å sin sida inte är så öppna för en vettig diskussion utan ibland kommer med inte så rimliga skäl heller. Med andra ord, de icke-veganer som kan tänka sig att lyssna och ta till sig något blir överkörda från BÅDA håll och detsamma gäller veganer som på ett juste sätt vill diskutera och lära ut. De veganer som sysslar med tex minkutsläpp får mest utrymme och väcker motstånd trots att de allra flesta personer i Sverige faktiskt är mot pälsfarmning. Jag vet att de flesta veganer inte tycker att det är rätt väg att gå, men de märks liksom inte. Jämför med vargdebatten, det är minst lika inflammerat där. Sen tror jag absolut att det ligger en hel del dåligt samvete och gnager hos icke-veganer. De VET att köttindustrin inte är bra, på många sätt. Även om de faktiskt kan tänka sig att använda och utnyttja djur om det görs på ett "juste sätt" så går de ändå till Icas köttdisk. Där tror jag dessutom att veganer borde sätta in stöten! Inte att få folk att konvertera till veganer över en natt utan ha en långsiktig plan. Att propagera för MINDRE köttätande, att djuren ska ha det bättre och så vidare, att utnyttjandet av djur på sikt minskar och att folk ändrar uppfattning gradvis. På så sätt hinner även marknaden med: djurantalet minskar, det kommer fler alternativa produkter mm. För face it; folk är lata. Om det är lika lätt att handla veganskt som att handla "traditionell mat" så skulle förmodligen fler göra det, åtminstone ibland. Likaså om de fick lättfattlig information serverad på ett positivt sätt - kanske kurser i att laga vegansk mat? Att googla är alltså för jobbigt… Jag tror också att matindustrin är där man som Vegan ska lägga störst kraft. Att många veganer tex tycker att det är utnyttjande med sällskapsdjur och att hundar ska äta veganskt - då slår folk bakut. Likaså om man jämför med Förintelsen. Människor har ätit och använt djur i tiotusentals år, det tar tid att ändra på! Jag är medveten om att jag har generaliserat rätt rejält i min text, men det är så här jag TROR att många icke-veganer resonerar och även tänker lite omedvetet. Tillägg; Cirkus och djurparker samt idiotiska turistattraktioner utomlands är också områden där folk börjar ändra uppfattning. Pusha på där med, med vettig information!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2018-12-13 08:17
#2

En grej till; en grupp som verkligen är i en klass för sig är jägarna. Jag tycker visserligen att VISSA TYPER av jakt är ok, men har svårt med offerkoftan som nästan alla jägare kör med. De får det att låta som att det är en uppoffring att jaga, att de nästan motvilligt gör djuren, naturen och samhället en tjänst. Lustjakt existerar inte enligt dem. Varför inte lika gärna erkänna att de tycker att det är j*kligt kul med jakt och att "nedlägga ett byte"? Ytterst få jägare är beredda att tex erkänna det i sociala medier men det räcker med att ögna igenom en jakttidning för att se att det stämmer. Varför arrangera snordyra jaktresor (med vidhängande reportage), föda upp och sätta ut fågel för jakt (som rätt ofta inte ens äts upp) för bratsen från Stockholm att skjuta på och varför stå i kö och betala dyra pengar för att komma med i ett jaktlag om det inte vore för nöjes skull? Är det för att "hjälpa djuren" som jägarna räknar ner dagarna och går man ur huse så fort jaktsäsongen börjar? Det FINNS skjutbanor och varför inte beväpna sig med en kamera och gå ut i skog och mark? (Kika in på Foto.ifokus, DÄR kan man snacka om fullträffar!) Näe, ni jägare, ta av er offerkoftan och stå för det ni gör!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tlover
2018-12-13 09:24
#3

Alternativ till nummer 1 är att äta mer fett/protein (vissa tror ju att vegansk mat är pasta och ketchup)

l'm back

Namiko
2018-12-14 12:29
#4

#3 Precis, jag får så ofta höra att "Jag blir inte mätt om jag inte har skinka på mackan till frukost" och liknande argument som innebär att dom tar bort istället för att ersätta. Men vill ju bara sucka och skaka på huvudet åt dom, Klart att dom går hungriga om dom äter mindre mat. Om dom istället ersatte skinkan och osten mot hummus och avokado eller valfritt annat veganskt alternativ (som vegansk ost och nån skinkimitation) så slipper dom gå hungriga.

Ett annat problem med det hela är att mycket vegansk mat är nyttigare och ger inte det där matkomat som många verkar missta för mättnadskänsla idag. Dom tror att dom inte är mätta för att dom inte känner sig slöa och dåsiga med en stor klump i magen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

DesK
2018-12-16 20:26
#5

Vendelay, vilka träffsäkra och helt suveräna svar 😃 …… fast jag är ett lejon 😎😎😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: