Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 669 ggr
Tant Grön
2018-12-18 16:54

Önskar tips på vegansk nyårsmat

Vegansk och vegetarisk julmat är ju lätt att hitta många recept till, men vad skall man laga till nyår?

Annons:
Sarafiaklara
2018-12-19 01:07
#1

Är inte Vegan men har lite tips. Förrätt: Småplock som en gillar, ex. oliver, veganska vindolmar, bruchetta, röror som ex. hummus eller vegansk skagenröra. Huvudrätt: Svamrisotto. Blir extra god om en gör en egen buljong på rostade grönsaker. Det finns också olivolja smaksatt med Karl-Johansvamp som ger god smak till svampröra. Lite stekt rödlök (jag brukar köpa en liten rödlök och skära i hela ringat, ser snyggt ut) och lite egengjord basilikaolja blir gott och dekorativt på risotton. Efterrätt: chokladmousse på avokado med björnbärscoulis och krossade kanderade hasselnötter. Alternativt exotisk fruktsallad (med typ mango, ananas, passionsfrukt, physalis) som får ligga i en lag gjord på mousserat sött vin kryddat med vanilj eller saffran. Servera med glass.

[vegan76]
2018-12-19 09:03
#2

Plockmat, ugnsgrillade grönsaker och god sås till ska vi äta med några röror och hemmabakat bröd och nacoschips.

Tant Grön
2018-12-19 09:12
#3

Tack för många bra tips. Fruktsalladen skall jag absolut göra. Antar att det är vitt vin det skall vara?  Plockmat och röror var en bra idé. 🙂

[vegan76]
2018-12-19 21:41
#4

Rose eller bubbel funkar finfint och för de yngre funkar ju pomac.

Sarafiaklara
2018-12-19 22:13
#5

#3 Kan nig funka med vissa röda viner också men jag skulle nog prova med ett vitt bubbligt. Alkoholfritt funkar nog lika bra och bara vatten blandat med socker och vanilj eller saffran funkar nog också. Jag brukar göra ett slags foccaciabröd som är väldigt enkelt. Började som ett Jamie Oliver recept men jag har fördärvat det över åren så jag tror inte det får kallas foccacia längre 😜 Går att dubbla receptet om man vill ha ett högt bröd mer som riktig foccacia. Recept: 5dl vatten 30g jäst 1/2 dl olivolja (går att byta mot annan olja) salt (jag brukar bara ha i lite och sen smaka på degen om den är salt nog) vetemjöl (minst 6dl) Blanda vatten (37˚) med jästen. Blanda sedan i olivolja och salt. Rör i mjöl tills det blir en kladdig men sammanhållande deg. Olja en plåt med höga kanter. Tryck ut degen i plåten och ringla olivolja över degen. Låt jäsa under bakduk i 30min. Tryck ut degen igen så att den täcker plåten. Grädda i mitten i ugnen i 225˚ tills brödet fått en fast skorpa och börjat få färg. Det är jättegott att ha på havssalt och trycka ner oliver i degen innan gräddning.

Upp till toppen
Annons: