Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 705 ggr
Kashii
2019-01-17 11:58

Födelsedagsfest

Jag fyller 30 i år och ska fira med grillning osv om väder tillåter och det inte råder eldningsförbud igen. Nu till min fråga. Min syster är multiallergiker, så hon tål bl.a inte mjölprotein, kakao, nötter eller jordgubbar. Tänkte höra mig för här om ni kan tipsa om plockmat/festmat, snittar, efterrätter osv. Eller om ni iaf kan ge mig rätt riktning, då jag själv inte är så bevandrad i dessa skogar. Har NoEgg hemma iaf :) Tack på förhand

Annons:
Noctis
2019-01-20 00:24
#1

Tacos fungerar ju alltid! Det är gott och festligt.

Sarafiaklara
2019-01-20 17:32
#2

Olika röror som hummus, tapenade och baba ganoush med ett gott bröd till är mumsigt. Svarta och gröna oliver blandade i olja med olika örter (går att köpa stora burkar med oliver och bönor på ex. City Gross).

Smultronfia
2019-01-20 18:14
#3

Kolla gärna in vegomagasinet.se och javligtgott.se samt vegania.net för att få alla möjliga olika idéer. Men till snittar fungerar ju som sagts innan olika bönröror på tex kex eller att doppa grönsaker i. Man kan köpa tapanade färdig och sen ha på smördeg som man sen rullar ihop och skär ut och lägger ut på bakplåtspapper och in i ugnen. Fruktfat är alltid gott med blandade frukter som hon tål. Paj är också enkelt och kan ätas med sallad. Går att göra på både tofu eller kikärtsmjöl istället för äggstanning. Finns färdiga marinerade tzay spett i frysdisken på Ica som är goda att steka/grilla och ha tex potatissallad till eller en god sallad m.m. Man kan köpa vegansk ost och skära i kuber och ha ihop med tex mini tomat eller nåt för att göra en sån där klassisk grej. Tångcaviar, oatly créme Fraiche, hackad rödlök, salt o peppar. Perfekt på nåt grovt bröd eller i avocado halvor, eller potatis halvor, även till bakad potatis. Hoppas du kan få lite idéer. Bara fråga om du vill ha mer tips eller undrar om något. Lycka till!

sp0ngeb0b
2019-02-05 11:21
#4

Du kan göra goda röror, t.ex. hummus, bönröra, baba ganoush. Gott med olika smaksättningar såsom vitlök, soltorkade tomater, grillad paprika eller örter. Så kan du ha något gott bröd, kex och/eller grönsaksstavar till. Du kan även göra någon god bönsallad eller marinerade bönor. Små burgare eller spett, t.ex. tzayspett som någon nämnde är väldigt gott, eller grönsaksspett.

Upp till toppen
Annons: