Annons:
Etikettvegankost
Läst 2462 ggr
ZeldaoZorro
2019-01-22 12:48

magproblem

Har varit Vegetarian i över 20 år o är nu nästan Vegan. Har så stora problem m gaser o trög mage. Det är fruktansvärt jobbigt. Känns som att jag provat det mesta från apoteket o jag äter probiotika varje dag, men inget hjälper. Strör vetekli eller fiberhusk över sohayoghurten eller gröten på morgonen. Känns inte som att det riktigt spelar nån roll vad jag äter heller, även om jag märker att gaserna blir värre av sojaprodukter, bönor o linser. Men det är ju typ det jag lever på! Har också ett yrke där jag träffar mycket folk varje dag så detta är verkligen ett stort problem för mej. Tvingas också spinga på toa ofta eftersom det känns som att jag är bajsnödig typ hela tiden, men har ju inte riktigt tid m detta… Orkar inte ha det så här längre. Sist testade jag nåt jag skulle dricka för trög mage fr apoteket men då blev det bara ännu värre! Lagt ut en smärre förmögenhet på olika magmediciner! 😫

Annons:
Sindri
2019-01-22 12:58
#1

Har du testat kokosolja? Brukar funka bra för många. Ta en tsk i kaffe eller te till en början, öka sedan sakta.
Magnesium kan hjälpa en del mot förstoppning.
Mot gaser kan du testa te på fänkålsfrön.

Ett annat tips kan vara att dra ner på bröd. Testa helt utan en dag och se om det hjälper. Socker, mjöl, jäst och bönor och sånt jäser ihop till en fin deg i tarmarna.
Om du köper probiotika och annat på apotek kan du vara övertygad om att det inte hjälper särskilt mycket. Och skippa totalt sånt som Proviva - bara socker som ger ännu mer problem.

Testa att syra vitkål, morötter och annat, bra för bakteriefloran.

Smultronfia
2019-01-22 14:31
#2

Hur är det med vätska? En vegansk kost innehåller mycket fibrer och om man inte dricker tillräckligt med vatten så kan det bli problem.

Antev
2019-01-29 23:04
#3

För lågt fettintag kan ge gaser och orolig mage testa att öka intaget av tex olivolja 

Gör du ofta smoothies ? och i så fall använder du mycket Spirulina eller Chlorella ?det kan orsaka förstoppning och gaser i stor mängd eller dagligt intag.

jag minns när jag gjorde smoothies varje dag fick jag mycket problem med förstoppning och gaser m.m. så testa sluta helt med det ett tag och se.

i värsta fall kan du lida av "Sibo" eller anndra magproblem jag rekommenderar dig att se detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=0sxKa6wedBk det går såklart att bota men det bästa som han rekommenderar är att testa magbakterierna med ett så kallat Stool test för att se vad man har för eventuell obalans i magen och därifrån fixa det tillsammans med en nutritionist exempelvis.

Upp till toppen
Annons: