hälsa

B12 Problem / Ont, obehag i fötter

2019-01-29 22:36 #0 av: Antev

Hej jag är ny här och har varit vegan i 1, ½ år

Jag vet inte vart jag ska vända mig när det gäller detta. Har stött på problem under vegankostens gång.

Jag och min flickvän som numera är mitt ex blev veganer över en natt efter dokumentärerna "What the Health" och "Cowspiracy".

Det kändes underbart till en början jag älskade allt var veganism innebär det etiska, hälsan m.m.

Efter ett tag så stötte min flickvän på problem då hon inte åt ordentligt eller tog ordentligt med b12 vi tog ungefär ynka 500µg b12 per vecka + berikade livsmedel till en början.

För jag trodde inte det skulle vara så viktigt tidigt in i dieten. Det ledde tyvärr till att tjejen fick nervskador/ont i fötterna efter 6 månader och äter numera piller mot det.  

det började med att hon tyckte fötterna kändes obehagliga, efter ca 2 veckor börjar hon känna en brännande och öm känsla som smygande ökade till en smärta som tillslut fick läkare att skriva ut smärtstillande som nu fungerar men minns ej namnet på de.

Precis när hon börja få symptomen misstänkte jag b12 så vi ökade intaget av  B12  till ca 2500-3000µg per vecka. Därav visade inte blodprovet någon brist på B12  eller något annat när vi väl besökte läkare, antagligen pga ökningen. men vi besökte läkare flera ggr och ingen kunde svara på vad det var (antagligen för att de inte kunde koppla det till b12 pga ökningen) 

Nu har även jag börja känna av samma symptom så jag har ökat ännu mer (till ca 5000-6000µg) och symptomen har minskat. Jag tänkte att jag ska in och ta blodprov för att se men jag antar att det inte kommer visa ngt eftersom jag har ett högt intag just nu. Men jag kommer såklart göra det ändå.

jag har även frågat på ett engelskt forum och någon gissar på att detta  handlar om "Polyneuropathy" men det var bara en gissning men är nog ganska säkert nerv-relaterat eftersom B12 bidrar till nervsystemets normala funktion. 

Har någon hört talas om något liknande ? 

Vad bör jag göra utöver att ta blodprov ? 

Anmäl
2019-01-29 23:15 #1 av: Antev

Kan tillägga att detta är B12 tillskotten jag använder. 

https://www.bodystore.com/vitamin-b12-1000-mcg-60-kapslar

https://www.apotea.se/great-earth-b-12-sublingual-500-mcg-60-tabletter

Anmäl
2019-01-31 23:08 #2 av: Antev

Här var det inte aktivt men jag är envis och uppdaterar ändå Glad jag har tagit blodprov och rådfrågat en vegansk nutritionist och hon svarade följande:

"Hej!

Tack för ditt mail. Det är väldigt ovanligt att akut B12-brist uppstår redan efter 1,5 år då vi har ett B12-lager i levern som brukar räcka längre än så. Men det kan givetvis hända och då är en av de första sakerna som händer att de perifera nerverna bryts ner. Det är det skyddande lagret av myelin runt nerverna som bryts ner och upptäcks inte bristen i tid kan nervskadorna bli bestående. Dålig balans och dåligt minne är andra tecken på B12-brist.

Du bör omgående boka tid hos läkare för att få hjälp med dina besvär. Vid akut B12-brist som har givit neuropati brukar B12-injektioner ges i några veckor för att snabbt för upp plasmanivåerna av B12. När du går till läkaren är det viktigt att du berättar hela din historia och vilka symptom du har upplevt så att läkaren kan ställa korrekt anamnes. Neuropatin undersöks i ett tidigt stadium genom att göra en nervstatus (undersöka hur bra de perifera nerverna fungerar). Är neuropatin omfattande kan andra undersökningar behövas. 

Om du får B12-brist trots intag av B12 dagligen kan du ha problem med absorptionen i tarmen. Då kommer du att behöva ta högdos B12 (1000-2000 ug) dagligen resten av livet. "

så frågan är ju om det ens har med B12 att göra. väntar nu på vad proverna har att säga först.  

jag tänkte som så att jag fortsätter uppdatera här om det nu är vegankost relaterat så kan det ju alltid hjälpa andra om dokumentation och svar finns här Får idé

Anmäl
2019-02-01 12:19 #3 av: Zero

Av det jag har läst så är  cyanokobalamin säkrare  än  methylkobalamin  när det gäller hållbarhet. Det var något om att  methylkobalamin försämrades över tid. Googla  antar jag :) Försökte hitta länken jag läst tidigare som var jättebra med referenser till många studier men hittar den inte)

Innan jag läste det tog jag just menthylkobalamin och gör fortfarande men kommer  nog att byta till solgar 1000ug cyanokobalamin  för att jag är nojig ;)

Det finns för och nackdelar med båda.

Anmäl
2019-02-01 20:42 #4 av: Antev

Jo det har jag hört faktiskt den sublingual tabletten jag tar innehåller både cyanokobalamin,  methylkobalamin  :)

har även fått höra att man behöver högre intag av methylkobalamin än cyanokobalamin då det är mer potent.

Anmäl
2019-02-01 23:26 #5 av: Zero

Verkar som att det är lite individuellt vad jag kan minnas. Någonting om att några individer inte helt kan ta upp cyanokobalamin. Tror kanske att det kan vara bra att varva det om man inte gör några djupgående tester eller så :)

Anmäl
2019-02-02 01:58 #6 av: Antev

detta klipp är intressant 

https://www.youtube.com/watch?v=silhfIirJ3Y

"Firstly you need to ensure you have B12 levels are in the range of 600ng/l or above. The reason for this is there is not enough circulating B12 in your tissues, or enough serum folate, then a troublesome molecule called homocysteine is able to build up."

" I always recommend that people test for b12, homocysteine and serum folate at the same time because it gives you a true picture of what’s actually happening in your body. Your homocysteine score will tell you if your B12 and folate levels are adequate and vice versa. Testing for just B12 will not give you a true picture"

Här står lite mer om B12 och homocysteine.

https://veganhealth.org/should-i-get-my-b12-status-tested/

det verkar vara väldigt viktigt att testa sina homocysteine och serum folate nivåer ocskå men vart kan man göra det ? Funderar

Anmäl
2019-02-04 15:47 #7 av: Zero

Ingen aning men folat testas ju i regel vid större tester. Har haft brist på just det innan jag var vegan. Fråga din vårdcentral om hur de säkerställer eventuell brist.

Anmäl
2019-02-07 21:03 #8 av: Antev

fick resultaten idag testades järn,  Folsyra (folat?),  B12 och alla nivåer var tydligen normala men stod ju endast i text istället för att få se nivåerna vilket var lite tråkigt.

kan ju som sagt vara för att jag ökat b12 intaget vid första symptomen men kan ju också vara något annat. 

Anmäl
2019-02-13 20:54 #9 av: Antev

Efter en tid med ökat intag av B12 + Alg omega 3 har symptomen nu försvunnit nästan helt och jag är mycket piggare så kan mycket väl ha varit B12 trots allt.

Har gjort hälsokontroll hos Werlabs och fått mina reslutat man kan se här:

https://journal.werlabs.se/?fbclid=IwAR0K6zZhXd7D1hb7qqtsDTt5ugWF_4GnPJ_urr-sgb4VrnsYwFKIpLVG9Pc#!/shared/105596

allt ligger bra vilket var skönt att få veta. Skrattar

frågan kvarstår dock om mina symptom var relaterat till B12 eftersom jag tyvärr inte tog några blodprov innan jag ökade mitt intag. men eftersom symptomen nu nästan försvunnit helt verkar det så. 

med andra ord slarva inte med B12 !! och var inte rädda att ta för mycket då det ej går att överdosera om någon har liknande symtom ! Tummen upp

Anmäl
2019-02-25 17:17 #10 av: Noctis

Ät b12, jag har själv fått en nervskada i ena knävecket som ledde till droppfot under 2 perioder av mitt liv. Idag har jag ingen droppfot men den är svagare och ömmar tillofrån dagligen (fotryggen) och jag har nedsatt balans på den. Så var noga. 

Nervskador är inget att leka med. Jag slarvade en sommar that´s it. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.