Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

Gravid + precis blivit vegan

2019-02-12 16:23 #0 av: Saranda87

Hej!

Jag och min man bestämde oss för att bli veganer och vi är inne på vår andra dag.

Jag har två frågor:

1) När jag berättar till folk om detta beslut får jag med en gång reaktionen- men du är ju gravid? Det är väl inte bra! Bör ja tänka över detta beslut en gång till eller? Blir lite orolig över att jag eventuellt påverkar min graviditet!

2) Nu inne på andra dagen känner jag lite yrsel. Är detta en normal omställningseffekt? Hur länge brukar det hålla i sig?

Tack!!

Anmäl
2019-02-12 16:47 #1 av: Smultronfia

Att vara vegan och gravid är inga problem alls. Men du bör se till att du äter tillräckligt och dricker mycket. Det är lätt att man i början äter för lite mat än vad som behövs. Speciellt kolhydrater. Animalisk mat innehåller fler kalorier per gram än växtbaserad mat. Detta gör att du måste äta mer för att få i dig samma mängd kalorier.

Rekommenderar dig att läsa på ordentligt så du känner dig mer bekväm med frågor från andra samt för att du ska vara trygg i ditt beslut.

Här kommer lite lästips:
Grön mat för gravida och barnfamiljer
Av Åsa Strindlund och Elisabeth Kylberg

https://nutritionfacts.org
Sök på pregnancy för att få upp både videos och artiklar.

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/vegetarisk-mat-for-vuxna

Lycka till och var inte rädd för att ställa frågor här.

Anmäl
2019-02-13 09:27 #2 av: Saranda87

Tack snälla för återkopplingen! Guld värt!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.