Annons:
Etikettvegankost
Läst 1297 ggr
Saranda87
2019-02-12 16:23

Gravid + precis blivit vegan

Hej!

Jag och min man bestämde oss för att bli veganer och vi är inne på vår andra dag.

Jag har två frågor:

1) När jag berättar till folk om detta beslut får jag med en gång reaktionen- men du är ju gravid? Det är väl inte bra! Bör ja tänka över detta beslut en gång till eller? Blir lite orolig över att jag eventuellt påverkar min graviditet!

2) Nu inne på andra dagen känner jag lite yrsel. Är detta en normal omställningseffekt? Hur länge brukar det hålla i sig?

Tack!!

Annons:
Smultronfia
2019-02-12 16:47
#1

Att vara Vegan och gravid är inga problem alls. Men du bör se till att du äter tillräckligt och dricker mycket. Det är lätt att man i början äter för lite mat än vad som behövs. Speciellt kolhydrater. Animalisk mat innehåller fler kalorier per gram än växtbaserad mat. Detta gör att du måste äta mer för att få i dig samma mängd kalorier. Rekommenderar dig att läsa på ordentligt så du känner dig mer bekväm med frågor från andra samt för att du ska vara trygg i ditt beslut. Här kommer lite lästips: Grön mat för gravida och barnfamiljer Av Åsa Strindlund och Elisabeth Kylberg https://nutritionfacts.org Sök på pregnancy för att få upp både videos och artiklar. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/vegetarisk-mat-for-vuxna Lycka till och var inte rädd för att ställa frågor här.

Saranda87
2019-02-13 09:27
#2

Tack snälla för återkopplingen! Guld värt!

forgetflower
2019-04-29 16:35
#3

Jag är inte Vegan men har varit i många år och jag ska vara ärlig och säga att jag skulle inte gått från standard allätar-diet till vegansk diet om jag vore du. Detta för att, i alla fall för mig, tog det lång tid att lära sig om hur man får i sig en balanserad kost med all näring som behövs på en vegansk diet. Jag hade till och med brist i vitamin D, Kalcium och B12 i början. Därför tycker jag inte du ska göra det nu under denna viktiga tid när du inte bara ska få näring till dig själv men även till en annan utvecklande människa. Läs på om veganism istället och ät delvis veganskt kanske och sedan tar du steget efter du varit gravid?

Chimi
2019-05-07 11:15
#4

Vad åt du innan du började äta helvegetariskt? Om det är en stor omställning från innan och du tycker att det är svårt att laga vegansk mat, inte vet vilken mat det finns mkt järn i etc så är det kanske lite krångligare. Men det är inga problem att vara Vegan när du är gravid. Jag har haft bra jättebra hb och och bra järnvärde hittills. Smidigt också, behöver ju inte tänka på vad man inte kan äta som gravid då det endast är alkohol man behöver undvika.

Kimda
2019-05-26 01:06
#5

Vad är viktigast? Barnet eller ert plötsliga beslut att bli veganer?

koppargaller
2019-05-26 10:52
#6

#4 Knappast riktigt sant, finns annat som skall undvikas.

Annons:
Gen
2019-05-26 12:31
#7

#5 Hur tänker du att det skulle finnas en motsättning här?

#0 Nu var det ju ett tag sedan du skrev inlägget, hur går det? 

Jag förstår att du möter starka reaktioner på detta då ämnet engagerar. Mat är tätt kopplat till vår överlevnad och det är naturligt att många har starka känslor kring det, i synnerhet när det gäller små barn. Då kan det vara bra att veta att den samlade forskningen är enig om att det går bra att äta helvegetariskt i livets alla skeenden, också när man är gravid.

Här kan du också läsa om olika saker att tänka på för en näringsriktig kost för gravida: 

http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/vegansk-kost-naringsriktig-for-gravida-och-barn-guide-till-vardgivare/

Sen kan det ju vara så som många är inne på att du får anpassa övergången efter dina förutsättningar. Om du är allergisk mot vissa livsmedel exempelvis kan du behöva tänka mer på hur du balanserar kosten. Det kan också ta tid för bakteriefloran tarmsystemet att anpassa sig, vilket under en övergångsperiod kan göra dig orolig i magen vilket också kan påverka näringsupptaget - så rådet om att inte äta så att du mår dåligt stämmer jag såklart också in i.

Chimi
2019-06-13 21:47
#8

#6 såklart, men förutom uppenbara saker som till exempel arsenik har jag inte hittat något varken i informationen jag fått av barnmorskan eller på livsmedelsverkets sida. Vad tänkte du på?

Kimda
2019-06-14 14:49
#9

#7 Jag hade inte sett någon motsättning i detta fallet om paret vore erfarna veganer. Att punkt nr1 handlar om vad folk tycker, och inte om måendet, gör mig något oroad. Bra att ts får länkar, men borde paret inte redan innan beslutet att bli veganer ha studerat vegankost/graviditet och därmed haft kännedom om dessa länkars innehåll? Jag förstår inte att du inte ser någon blinkande varningslampa.

Gen
2019-06-15 01:51
#10

#9 min erfarenhet är att man inte avlider omgående av att avstå animaliska produkter :)

Kimda
2019-06-15 12:32
#12

#10 Det krävs varken erfarenhet eller hög intelligens för att förstå det. En graviditet är längre än "omgående"!

Gen
2019-06-15 17:57
#13

#12 låter som att vi nu är överens om att det inte finns någon plötslig fara. Personen håller ju på att sätta sig in - ansvarsfullt tycker jag. För barnet, för djuren, för planeten, för hälsan.

Annons:
Kimda
2019-06-16 01:20
#14

#13 "Extremister och dårar VET vad sanningen är, medan de vise tvekar."

Kimda
2019-06-16 01:35
#15

Min uppfattning om veganer/veganism har förändrats till det sämre efter kontakten med Vegan.ifokus.

Gen
2019-06-16 11:02
#16

#14 Vad är det du menar skulle vara vist att tveka över i det här sammanhanget? #15 Du gav kanske inte det bästa av intryck när du anklagade TS att inte bry sig om sitt barn det första du gjorde.

Kimda
2019-06-16 14:56
#17

#16 om #14. Läs tråden! Finns iofs tydligare exempel i andra trådar här. #16 om #15. Lögn!

Kimda
2019-06-16 23:00
#18

Ibland ser man inte det man har framför ögonen. #16 om #14. Se #16 om #15: "Du gav kanske inte det bästa av intryck när du anklagade TS att inte bry sig om sitt barn det första du gjorde." Med mera.

Upp till toppen
Annons: