Annons:
Etiketthälsa
Läst 1118 ggr
Antev
2/21/19, 2:57 AM

Ex Vegans ?

Vad är det egentligen som händer på Youtube ? sånt drama om folk som lämnar veganismen bakom sig pga hälsoproblem vilket de flesta har fått tack vare vattenfasta, dricker sitt eget urin, skippar vitamintillskott och ute efter onaturlig perfektion osv osv.

listan är lång på de extrema sätt de har experimenterat med sin kost och hälsa

istället för att bara äta en balanserad växtbaserad diet.

jag blev först själv lite fundersam ett tag på om det skulle kunna vara så att en växtbaserad diet inte är hälsosam på lång sikt.

men det makes no sense eftersom alla näringsämnen ursprungligen kommer från växter och att låta ett djur äta växter för att sedan äta djuret eller dess biprodukter är bara en genväg eller snarare en längre väg + bidrar till lidande. 

kan tänka mig att det finns folk som blir oroliga på riktigt och börjar inkludera animalier igen utan anledning tack vare detta vilket är lite skrämmande.

vad är eran syn på detta ?

Annons:
cissi_1993
2/21/19, 3:42 AM
#1

Jag är inte Vegan men jag ser inte problemet med att hålla sig hälsosam på enbart en vegetabilisk kost det är klart att det kräver mer kunskap än en blandkost för som du säger så är det en genväg att äta en blandkost. dom flesta av oss är van blandkost sedan barnsben och då får  i oss det vi behöver utan att riktigt fundera på det. men jag hoppas verkligen inte att folk slutar med något dom tror på bara för att dom blir rädd, det finns ju dom som bara lever på mat som inte dödar själva moderplantan och dom brukar bli ganska gamla.

vendelay
2/21/19, 12:33 PM
#2

Veganism handlar ju om djurrätt, så jag skulle säga att nästan alla som slutar vara veganer faktiskt aldrig var veganer. Det är ju helt orimligt att en dag anse att en ko inte förtjänar att tvångsinsemineras (att bli våldtagen om det hade handlat om människor) eller att få sin kalv borttagen ifrån henne (kidnappning) eller att bli slaktad (mördad), till att dagen efter anse att det ändå är okej. Med det sagt finns det ju faktiskt ETT EXTREMT LITET ANTAL människor som faktiskt inte överlever på vegetarisk kost, men det vet de ju antagligen innan de utesluter det lilla de kan äta.

Någon som blir "vegan" och sedan gör de sakerna du räknar upp (vattenfastar, dricker sitt eget urin etc) och sedan blir sjuka och väljer att gå ifrån veganismen var helt enkelt aldrig veganer till att börja med.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Antev
2/21/19, 1:56 PM
#3

#1 

Ja precis det kräver mer kunskap men om man verkligen brinner för det så ser man ju till att också lära sig om nutrition.

#2

Jo självklart men jag har sätt en del som menar att de verkligen brann förr veganismen på riktigt och kämpade för den inklusive aktivism osv. men samtidigt ser man ett mönster att de är många av dom som är ute efter onaturlig perfektion och följer väldigt strikta versioner av en växtbaserad diet. 

men sanningen är ju att det inte är lätt att vara Vegan, livet skulle vara enklare genom att inte bry sig alls vilket kanske är vägen de väljer och bara blundar på djurens och planetens bekostnad. 

själv trodde jag hela min världsbild skulle vändas upp och ner när jag under samma period blev dumpad som jag satt och glodde på dessa ex vegans för att se vad de hade att säga, det var minst sagt en deprimerande period. det visar ju sig senare att de flesta ljugit då de sagt att de testat "allt" för att fortsätta leva på en växtbaserad diet medans många har gjort extrema saker så som fastat istället för besöka en läkare eller ta blodprov osv. 

men alla går ju inte full on carnivore dom är bara sjuka och har verkligen aldrig varit veganer egentligen. men de finns ju de som lägger till fisk och ägg och ser det som ett fortfarande ganska etiskt val 🤮

men ja de flesta var "plant based" och inte veganer egentligen

72mm
2/25/19, 2:44 PM
#4

#0 "jag blev först själv lite fundersam ett tag på om det skulle kunna vara så att en växtbaserad diet inte är hälsosam på lång sikt."

Det är nog det som är meningen. Många av de där videorna kommer ju av vad man skulle kunna kalla motståndarlägret, mycket carnivore- och paleo-folk tycker jag. Det kan vara en taktik för att framhäva de dieterna snarare än att försöka skjuta vegetarisk diet i sank. Båda läger kan ju minst sagt vara fundamentalistiska. 

"istället för att bara äta en balanserad växtbaserad diet."

Är väl ett exempel på en kontradiktion? En ren växtbaserad diet är per definition inte balanserad. Människan är allätare, det går inte att komma runt. 

Vad "veganerna" i de där videorna gör, är att sätta sin egna politiska ideologi framför den egna hälsan. Helt OK, det är väl ett fritt val. 

Att de inte skulle vara riktiga veganer därför att de inte delar den fundamentalistiska grundideologin kan nog vara sant, många säger ju att de blev "veganer" av hälsoskäl - de har väl på något vis fått för sig att strikt vegetarisk kost skulle vara hälsosamt. Den föreställningen är ju något som inte minst övertygade veganer har spritt själva.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Antev
2/26/19, 4:54 PM
#5

#4 jag förstår hur du tänker dock inte vad du menar med att en balanserad växtbaserad diet är en kontradiktion ? det menas ju inte att all form av växtbaserad kost är balanserad utan att man ser till att lägga upp sin växtbaserade kost balanserat så man får i sig allt man behöver. 

Ja människan är allätare men vissa påstår även att vi är mer riktade mot herbivorer om man kollar på vår biologi. 

"strikt vegetarisk kost " ? 

All näring kommer ju från jorden och bara för att man låter ett djur äta växter för att sedan äta djuret gör inte kosten mer varierad.

72mm
2/26/19, 10:05 PM
#6

#5 Så en diet bestående av enbart kött kan sägas vara "balanserad" så länge den innehåller "allt man behöver"? 

Behöver för vad förresten? Att överleva? Må bra? Jag är övertygad om att man kan få en gorilla att överleva på en kost bestående av 80% frukt. Är det en "balanserad kost" för en gorilla? Knappast. Exkluderar man en stor del av den naturliga kosten är det inte riktigt att prata om en "balanserad kost". 

"Ja människan är allätare men vissa påstår även att vi är mer riktade mot herbivorer om man kollar på vår biologi."

Eller tvärt om kanske? Finns det några exempel på folk som historiskt haft en strikt vegetarisk kost (dvs, vad som skulle kallas vegansk idag)? Skulle vara intressant att veta. Är det inte snarare som så att människan har, så fort vi haft möjlighet, ätit ganska stor del animaliskt? 

"All näring kommer ju från jorden och bara för att man låter ett djur äta växter för att sedan äta djuret gör inte kosten mer varierad."

Nej, men förmågan att tillgodogöra sig näringsämnen skiljer sig beroende på i vilken form man stoppar det i sig. Betande djur har redan omvandlat, eller förädlat, mycket av de ämnen man tillgodogör sig när man sedan äter det djuret. Vår metabolism har inte samma kapacitet att omvandla näringsämnen i gräs som t.ex. kor har. Att en ko kan överleva, må bra och få i sig allt den behöver på gräs betyder inte att människor kan göra det samma, även om vi skulle sätta i oss samma mängd gräs/kroppsvikt som kossan. Men om vi istället äter kossan så ser ekvationen ut på ett helt annat sätt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Smultronfia
2/26/19, 10:33 PM
#7

Fast det finns ju stora studier som är gjorda som bevisar att folk mår bäst av en växtbaserad kost. Man kan till och med få folk med hjärt- och kärlsjukdomar att bli friska igen genom att gå över till en helt växtbaserad kost. När de går ut och talar om att rött kött ger cancer och att det är farligt att äta det så är det också en bra indikation. Bara för att man ätit på ett visst sätt innan betyder inte det att det är den bästa.

Antev
2/27/19, 12:26 AM
#8

#6 Gorillor äter redan 100% vegetabiliskt visste du inte det ? 

kött innehåller inte allt man behöver därav inte balanserat att leva på endast kött

vi människor har aldrig genom historien ätit så pass mycket kött som idag. det finns så kallade "Blue Zones" i världen där folk levt längst och haft minst sjukdomar och  har ätit vegetabiliskt. så där har du ditt svar på " Finns det några exempel på folk som historiskt haft en strikt vegetarisk kost "

att jämföra oss med kossor är inte speciellt logiskt vi är väl mer lika gorillor än kossor och varför skulle vi ens behöva leva på gräs ?

72mm
2/27/19, 12:35 PM
#9

#7 "Fast det finns ju stora studier som är gjorda som bevisar att folk mår bäst av en växtbaserad kost."

Som till exempel?

" Man kan till och med få folk med hjärt- och kärlsjukdomar att bli friska igen genom att gå över till en helt växtbaserad kost."

Ja, och detsamma gäller för LCHF-kost med stor del animaliska fetter. Det är nog inte huruvida det är växtbaserat eller inte som är det centrala där. Dessutom tror jag att en hel del av de sjukdomar du pratar om kan ha sin grund i just en övertro på vegetabiliska fetter och överkonsumtion av kolhydrater - men det är en annan sak. 

"När de går ut och talar om att rött kött ger cancer och att det är farligt att äta det så är det också en bra indikation."

"De" kanske har fel? 

"Bara för att man ätit på ett visst sätt innan betyder inte det att det är den bästa."

Nej, absolut inte, men man ska inte förkläda extrema dieter såsom 100% växtbaserade eller 100% köttbaserade och kalla dem naturliga eller balanserade. Vår metabolism är urgammal, så att snegla på hur man historiskt har ätit skadar nog inte. 

#8 "Gorillor äter redan 100% vegetabiliskt visste du inte det ? "

Jo visst, de är nästan helt vegetariska, det var inte min poäng. Jag uttryckte mig klumpigt. Vad jag menade var att om man utesluter en stor del i ett visst djurs kost (grönt i mitt ap-exempel) och ersätter det med något annat som också ingår (frukt) så kanske djuret överlever (med eller utan synbara bristsjukdomar) men man kan inte längre prata om en "balanserad kost". 

"kött innehåller inte allt man behöver därav inte balanserat att leva på endast kött"

För en rent rovdjur så skulle det vara det. Men ok, vi har nog olika definitioner på vad "balanserat" innebär. 

Jag får googla "Blue Zones", tack.

"att jämföra oss med kossor är inte speciellt logiskt vi är väl mer lika gorillor än kossor och varför skulle vi ens behöva leva på gräs ?"

Ko-exemplet försökte illustrera ditt resonemang om "all näring kommer ju från jorden och bara för att man låter ett djur äta växter för att sedan äta djuret" som ganska svagt. Det är ju som du säger fullständigt absurt att som människa försöka överleva på en normal ko-diet, men fullständigt naturligt att göra det genom att istället äta kossan och dess produkter. 

Trots att "all näring kommer från jorden" är det ju inte samma saker i kossans diet som det är i människans - och vi har väldigt olika metabolism. 

För att runda av så tycker jag det är konstigt att någon som har egna erfarenheter av allvarliga bristsjukdomar som uppträdde efter att man började med vegansk diet och som är fullt medveten om att man måste käka piller (kosttillskott) för att komma tillrätta med problemen ändå argumenterar för vegansk kost såsom naturlig, balanserad och hälsosam. 

Din "veganska nutritionist" skrev - "Om du får B12-brist trots intag av B12 dagligen kan du ha problem med absorptionen i tarmen. Då kommer du att behöva ta högdos B12 (1000-2000 ug) dagligen resten av livet"

Det där tror jag kan vara pudelns kärna. B12-brist verkar inte vara brist på intag så mycket som brist på förmåga att metabolisera. Varför skulle man annars behöva äta doser som ligger tusen (!) gånger högre än RDI?  (fel tråd, sorry)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Antev
2/27/19, 6:46 PM
#10

#9 oj oj ursäkta mig men tror du på riktigt att LCHF kost har hjälpt mot hjärt och kärlsjukdomar ? om det är någon diet som är strikt och onaturlig är det LCHF världens farligaste diet. Ketogenesis är en överlevnadsfunktion i kroppen och är farligt att leva på länge. 

jag läser mycket studier och när det gäller hjärt och kärlsjudomar samt diabetes typ 2 så pekar allt på det farliga kolesterolet LDL vilket finns i mycket stora mängder i en LCHF kost. det är rent utsagt farligt att tro på icke analyserade studier som du antagligen fått det ifrån.

och NEJ de har inte fel att kött ökar risken för cancer, hjärt och kärlsjukdomar och diabetes det är META Analyserat i mängder med studier. när det gäller meta analyser går det inte att säga emot då det är högst upp på evidenspyramiden.

när det gäller kött så saknas Vitamin C, Fiber, Antioxidanter, kolhydrater, vitamin D (i vissa fall) och överlag väldigt lågt Mineral innehåll så nej inte balanserat. 

med balanserat menar jag balanserat mellan alla näringsämnen vi behöver så man får i sig allt.

När det gäller B12 har även icke Vegan problem med det alltså även omnivårer. det tillsätts till djurens mat och i mjölken du dricker, överallt, det är ett stort problem överlag då vi lever i en så pass steril miljö då B12 (kobalamin) är en bakterie som INTE kommer ifrån varken Djur eller Växter utan det kommer från jorden, vatten som vi fick i oss förr i tiden genom att dricka vatten direkt från sjön och åt grönsaker utan att skölja av dom. 

"doser som ligger tusen (!)"

ja den optimala B12 nivån "RDI" är inte fastställt någonstans då det ständigt diskuteras hur mycket vi egentligen behöver.

Antev
2/27/19, 7:35 PM
#12

För att hålla sig till ämnet.

Jag är fortfarande Vegan även fast jag stött på problem men jag har också löst dem.

Jag gör det för Planeten och Djuren. jag brinner för en bättre värld mer än allt annat. jag vet att vi kan bättre och jag vet att världen är på väg till en mycket ljusare tid ! 

Kämpa vidare! vi veganer är faktiskt viktiga för planetens framtid så tro aldrig att du inte gör nytta eller inte är tillräckligt ! 

Why Vegan ?  https://www.youtube.com/watch?v=y2k4NHjAP84

WhyImStillVegan  https://www.youtube.com/watch?v=4SaR0YvqhlI

72mm
2/27/19, 7:40 PM
#13

#10 Ja, det tror jag. Jag lyssnar på vad folk säger och så väljer jag att tro på dem som kan förklara varför de säger som de gör. Ska man lita på studier kan man i princip tro på vad som helst, det är bara att välja rätt studie. 

Ofta ställer jag mig frågan vad som är mest naturligt, och drar slutsatser efter det. Vad som är riktigt farligt är att lita på auktoriteter istället för att tänka själv. 

"ja den optimala B12 nivån "RDI" är inte fastställt någonstans då det ständigt diskuteras hur mycket vi egentligen behöver."

Du missade min poäng. Vi behöver så mycket som kroppen tar upp. Kan vi inte ta upp behovet så är det väl det som är problemet, inte mängden B12 i kosten. 

Sedan vet jag inte vad du yrar om vad det gäller B12, är det en bakterie? Och skulle vi förr fått i oss B12 genom att dricka sjövatten? 

Jag skulle snarare tro att mycket av B12-bristen hos folk nu beror på att vi har slutat äta inälvsmat. Nästan alla naturliga källor till B12 är ju animaliska (speciellt då lever) och äter man inget sådant kan intaget givetvis bli för lågt. Men även utan att käka specifik lever så tycker jag man borde få i sig nog med B12 om man bara äter någon typ av kött eller fisk. 

Hur ställer sig veganer till musslor förresten? De är väl en bra naturlig källa till B12?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Antev
2/27/19, 7:58 PM
#14

#13 

att äta musslor för B12 är inte smart eftersom det innehåller skadliga mikroorganismer och marina algtoxiner m.m. alltså giftigt. detsamma gäller lever då det också har en viss toxicitet. 

bästa källan till B12 är fortfarande kosttillskott det går inte komma runt även djuren matas med foder som har tillsatt b12, D3 m.m. så du kan inte kalla det en "naturlig" källa till B12 att dricka komjölk eller äta kött m.m. 

en naturlig källa är jord eller sjövatten eller musslor osv osv men då kommer så mycket annat med också så som toxiner och farliga bakterier.

låt mig rätta mig B12 produceras av mikroogranismer framförallt bakterier så svaret är fortfarande ja vi fick det förr från sjövatten och jord på grönsaker m.m.

"Ja, det tror jag. Jag lyssnar på vad folk säger och så väljer jag att tro på dem som kan förklara varför de säger som de gör"

så du bryr dig inte om evidens och riktiga studier ? tror du endast på anekdoter ? jag tänker själv OCH letar efter logik och riktig evidens samt studier då har man allt backat och är mer säker på det man hört att bara TRO på något är mer religiöst än seriöst

Upp till toppen
Annons: