Annons:
Etikettveganprat
Läst 1317 ggr
Tant Grön
2/25/19, 1:29 PM

Oatley vill få bönder att byta kor mot havre

"I ett nytt EU-projekt tillsammans med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) söker Oatly svenska lantbrukare som vill öka sin produktion av grödor för humankonsumtion. Målet är att på samma yta men med minskat klimatavtryck producera mat åt fler människor." Grunden i omställningen handlar om att utnyttja mer av marken för odling av vegetabiliska livsmedel i stället för foder.

https://www.va.se/nyheter/2019/02/18/oatly-lanserar-bonde-soker-bonder/

Bra gjort av Oatley hoppas många bönder nappar på detta så Sverige slipper importera havre.

Annons:
Smultronfia
2/25/19, 2:16 PM
#1

Jag läste detta häromdagen och blev så glad. Jag hoppas verkligen att fler bönder inser att det behövs mer svenska grödor och jag tror att folk är villiga att stödja en mer inhemsk produktion. Känns ju helt galet att köpa utländska produkter om det går att odla det här hemma i Sverige.

Denna kommentar har tagits bort.
[Stoffe.]
2/25/19, 7:36 PM
#3

Fördel mindre klimatpåverkan.

Nackdelarna är fler tyvärr

Färre insekter, och häckande fåglar.

Utsläpp i vattendrag av konstgödsel och insektsmedel.

Tant Grön
2/25/19, 9:03 PM
#4

Så här avslutas artikeln:

”Jag har gjort en omställning, halverat vårt klimatavtryck och dubblat vår matproduktion – med bibehållen biologisk mångfald och öppna landskap”, säger Adam Arnesson, bonde på Jannelunds Gård i Mullhyttan och huvudperson i ”Bonde söker bönder”.

[Stoffe.]
2/26/19, 9:27 AM
#5

#4 Fortfarande miljöpåverkan, Man kommer bespruta havren med bekämpningsmedel.

Oatly vill tjäna pengar som vilket företag som helst det betyder besprutning av fälten som i sin tur drabbar insekter och vattendrag. Bara för man går över till odling betyder det inte automatiskt att miljön tjänar på det. Det kan vara sämre för miljön än kor.

Tant Grön
2/26/19, 12:22 PM
#6

#5 Inte om det är ekologisk havre. Som bonden säger i citatet:  med bibehållen biologisk mångfald och öppna landskap”,

Annons:
Smultronfia
2/26/19, 2:02 PM
#7

Oatlys hållbarhetsarbete har uppmärksammats och företaget fick högsta betyg i Hållbarhetsbarometern 2016, en studie där allmänheten värderat hållbarhet i dagligvarusektorn. Studien utgår ifrån fyra områden i frågeställningar rörande hållbarhet, nämligen samhälle och samhällsansvar, miljö och klimat, öppenhet och transparens samt långsiktighet. Hållbarhetsbarometern är Sveriges mest omfattande kartläggning av hållbarhet bland svenska företag 2016 och omfattar flera sektorer. Totalt genomfördes 15 000 intervjuer och cirka 160 företag kartlades. https://miljonytta.se/banner-stal/havredryck-med-tydlig-hallbarhetsprofil/

Smultronfia
2/26/19, 2:08 PM
#8

Stråförkortningsmedel används inte heller i oatlys havre som köps in från Lantmännen. Det har jag frågat dem om innan.

Denna kommentar har tagits bort.
[Stoffe.]
2/26/19, 7:05 PM
#10

#6 Det har inget med odlingen att göra.

"bibehållen biologisk mångfald och öppna landskap”, 

Biologisk mångfald betyder att man har beteshagar öppna för andra djur så som fåglar och insekter. 

Öppna landskap = Kossor eller liknande som betar.

Besprutar du inte haven riskerar du skörden.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/jordbruksgrodor/havre/skadegorare.4.3229365112c8a099bd980002530.html

#7 Hållbarhet har inget med svampangrepp eller skadedjur på grödorna att göra besprutar man inte fälten finns det ingen skörd att hämta.

Tant Grön
2/26/19, 10:04 PM
#11

#10 Hur som helst så säljer Oatley ekologisk havremjölk och har gjort så i många år.
Kan det vara så att du är en bonde som älskar att spruta? Har aktier i någon firma som tillverkar sprutmedel? Eller föder upp köttdjur och är rädd att förlora inkomst?

[Stoffe.]
2/27/19, 9:16 AM
#12

#11 Jag har föräldrar som är bönder ja, och vet hur man odlar.

Kan det vara så att du missade skoltid, eller uppvuxen i storstan med ingen som helst koll på hur man odlar. Du vet inte vad en havrebladlus är för något.

Gör ett studiebesök vid närmsta gård så får du lära dig att all havre måste besprutas.

Tant Grön
2/27/19, 10:33 AM
#13

Hur som helst FINNS det många ekologiska produkter av havre, havregryn t.ex. förutom ekologisk havremjölk. I ekologisk odling är det INTE tillåtet att spruta. Jag är också född på landet och har odling som ett av mina största intresse. Har varit nästan helt självförsörjande ca 6 mån/år när jag hade möjlighet att odla så mycket.
Min pappa sprutade med allt möjligt och vi barn och grannarnas barn fick cykla till skolan och det var obehagligt när det stank sprutmedel hela vägen.

En positiv sak med ekologisk havre är att det innehåller mindre mögelgift: 
https://www.krav.se/just-nu/forskningsron/halsa/mindre-mangd-mogelgift-i-ekologisk-havre/ 👍

Hur mycket odlar du själv, föresten? 

(Att den som inte vet vad en havrebladlus är har missat skoltid, var en ovanligt dum kommentar.)

Annons:
[Stoffe.]
2/27/19, 11:55 AM
#14

#13 Fel Ekologisk betyder inte automatisk fritt från bekämpningsmedel det betyder bara att man använder mindre det kan alla som läser på lite och det kan du även fråga jordbruksverket om.

Jag hjälpe till att skörda omkring 3 ton EKOLOGISK havre förra året som var besprutad enligt gällande föreskrifter. 

(Att den som inte vet vad en havrebladlus är har missat skoltid, var en ovanligt dum kommentar.)

Ja samma dumma kommentarer från dig som inte tar reda på fakta hur havre odlas.

Ekologisk havre får besprutas inse det. 

Ekologiska produkter som du äter innehåller ibland mer bekämpningsmedel en vanliga grödor,

Sarafiaklara
2/27/19, 3:38 PM
#15

Nu är det ju inte bara Oatley som håller i projektet utan även en forskare från SLU, Elin Röös, deltar. Projektet är agroekologiskt så utifrån det förutsätter jag att inverkan av besprutning och mindre betesdjur kommer att analyseras.

[Stoffe.]
2/27/19, 4:12 PM
#16

#15 Dom har testat olika metoder förut, bekämpar du inte havrebladlus äter den upp delar skörden, lägg till svampangrepp som är vanligt så är projektet dömt att misslyckas om man inte förebygger.

Om vi skördade ca 3 ton under förra året som var katastrof mot ca 5-6 ton som vi hade räknat med så kommer den bonden troligen att skörda max 2 ton det täcker inte utgifterna inte ens värt att leverera som mat utan det är bättre att låta det bli foder till djur.

Sarafiaklara
2/27/19, 4:38 PM
#17

#16 Fast projektet fokuserar inte enbart på havre, EU-projektets syfte är som jag har förstått det att analysera förutsättningarna och genomförandet av agroekologisk odling. Projektet är öppet för alla som vill öka sin produktion av grödor för mänsklig konumtion.

[Stoffe.]
2/27/19, 5:42 PM
#18

#17 Det är riktigt. lika så det står inget om att det är ekologisk odling som dom ska driva. Ska man öka produktionen gäller det att hålla efter skadedjur och sjukdomar det i sin tur betyder viss bekämpning enligt dom regler som finns.

Sarafiaklara
2/27/19, 9:21 PM
#19

#18 Som jag skrev tidigare så är projektet agroekologiskt så en analys av odlingsmetodernas inverkan på omgivningen kommer säkert att ingå. Projektets syfte är ju att analysera förutsättningarna för och effekterna av agroekologisk odling, och inte bara producera mer havre (som Oatley får det att låta lite som).

Pyttelite
3/17/19, 4:39 PM
#20

Här finns regler från Jordbruksverket avseende ekologisk spannmålsodling. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/jordbruksgrodor/vete/ekologiskspannmalsodling.4.510b667f12d3729f91d80007944.html Självfallet finns det möjlighet att bekämpa skadedjur både genom besprutning och konventionella medel som plöjning och vallodling vid ekologisk odling. Medlet du besprutar grödan med måste vars biologiskt nedbrytbar. Det finns regler för det med. För att en odling ska kallas ekologisk måste den certifieras. Förstår inta varför ekologisk spannmålsproduktion skulle innebära större konsekvenser för miljön än ren foderproduktion men jag är ju inte bonde heller. 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
LBB
4/6/19, 7:54 PM
#21

#20

Vill man ha en ekologisk odling så använder man varken herbicider eller pesticider. Tii det kommer att varken stråförkortningsmedel, svampbekämpningsmedel eller konstgödsel får användas.

Vad har man då för alternativ? Tja ogräsbekämpning kan ske fysaiskt medelst plöjning och trädesbruk kombinerat med extra harvningar = fler traktortimmar= mer dieselförbrukning och markskador.

Sedan försvåras ofta skörden pga av ogräsinslag och pga detta ojämn mognad samt överlag en betydligt lägre skörd..

Accepterar man animalieproduktion alltså kött o mjölk så kan man lägga in vallar vissa år som ogräsbekämpning…

En vegansk, ekologisk odling, där fördyras produktionen + att miljöbelastning i form av co2 o kväveoxider ökar + extra packskador på marken.

Pyttelite
4/7/19, 12:04 PM
#22

Varför skulle det bli extra packskador på marken pga ekologisk odling? Att man inte får ut lika mycket av odlingen är självklart men att miljöbelastning skulle öka i form av CO2 utsläpp och markskador får du gärna utveckla.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: