Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1094 ggr
Geten66
2019-03-28 13:41

Kattmat

Nu är det dags för mig att köpa kattmat och då katter är karnivorer så går det tyvärr inte att utesluta kött. Valet står mellan ett foder baserat på mestadels vildsvin och en liten andel kyckling och det andra fodret består till uteslutande av lamm. Vilket val av foder bidrar till minst lidande om man nu måste välja?

Annons:
vendelay
2019-03-28 14:53
#1

Det är ett hemskt svårt beslut. Om en tänker som dig skulle det antagligen vara bättre att köpa mat gjort på så stora djur som möjligt eftersom det antagligen betyder färre liv. Jag har istället tänkt vad som är bäst för katten och därför valt foder bara utifrån det. Mina katter äter väldigt lite torrfoder men de får kanske 1 msk var per dag och då får de Orijen. Det är bra mat och de gillar det så det får funka. Men samvetet gör sig ju påmint varje gång…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Antev
2019-04-01 21:52
#2

Det finns ju vegansk katt och hundmat. vet inte så mycket om det men även om katter är karnivorer så ska denna mat tydligen vara tillräckligt anpassad att de kan leva på det 

https://www.benevo.com/vegan-cat-food/

Scorpio97
2019-04-02 00:44
#3

#2 Det är dock olagligt att ge enbart vegetarisk kost till katt. Finns bland annat ett fall 2011 som det skrevs om en del på olika nyhetskällor (se ex https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/slut-for-vegankost-till-katter) och jag hittade även ett föreläggande från 2016 (är juriststudent och hittade det via skolresurser, så kan tyvärr inte länka). Länsstyrelsen har alltså uttalat att en katt måste ha animalier i sin kost och att ge endast vegetariskt foder bryter mot djurskyddslagens krav. 

Jag är inte Vegan så jag ska inte lägga mig i den etiska diskussionen. Läser härinne av nyfikenhet bara och kände mig tvungen att kommentera eftersom jag tidigare läst att det var olagligt att ge endast vegetariskt till katt. Ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattas som OT :)


//Jessie

vendelay
2019-04-02 09:39
#4

#3 Det är absolut inte OT.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Antev
2019-04-03 12:58
#5

#3

Okej det hade jag ingen aning om :O . det ända jag hört om just Benevos veganska hund och kattmat är att det fungerar utan att varken skada eller svälta djuren.

om det verkligen fungerar och katten kan leva ett hälsosamt liv så varför inte egentligen ?

jag har ingen källa att backa det med men det är intressant i alla fall 🙂

vendelay
2019-04-03 14:46
#6

#5 Alltså, kan vi sätta människor på månen kan vi självklart göra vegetabilisk kost till katter som de kan leva och må bra av - men jag TROR (har ingen källa) inte att vi är där än. Tyvärr. Det forskas ju generellt väldigt lite på katter fortfarande.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Jessicahagstrom94
2019-04-03 15:08
#7

Nä, katter ska INTE äta vegetarisk kost! Katter ska ha mat med så hög kötthalt som möjligt och kan man som Vegan inte acceptera det så är det fel djur att skaffa. Som svar till TS så hade jag prioriterat mjukmat med så hög kötthalt som möjligt, torrfoder är inget en katt behöver äta. Det innehåller så mycket märkliga saker. Men ska du välja mellan det där så välj lamm då kanske? Rekommenderar mjau blötmat, bozita blötmat eller mush. Mvh crazy catlady

Antev
2019-04-03 19:30
#8

#7

Sjävklart är katter Karnivorer men att få fram en vegansk mat de kan leva på är inte omöjlig men ja det krävs lite mer forskning först. 

däremot undrar man hur en katt i naturen skulle lyckats få död på djur som är mycket större än den själv … typ ko, gris m.m.

Smultronfia
2019-04-04 12:19
#9

Men är lite svårt att få tag i kattmat som är baserad på typ möss. Men så länge det inte finns bevis på samt veganskt foder som verkligen fungerar på katter så får man helt enkelt ge dem kött. Än så länge kan man ju inte köpa labratorium framställt kött, dvs odlat, men det kan ju bli ett alternativ senare när det kommer ut på marknaden. Då är det ju ingen som blivit dödad. Känns väl som att får kött kanske är bättre? De har åtminstone fått vara ute så mycket som möjligt eller vilt? Men då får man väl laga egen kattmat.

[[eskils_]]
2019-04-04 17:25
#10

Det är kattens natur att vara rovdjur och den är anpassad för att äta kött. Det får vi acceptera.

Vill man inte ge sitt husdjur kött kan man ju skaffa t ex kanin eller marsvin istället.

(Min kommentar riktar sig inte till någon specifik person. Bara månar om katternas bästa.)

vendelay
2019-04-04 17:29
#11

Kan alla ickeveganer bara lugna ner sig och läsa vad det står. TS har aldrig sagt att hen inte ska ge kött.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VeilofElysium
2019-04-07 00:19
#12

Jag går efter det som katterna mår bra av och tycker om. Båda mina pälsklingar är från katthem och har krångliga magar så Royal Canins digest sensitive eller andra mildare foder för magen är det jag väljer. Jag ser inte mig själv som sämre Vegan för det. Katter är carnivores och viktigare för mig att se till att det inte är något fuffens i maten som de blir dåliga av än köttinnehållet.

Smultronfia
2019-04-07 08:14
#13

#12 så klart du inte är en sämre Vegan. Att ta hand om djur är väl väldigt veganskt. Vi måste sluta att få folk dåligt samvete för att de tar hand om djur som äter kött. Visa djurarter måste äta kött. Det viktiga är inte att få bukt på det. Det viktiga är att få människan som inte ens mår bra och blir sjuka av kött långsiktigt att sluta. Sen förstår jag att man som Vegan mår dåligt av att behöva hålla på med kött när man själv valt bort det. Det finns tyvärr inga bra svar mer än att visa saker få man leva med, försök att se att du tar hand om ett djur, ni mår bra båda två av det. Och när det finns odlat kött i affären så kanske det blir ett bra alternativ. Tills dess får man helt enkelt köpa det som finns. Njut av era djur det är både de och ni värda!

Annons:
Dimocarpus
2019-04-08 22:03
#14

Katter klarar sig inte utan taurin. Det gör hundar. Hur får man tag på taurin? Endast via muskler och innanmäten. Grönsaker o g frukt innehåller inte taurin. Därför är katter strikta köttätare. Oavsett forskning så är det svårt att ändra på något biologiskt i en katt. Däremot kan man göra barf (har fullt kontroll över var man beställer och köper för kött till dina husdjur). Barf = biologiskt anpassad rå föda, det är vegansk filosofi om nåt! /En med barfkatter

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

vendelay
2019-04-09 09:59
#15

#14 Taurin kan framställas på syntetisk väg, t.ex. som den som finns i energidrycker för människor. Men INGEN här har sagt att någon ska ge sin katt vegankost, så du behöver inte oroa dig. Och nej, BARF är definitivt inte veganskt, även om jag fattar vad du egentligen menar.

Med forskning skulle en katt självklart kunna leva på vegankost, eftersom t.ex. taurin redan går att framställa syntetiskt. ALLT går att göra. Ingenting är omöjligt. Men någon måste betala för det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Dimocarpus
2019-04-09 12:42
#16

För mig är det inte veganskt tänk om man vill ge sitt djur syntetiskt än naturligt. Hundar och människan kan bilda taurin själv, det gör inte katten. De måste få i sig det. Det är bedrövligt att ge katten något som de inte är biologiskt gjorda för. Det är inte veganskt i mina ögon. Nej, jag tror inte att någon ger dina djur det utan jag upplyser om djurens biologiska uppbyggnad! Jag skulle inte vilja bidra till orsaken av att djuren får cancer pga. syntetisk kost t.ex., oavsett det är delvis eller inte.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2019-04-09 12:50
#17

Om man nu tycker att mitt sätt att tänka kring veganism är ”fel” så kan dra det så långt att äga ett djur är inte veganism. Ordet veganism handlar om en filosofi, värna om djuren. Förutom att undvika äta animalier så ska man varken använda produkter så som päls och skinn samt ”äga” ett djur. Så var går gränsen tro?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2019-04-09 12:50
#18

Om man nu tycker att mitt sätt att tänka kring veganism är ”fel” så kan dra det så långt att äga ett djur är inte veganism. Ordet veganism handlar om en filosofi, värna om djuren. Förutom att undvika äta animalier så ska man varken använda produkter så som päls och skinn samt ”äga” ett djur. Så var går gränsen tro?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

vendelay
2019-04-09 20:39
#19

Du har rätt i att det inte är veganskt att äga djur, och nej, det är inte heller veganskt att ge katter något de skulle må dåligt av. Men det betyder ju inte att det är veganskt att ge katter kött. Det är inte vad veganism betyder bara.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2019-04-09 22:24
#20

Jag skulle kalla det att man är en riktig djurvän när man tar hand om djur som behöver nytt hem, ger dem det de behöver och att man själv äter en växtbaserad kost.

Annons:
vendelay
2019-04-10 15:25
#21

#20 Vill bara säga att jag håller med dig. Men det är skillnad på begreppet "djurvän" och "vegan". Jag har själv två älskade kissar som äter kött, trots att jag är Vegan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2019-04-10 17:49
#22

Det jag menade var bara att folk brukar vara snabba med att kalla sig djurvän men går sen och köper döda djur för att äta vilket känns väldigt konstigt. Jag tycker det är beundransvärt att vara Vegan och ta hand om hemlösa katter. Önskade att fler människor tog hand om stackars djur som behöver ett nytt hem.

Upp till toppen
Annons: