Annons:
Etiketterundersökningarkluringartävlingartopplistor
Läst 959 ggr
Tant Grön
2019-04-19 20:45

Äter ni potatis?

Brukar ni äta potatis? Om inte, vad äter ni istället?

Annons:
Honestyisdead
2019-04-19 20:53
#1

Undviker stora kolhydrater så det blir några gånger om året. Älskar kokt potatis och bakad potatis.

[radustefan]
2019-04-19 22:06
#2

Jag gillar potatis.

När det gäller proteinrika livsmedel, så föredrar jag bönor.

NatasjaHemby
2019-04-19 22:40
#3

Japp, nästan varje dag, till åtminstone ett av målen. Kokt, stekt, ugnsbakad, gratäng, mos, pommes, i sallad eller i grytor, rårakor, raggmunkar, rösti eller bullar. Potatis ❤️

Alternerar gärna med andra rotfrukter, allra helst kålrot. Blomkålsmos är också gott. Till vissa rätter passar det bättre med t.ex. ris, nudlar, bulgur, couscous, matvete, quinoa eller annat, men de är för mig mest bara tillbehör. Potatis får däremot gärna spela huvudrollen på tallriken.

SE*Simbelmynes

vendelay
2019-04-20 18:00
#4

Jag ÄLSKAR potatis men orkar sällan laga mat. Skulle helst äta potatis jämt men ofta blir det snabbmakaroner pga hemskt dålig vuxen 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2019-04-20 19:10
#5

Potatis är ju en underbar knöl som går att göra hur mycket som helst med. Passar till det mesta och mättar väldigt bra. Och får man lite över är det gott att äta kall på smörgås/knäckebröd med lite örtsalt på. Eller att göra en god potatissallad på dagen efter. Svårt att inte älska potatis tycker jag.

[rumelle]
2019-04-20 21:17
#6

Potatis är verkligen en favorit! Går att variera på så många sätt. Dock är jag lat och lagar inte mat så ofta som jag kanske borde, och då pasta och ris är torrvaror som håller längre så väljer jag ofta det över potatis när jag väl lagar mat eftersom det alltid finns hemma.

Annons:
sp0ngeb0b
2019-04-24 17:23
#7

Älskar potatis eftersom det smakar gott och är billigt. Men tyvärr är det sällan jag orkar tillaga det. Ogillar matlagning och speciellt den som tar tid. Oftast gör jag storkok samt att jag är en stor periodare, så periodvis äter jag potatis varje dag, och där emellan kan det dröja månader. När jag väl äter potatis blir det ofta en huvudingrediens, typ potatissallad. Ibland äter jag pommes från frysdisken (mest på bakfyllan om jag ska vara ärlig, hehe). Annars händer det att jag äter ris, pasta, bulgur, quinoa eller liknande men oftast äter jag en gryta eller sallad som det är utan tillbehör eftersom det är enklare och går snabbare.

Tant Grön
2019-04-25 09:26
#8

Äter potatis nästan varje dag. Gillar att laga mat och potatis kan man variera nästan hur mycket som helst. T.ex. pressad potatis i stället för ris.
Köper nästan bara närodlad potatis och på sommaren odlar jag själv. Mycket bättre för miljön än ris (som innehåller arsenik). Pasta känns inte lika nyttigt som potatis, om det inte är bönpasta e.d., men den kan vara gjord i Kina. Ibland äter jag hirs, tycker nästan det är godare än ris och känns mycket nyttigare.

Noctis
2019-05-18 22:39
#9

Undviker underjordväxande grödor som oftast. Vill helst äta solbelysta växter för klorofyllets skull. Sötpotatis ibland och så. Men mår helt enkelt illa av potatis, ris och pasta. Quinoa går ibland. 

Äter däremot frukt, broccoli, blomkål, linser, bönor, tofú, nötter, frön, och mycket mycket grönsaker. Dock går glutenfritt bröd an ibland. Men allt handlar ju om mängder och kombinationer. Sallad i mängder, tomater. Med smoothies får kroppen i sig mer näring på mindre mängd vilket gör det enklare att tillgodose dess behov. 

Helst whole food. =)

Upp till toppen
Annons: