Annons:
Etiketthälsa
Läst 1085 ggr
Belleochteddie
5/14/19, 11:10 AM

DHA, EPA, AHA, omega 3, omega 6

Snälla kan någon förklara dessa för mig? Vad innebär DHA, EPA, AHA, sedan skillnaden på omega 3 & 6? Försöker läsa på om det men förstår verkligen så lite av de. Alla svar uppskattas!

Annons:
Sindri
5/14/19, 1:01 PM
Antev
5/15/19, 11:52 PM
#2

Omega-3 fettsyror kan nämnas: Alfa-linolensyra (ALA), eikosapentaensyra (EPA), och docosahexaensyra (DHA)

ALA hittas i nötter, frön bland annat

DHA, EPA hittas i Alger och även i fisk eftersom de äter algerna, valnötter

omega 6  är GLA (gammalinolensyra) finns mycket i växtbaserade oljor såsom rapsolja, olivolja, m.m.

det är viktigt att ha ett högre intag av Omega 3 än Omega 6 därav kan det vara bra för oss veganer att ta AlgOmega 3 tillskott

#1 varför ska man in i en LCHF grupp för att fråga om Omega 3,6 ? inte  det bästa stället kanske…

Sindri
5/16/19, 10:58 PM
#3

Därför att det diskuteras mycket på den sidan och det finns folk som kan mycket om det. Det spelar väl ingen roll vad de äter bara det kan svara på frågor?

Belleochteddie
5/16/19, 11:57 PM
#4

#2 åh tack! Fick lite mer inside i hur det funkar nu! Uppskattar detta verkligen! Men är det viktigt att ta ett tillskott om man äter mycket fröer/nötter/ mat som innehåller mycket omega3?

Antev
5/31/19, 10:33 PM
#5

#3 du länkade till någon LCHF kryssning sida. kanske av misstag ? tyvärr kan jag tycka att LCHF är lite Anti veganism eftersom det ofta är stora mängder kött, mejeri m.m.

#4 Ja det kan vara bra att komplettera med ett AlgOmega 3 tillskott :) det är mycket diskussioner om hur pass bra vi egentligen kan omvandla ALA till DHA därav kan det vara bra att komplettera :)

Sindri
6/1/19, 2:53 PM
#6

Nej, det var inte av misstag jag länkade till Kolhydraterifokus. Orsaken som jag skrev tidigare är att  det finns väldigt många pålästa människor där om jbl a fettsyror  (men också om vitaminer och andra kosttillskott) och de förordar inte att alla måste äta kött. Vad tröttsamt det skulle vara om alla man kan tänka sig att interagera med måste ha exakt samma åsikter som en själv. Jag kan hitta bra information om saker på Vegan i fokus, jag bryr mig inte om att ni inte äter kött. Var och en blir salig på sitt sätt.
En sökning på sajten om DHA EPA ger massor med träffar;
https://www.google.se/search?newwindow=1&hl=sv&ei=2XPyXI2yI-SErwTWi6SwCw&q=DHA+EPA+site%3Akolhydrater.ifokus.se&oq=DHA+EPA+site%3Akolhydrater.ifokus.se&gs_l=psy-ab.3…39574.41665..42544…0.0..0.84.471.7……0….1..gws-wiz.FmKCUVVKYIE

Annons:
Antev
6/2/19, 10:07 PM
#7

#6 Självklart kan man hitta på olika sidor osv det jag menade var bara att LCHF inte är förstahandsvalet pga personliga åsikter jag inte kanske behöver ta upp i detta sammanhang så får ursäkta mig :) 

#4 Hittade ett rätt informativt klipp --> https://www.youtube.com/watch?v=gdGLYBhfMT0

Sindri
6/3/19, 10:23 AM
#8

Har aldrig sagt att en Vegan skall äta LCHF. Det finns visserligen de som gör det,  (LCHF är  INTE "kött och fett" som en del tror), men det handlade enbart om information om de fettsyror som TS frågade efter.

Upp till toppen
Annons: