Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1600 ggr
Jessicahagstrom94
6/6/19, 9:28 PM

Pålägg till mackan?

Ös på med tips på pålägg till mackan :) är marmelad veganskt? Är all jordnötssmör veganskt? Vilken är godast? Föredrar nog nån som är ganska len. Jag är väldigt kräsen så bli inte sura om jag inte känner för att testa era tips.

Annons:
MonicaLagerquist
6/6/19, 9:47 PM
#1

Gurka och paprika är gott på mackan

Stolt ägare till fem La permer

vendelay
6/6/19, 10:13 PM
#2

Så vitt jag vet är all marmelad och jordnötssmör veganska. Det enda jag kan tänka mig att du behöver leta efter i marmelad / sylt är gelatin eller E120 (karmin), men jag har aldrig sett det i Sverige åtminstone. I jordnötssmör tror jag inte det kan finnas något animaliskt. 

Här kan du hitta några ostar:
https://vegohjalpen.se/kategori/mejeri/ost/

Här kan du hitta några andra pålägg:
https://vegohjalpen.se/kategori/vegokoett/palaegg/

Här kan du hitta smör:
https://vegohjalpen.se/kategori/mejeri/smoer/

Jag gillar Floras mjölkfria margarin. Några pålägg jag gillar är:

  • Qourn rökta veganskivor
  • Grönsaker (tomat, paprika, gurka, rädisor, krispsallad)
  • Nötsmör (jordnötssmör, hasselnötssmör, valnötssmör, solrosfrösmör, pumpakärnsmör)
  • Jordnötssmör & blåbärssylt
  • Jordnötssmör & banan
  • Hummus
  • "Nutella" (märket Nutella är inte veganskt, men det finns färdiga  chokladspreads eller så går det att göra själv på hasselnötter)

Här har du några hemsidor som tipsar om pålägg:

Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
6/9/19, 10:27 PM
#3

Du har fått jättemånga bra tips men tänkte tipsa om mina favoritkombinationer! Jag ääääälskar avokado, hummus och vegansk "cream cheese" i olika kombinationer. Antingen tar jag en av dem, eller så kombinerar jag två och slänger på samma macka. Blir supergott. Sedan toppar jag med skivade små tomater, citronpeppar, örtsalt och chili flakes. Det är även väldigt gott att ha pesto och avokado på samma macka. Observera dock att de flesta pestosorter inte är veganska då de innehåller ost men jag har i alla fall hittat två - en från kung markatta som är veganmärkt, och en Pesto Genovese från Matric som är märkt nötfri. Mina favorit "cream cheeses" är oatlys påmackan med ost & basilika, och den som de säljer på Lidl från märket Vegan Island, i smaken spring onion & black pepper. Bland hummus sorterna tycker jag inte det skiljer så mycket men jag brukar ta Fontana eller Sevan beroende på om något är på extrapris, eller göra egen!

En annan kombo jag gillar är jordnötssmör, banan och kanel! Blir lite efterrättsmacka tycker jag haha. Jag brukar köpa jordnötssmör från Green Choice eftersom det är det billigaste av de sorter som endast innehåller jordnötter och liiite salt. 

Sen gillar jag också kombon mjölkfritt smör, quornskivor och nån grönsak. Brukar ta Naturlis smör eller coops egna mjölkfria bordsmargarin, quorns rökta veganskivor och nån skiva gurka och/eller paprika. Det påminner mig väldigt mycket om mackor jag brukade äta förr med smör, rökt skinka och grönsaker och det tyckte jag om väldigt mycket.

Hoppas du hittar något du gillar :)

Upp till toppen
Annons: