Annons:
Etikettpolitik
Läst 1120 ggr
vendelay
2019-06-11 20:41

Vad är halalslakt?

För djuren finns det INGEN skillnad mellan halalslakt och konventionell ("vanlig") svensk slakt. 

I Sverige sker all slakt med bedövning. Först bedövas djuret och därefter avblodas det (genom att skära av stora pulsådror). Skillnaden mellan halalslakt och konventionell slakt är, på ett sätt, att visa respekt för djuret. Djuret får vatten innan bedövning, djuret vänds mot Mecka och slaktaren dödar djuret i Guds namn. Inget annat skiljer.

I länder där halalslakt sker utan bedövning så sker även annan slakt utan bedövning. Halalslakt är inte värre än hur vi vanliga Svenssons slaktar djur, det är ren rasism att påstå det. Med det sagt är Vegan iFokus emot ALL slakt, eftersom det inte är rimligt att döda någon annan för att "det smakar gott" eller någon annan lika orimlig ursäkt.

Källor:

MEN om du vill vara på den säkra sidan för att se till att inga djur utsätts för lidande och onödig död så kan du ju bli Vegan istället för att vara rasist 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Honestyisdead
2019-06-11 21:03
#1

Du tycker alltså att ett djur som inte är vid medvetande lider lika mycket som ett djur vid fullt medvetande som får halsen och luftvägar avskuret? Det är absolut inte samma sak. Kan jag tala om. Det är tur att det är förbjudet utan bedövning i Sverige!

Lona
2019-06-11 21:16
#2

Tack för ett bra inlägg (vare sig man är Vegan eller inte)! Folk har väldigt konstig uppfattning om hur halalslakt går till i Sverige. Det svider nog hos en del att det snarare visar större hänsyn till djuret än "traditionell svensk slakt" (såvida man inte anser att det skulle vara hemskt att vara vänd mot Mecka och höra en muslimsk bön när man dör😏).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2019-06-11 21:17
#3

#1, Men det skrev hon ju inte? Hur menar du nu?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2019-06-11 21:19
#4

#3 "I länder där halalslakt sker utan bedövning så sker även annan slakt utan bedövning. Halalslakt är inte värre än hur vi vanliga Svenssons slaktar djur, det är ren rasism att påstå det. " Jag kanske tolkar det fel.

Lona
2019-06-11 21:33
#5

Ja, det gör du nog. Jag tolkar det som att TS menar att svensk traditionell och svensk halalslakt är samma sak ur djurets synpunkt, inte att slakt utan bedövning är likvärdigt med bedövning + avblodning. I de flesta andra länder där halalslakt görs så använder man inte bedövning oavsett om det är halal eller inte. Det är värre än med bedövningen, men det är alltså inte värre just för att det är halal. Ur ett djurs lidandeaspekt så spelar religionen alltså ingen roll, däremot i vilket land slakten utförs.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Aasi1
2019-06-11 23:04
#6

Man ska vara medveten om att många gånger så sker Halalslakt helt utan bedövning i andra delar av Europa. De exempel som togs upp här ovan är halalslakt som sker i sverige. I sverige måste vi som tur är följa svensk djurskyddslag vilket innebär att djur måste bedövas innan slakt. Om man nu kan tillämpa Halal samtidigt som de svenska djurskyddslagarna följs så har jag svårt att se några problem med det. Problemet uppstår då djur töms på blod helt utan bedövning och måste plågas till döds. Detta är tyvärr ofta fallet vid import av halalkött då medlemsländer får tillåta slakt utan bedövning av religiösa skäl. Jag anser inte att man är rasist för att man vill välja bort sådant kött. Annan slakt som inte räknas som halal men som också sker utan bedövning är lika illa. Jag tycker att kött från djur som inte har bedövats inte ska få säljas i sverige.

Annons:
Honestyisdead
2019-06-11 23:49
#7

#5 Om så är fallet ber jag om ursäkt.

Lona
2019-06-12 09:47
#8

#7, Det är lugnt, sånt händer! 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vendelay
2019-06-12 11:06
#9

Självklart är det MINDRE DÅLIGT att döda någon med bedövning, men det är fortfarande en helt absurt grej att göra. Lona uppfattade mig korrekt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2019-06-13 01:37
#10

#9 Mer dåligt menar du väl?

vendelay
2019-06-13 19:16
#11

#10 Hoppsan. Jag rättar till misstaget. Tänkte väl två saker samtidigt och det blev en tokig blandning av de bägge när jag skrev…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Chimi
2019-06-13 21:26
#12

Så viktigt ämne! Veganprat (podden) har ett avsnitt om föreställningar och attityder kring halalslakt. De tar även upp fenomenet ur ett historiskt perspektiv och hur liknande argument som används av islamfientliga organisationer idag användes för att alienera judar i Tyskland under andra världskriget.

CFIT
2019-07-02 02:17
#13

Om det inte spelar djuren nån roll hur de dödas eller själva dödar. Varför spelar det då människan nån roll?

Annons:
Lona
2019-07-02 11:45
#14

#13, Varför spelar religion någon roll överhuvudtaget? Finns väl många "onödiga" riter och ritualer inom de flesta religioner och även i folkliga traditioner. Som att slänga getter från kyrktorn och tända eld på tjurar…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
2019-07-03 06:51
#15

Vilken obegåvad värld vi lever i !

Att tro att djurs lidande är mindre än människans?. Förr trodde man att spädbarn inte hade smärtkänslor vid operation, vilket ledde till svårt lidande för det lilla barnet. Att djur är själlösa så det inte spelar någon roll hur man behandlar dom är lika efterblivet. Det är människan som saknar själ och empati om svagare väsen. Titta i ett djurs ögon som aldrig skadat någon så nog ser man själ.

Man använder så mycket floskler för att ta sig rätten att skada både miljön att inte se djurens lidande och barns rätt att behandlas med respekt. ja även gamlas värde måste skrivas upp. Alla levande varelser är värda respekt.

Mvh/WL🌺

vendelay
2019-07-03 18:35
#16

#14 Uppenbarligen verkar det spela enorm roll. Kanske speciellt för Sverigedemokrater… 😉 Men håller med #14. Det är en tradition, på samma sätt som att folk skulle bli upprörda över att de inte längre skulle få äta ärtsoppa med fläsk på torsdagar eller sill på midsommar eller vad nu svenskar har för traditioner.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2019-07-04 21:40
#17

Människan har utvecklat en mycket hög grad av empati. Vilket ibland kan gå stick i stäv med dennes religion eller tradition (sk. Gupptryck) Så när väl en människan tvingas välja, så faller hon i 9 fall av 10 för "grupptrycket". Bra eller dåligt?

Upp till toppen
Annons: