Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1104 ggr
CFIT
2019-07-13 01:09

Vegansk mat på riktigt

Med tanke på dagens alla kvalitetsmärkningar så undrar jag om det inte kan vara på sin plats att börja kvalitetsstämpla veganska råvaror på riktigt! Eller anses det fortfarande vara för mycket att kräva att även alla inblandade i framställande och transport av vegansk mat också själva ska vara veganer? För annars har ju produkten de facto fortfarande både framställts och levererats till mig på bekostnad av animaliskt lidande?

Annons:
vendelay
2019-07-13 17:44
#1

Ja, det är nog lite för mycket att begära. Jag förstår inte hur det skulle gå till? De skulle ha ont om arbetskraft tror jag, inte för att det finns för få veganer men för att veganer vill jobba med olika saker.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Dimocarpus
2019-07-15 07:53
#2

Det är nog svårt att få till en helhet så. Då skulle mycket i vårt liv försvinna. Världen kommer aldrig vara perfekt. Men däremot kan man försöka göra sitt bästa att förbättra världen. Om man tänker rent moraliskt, då skulle vi även behöva bryta kontakt med våra nära och kära som använder produkter från animalier. Och kan man inte arbeta på de platser som man vill för att de inte är 100% veganska.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

CFIT
2019-08-09 23:58
#3

Ok. Så att ca. 300 000 kalvar per år i Sverige fråntas sin mor direkt efter födseln varav hälften (hankalvar) dödas inom 2 år för att de inte kan producera mjölk övertrumfar alltså inte lidandet för de stackars arbetssökande som skulle få frågan om de kan tänka sig att avstå animaliskt för att få jobbet!?!?

vendelay
2019-08-10 19:32
#4

#3 Jag är på din sida, i en perfekt värld skulle alla vara veganer och hela kedjan skulle vara fri från djurförtryck. Men ska jag tänka realistiskt, så för det första tror jag inte ens att det skulle vara lagligt att kräva att de som arbetar för ett företag är veganer och för det andra hur ska någon kunna kontrollera att alla är veganer?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2019-09-01 03:06
#5

#4 Så, om världen inte är perfekt…vad är målet och vad kämpar vi för?

vendelay
2019-09-02 16:45
#6

Det vi kämpar för är väl en perfekt värld - utan bl.a. djurförtryck. Men vi är inte där än, inte på långa vägar.

Det du kan göra så länge är ju att handla från t.ex. veganbönder (finns minst en i Sverige, googla "grisbonde blev vegan" så borde det komma upp), odla så mycket som möjligt själv och kolla upp de företag eller märken du brukar handla ifrån, om deras grundare är veganer. 

Här finns ett initiativ som jobbar för ungefär det du är ute efter:
https://www.veganfounded.com/
De har dock inte kommit igång än, men det ska bli spännande att se vad de gör.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
CFIT
2019-09-06 23:52
#7

Ok, men uppförsbacken blev plötsligt mycket längre än vad jag trodde…..

vendelay
2019-09-06 23:57
#8

#7 Hur menar du? Varför har uppförsbacken blivit mycket längre?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

CFIT
2019-09-07 00:20
#9

För att världen är ganska stor… Och för att en stadsbo som ärvt en grisfarm inte gör den mycket mindre.

vendelay
2019-09-07 22:25
#10

#9 Världen är stor, men det betyder väl inte att en ska sluta kämpa för att det ska bli bättre? Om du kan rädda en enda gris är det mer än noll.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Noctis
2019-09-07 23:47
#11

Alla stora filosofer och tänkare har nog haft en utopisk bild av världen. Det har vi nog alla haft, den där fantasivisionen om en grönskande blommande värld där vi lever i harmoni med varandra. Nu är ju visioner en bra startposition, men det är nog inte meningen att en enda person ska försöka förändra hela världen, då vi lever i ett samspel med varandra. Djur tar hand om sina och människor tar hand om sina. Det är så det har sett ut länge, i det vilda. Nu i dagens samhälle är många kloka nog att förstå att vår flock är större än människor. 

När det kommer till krav om att man måste vara Vegan för att få arbeta med veganska produkter så skapar det nog mer motstånd än positiv anda, från ansökarnas sida. Alla större val vi gjort i livet har ju troligen baserats på ny insikt eller kunskap som förvärvats. Det är inte alla som fötts som veganer. Det är inte alla som förstår hur det är funtat i mjölkkornas vardag… eller andra djurs för den delen. Vissa bryr sig inte för att de tror att livet har andra viktigare prioriteringar. Mkt är ingrodda sanningar från barndomen. Att döma andra är fel utgångspunkt. Ödmjukhet skapar ringar på vatten. Förklara istället för att kräva. Erbjud en insikt i veganprodukters grundtanke genom anställning, det skapar nyfikenhet och ger mer förståelse. Godhet gör att folk släpper garden, och lyssnar.

CFIT
2019-09-08 00:45
#12

#11. Livet är inget annat än en enda lång uppförsbacke, men samtidigt….ingen annan än du själv bestämmer heller hur brant den behöver vara.

Upp till toppen
Annons: