Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 486 ggr
sammy78
2019-08-17 15:54

Miljö+kött/mjölk = hjälp ???!

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Hej !

Har en liten fundering eller egentligen frågor kring den svenska köttindustrin och mjölkindustrin och utsläpp etc.

Jag försöker hitta olika “ingångsvinklar” till debatt/diskussion för att engagera personer runt omkring mig att tänka på djur och miljö !

Men funderingarna eller/och frågorna är runt diskussionen att svenska köttindustrin och mjölkindustrin är “så mycket bättre” bättre metoder och djurhållning etc och att Sverige är bättre på både det ena och det andra när det gäller kött/mjölk och klimat/miljö ! (mindre antibiotika,mer utrymme etc)

Hur sant är detta ?

Köttproduktion är ju mera resurs intensivt hur man än vänder och vrider på det (mera vatten, mera utrymme,mer bränsle, mera och större av allt)

Jag har kollat på Livsmedelsverket och Naturvårdsverket och Jordbruksverkets sidor, men tycker inte dem ger mer än en generell information och inte direkt ingående eller ur ett “svenskt perspektiv” utan mera internationellt, samt att dessa sidor mer eller mindre fortfarande säger att det är okej att äta kött och mejeri så länge det är svenskt ! (men det är ju  ett helt annat ämne)

Förstår inte riktigt hur miljöaktivister tänker när det gäller kött/mjölk det är ju så resurs intensivt ! Varför inte bara bli Vegan ? Om inte för djurens skull så för klimatet !!

Vet inte riktigt hur jag ska prata med personer omkring mig som påstår sig vara miljömedvetna eller engagerar sig i mijöfrågor … men som inte vill eller kan se kopplingen med miljöförstöring/klimatförändring och köttindustrin/mjölkindustrin!

Är själv vegan först och främst för djuren men såklart också miljön!

Hur ska/kan man debattera och diskutera detta ämne ?

Annons:
Gen
2019-08-17 19:02
#1

Här är en tidigare diskussion jag kom att tänka på. 

https://vegan.ifokus.se/discussions/5b86deb18e0e74746b000c50-ater-du-svenskt

Jag tycker argumentet : "Kött- och mejeriprodukter påverkar klimatet lika mycket som världens alla bilar, bussar, båtar och flygplan tillsammans." ringar in det bra. 

Den här repliken tycker jag också bemöter många villfarelser kring svenskt kött på ett bra och sakligt sätt: 

https://www.svd.se/mindre-kott-ar-bra-for-bade-miljo-och-halsa

Vad brukar du få för motargument? Vi kanske kan slå hål på dem tillsammans? 

Annars är mitt tips att försöka vara öppen och se det från den andres perspektiv - det brukar vara det svåraste tycker jag, men också viktigast. De flesta är genuina i sin vilja att göra rätt, men det är svårt att ändra uppfattning.

sammy78
2019-08-17 20:16
#2

@ Gen

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Väldigt tacksam för länkarna har bara snabbläst precis… men dem verkar vara mer eller mindre vad jag leta efter 🙂 Ska verkligen lusläsa dessa artiklar.

Ja, jag tror att dem flesta vill göra rätt men vissa personer är så frustrerande🤔😡 och vägrar höra på eller läsa på eller informera sig om hur det ligger till … när till och med IPCC-rapporten inte duger utan det är bara tuta på som vanligt etc

Samt att kor måste beta på marker etc för att det ska vara öppna landskap (Växande skog binder koldioxid, med andra ord ett 100% naturligt sätt att bekämpa koldioxidutsläpp)

Och även om korna eller hästarna eller får med mera hade varit nödvändigt så måste vi inte döda dem eller utnyttja dem på något sätt !

Det samma gäller gödning/gödsel från betande djur det finns egentligen inget behov för detta då det finns andra sätt att odla på, som till exempel veganic farming etc… inget djur ska behöva dö eller utnyttjas för att ta fram gödsel när det finns många alternativ.

Ett annat argument är det med att vi är ett litet land som inte ska jämföras med andra länder som är större och sämre (att det kött som produceras i Sverige tas fram på ett mera hållbart sätt men dem kan inte specificera på vilket sätt detta görs mer än att vi inte använder lika mycket soja i djurfodret !🤔🤔

Blev lite långt här. 😊

Lite halvt off topic men jag hoppas att tyskarna inför köttskatt (som de talas om på hög politisk nivå) så att Sverige kanske också inför detta också och tar bort subventionerna på mejeri och köttprodukter.

Som avslut finns det ett bra ordspråk eller vad man ska kalla det som bland annat PETA använder sig av :

You can't Be an Environmentalist and eat meat.

Upp till toppen
Annons: