Annons:
Etiketthälsa
Läst 490 ggr
medusa319
8/29/19, 8:57 AM

Problem med magen

I somras gick jag ifrån att vara Vegetarian till att avstå från mjölkprodukter också. Ägg händer det att jag äter. Med all respekt för er som tänker annorlunda, så vill jag inte vara riktigt så bestämd. Bröd äter jag inte sen länge och jag inser att min diet inte är den mest idealiska, men jag försöker kompensera med kosttillskott.

Anledningen till att jag håller på som jag gör, är att jag har ständiga problem med min mage. Har självdiagnostiserad Ibs, och har nu gått ifrån Ibs-c till Ibs-d.

Alla prover är fina, ingen allergi eller överkänslighet, doktorn säger att min diarré beror på  jag äter för mycket fibrer. Så min fråga är, om man inte vill äta gluten, och inte äta så mycket fibrer, vad kan jag äta då?

Annons:
Tant Grön
8/29/19, 10:05 AM
#1

Något jag kan rekommendera som är bra för magen är kimchi. Inte den från affären där alla bakterier väl är döda, utan den man gör själv.

medusa319
8/29/19, 5:28 PM
#2

Tack för tipset, Tant Grön! Jag tror också att fermenterad mat är bra, men om min ambition just nu, är att låta min mage vila så mycket som möjligt, är det inte att störa systemet mer än nödvändigt?

sp0ngeb0b
8/29/19, 5:40 PM
#3

Har du kollat in fodmap? Det går ut på att utesluta alla livsmedel som kan orsaka magbesvär under en tid, för att sedan återinföra dem ett efter ett och på så sätt se vad det är man inte tål. Rekommenderas dock inte att göra utan hjälp av en dietist, så jag skulle säga sök hjälp hos dietist.

medusa319
8/30/19, 7:49 AM
#4

Tack Sp0ngeb0b.

Upp till toppen
Annons: