Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 585 ggr
Kimda
2019-09-12 01:34

Importerat protein i vegoburgare

" Många väljer vegetariskt av miljöskäl – men svenska proteinkällor lyser med sin frånvaro i vegoburgarna hos hamburgerkedjorna, rapporterar ATL." " Ingen av de fyra hamburgerkedjorna använder svensk potatis till sina pommes frites, enligt tidningen." https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mWw51/importerat-protein-i-kedjornas-vegoburgare?fbclid=IwAR0U8ogwGfvR2Y7FlIBsSSWYy5UwMZVqShL0YucYVR0nDdy4PEDlS3mi1sI

Annons:
vendelay
2019-09-12 22:28
#1

Det ska ju dock tilläggas att animalieindustrin är värre än HELA transportindustrin tillsammans så det är ju fortfarande mycket bättre ut klimatsynpunkt att välja vegetariskt (utan ägg och mejeriprodukter) än att äta svenskt kött.

Men självklart vore det bästa om proteinet och potatisen kunde produceras i Sverige. Varför använder de inte havre exempelvis? 🤔

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kimda
2019-09-13 14:41
#2

#1 Exempelvis har potatis odlats i Sverige sen 1600-talet. Skogsskövlingar sker för att bl.a ge plats för sojabönsodlingar. Resultatet blir att växt och djurarter trängs undan/dör ut. Utarmning av jorden och ett torrare klimat (vilket gör att det blir svårt att odla).

vendelay
2019-09-14 13:06
#3

#2 Oj, förlåt om jag lät som att jag inte trodde att potatis odlas i Sverige 😂 Jag menade att potatisen som restaurangerna i artikeln använder. Det låter dumt att de inte använder svensk potatis när vi har det, menade jag.

Ja, det stämmer. Men det som skövlas i regnskog är mat till djur som sedan ska bli mat till människor. Nästan all sojaodling till människor sker i länder som inte ens har en regnskog. Så problemet är fortfarande att folk envisas med att äta animalier.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kimda
2019-09-14 15:28
#4

#3 ;-))

sp0ngeb0b
2019-09-15 18:31
#5

Baljväxter odlas ju inte i så stor skala i Sverige, så det är väl därför de väljer att importera (billigare och större utbud). Det är väl ärtor i så fall. Men för att vi ska kunna få en ordentlig produktion av baljväxter här måste ju självklart efterfrågan ökas. Go Green säljer olika sorters konserverade bönor odlade i Sverige, gå och köp dem så stödjer du en ökning i produktionen av svenska vegetabiliska proteinkällor.

Upp till toppen
Annons: